دکتر پدرام طالبیان
جستجو

باند معده چیست و چطور به کاهش وزن کمک می کند؟

باند معده:روشی که در گذشته برای کاهش وزن انجام میشد و تقریبا منسوخ شده است.در این مقاله به طور کامل این روش را توضیح می دهیم.

 

باند معده (laparoscopic adjustable gastric band)

جراحی باند معده یکی از انواع جراحی چاقی است که قابل تنظیم و برگشت پذیر است. این تکنیک جراحی شامل قرار دادن یک نوار سیلیکونی به نام Lap-Band در اطراف معده شما است. نوار معده ظرفیت معده شما را کاهش می دهد و عبور غذا از معده را کند می کند که این موضوع می تواند معده ی شما را به خوردن غذای کمتر عادت بدهد.

باند معده

جراحی باند معده (LAP-BAND) چیست؟

باند معده قابل تنظیم یا همان (laparoscopic adjustable gastric band) دستگاهی است که با روش جراحی لاپاراسکوپیک برای کمک به کاهش وزن افراد چاق کاشته می شود. این روش یکی از چندین نوع جراحی چاقی است که میزان غذا خوردن را در یک زمان مشخصی محدود می کند .

نوار معده قابل تنظیم اندازه معده شما را بدون تقسیم دائمی مانند سایر جراحی ها کاهش می دهد.

 

باند معده چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

باند معده یک لوله ساخته شده از سیلیکون نرم است که مقدار تنگی آن جهت محدود کردن مسیر عبور غذا قابل تنظیم است. این باند در اطراف قسمت بالایی معده شما قرار می گیرد تا یک حلقه تشکیل دهد. این حلقه بوسیله ی یک کانول نازک به درگاهی متصل است که زیر پوست شما قرار می گیرد.

جراح شما می تواند با دسترسی به پورت زیر پوست و تزریق مایع نمکی یا همان سرم ، محل اتصال باند را به اندازه ای که اجازه می دهد یک خروجی کوچک بین قسمت بالایی معده و قسمت تحتانی معده  شما ایجاد شود محکم کند. وقتی غذا می خورید، این کیسه بالای معده به سرعت پر می شود و باعث می شود سریعتر احساس سیری کنید و همین امر باعث کاهش مصرف مواد غذایی می شود.

 

جراحی باند معده برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی، اگر از عوارض مرتبط با چاقی رنج می برید و اگر سایر روش های کاهش وزن برای شما کارساز نبود، ممکن است کاندید جراحی چاقی باشید.

روش باند معده در مقایسه با سایر روش های دیگر جراحی چاقی، کمترین میزان عارضه را  دارد و هیچ تقسیم بندی معده ای یا روده ای وجود ندارد. همچنین در صورت نیاز می توان آن را حذف کرد. با این حال، Lap-Band نسبت به سایر روش های چاقی منجر به کاهش وزن کمتری می شود. البته باید در نظر داشت که این روش مستلزم چندین بازدید و تعدیل مجدد میزان تنگی پورت است، به خصوص در سال اول.

در حال حاضر، سایر روش‌های جراحی چاقی، مانند اسلیو معده و بای پس معده roux-en-Y، به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال 2019، میزان جراحی باند معده 0.9٪ از کل عمل های چاقی انجام شده در ایالات متحده برآورد شد.

 

با Lap-Band چقدر می توانید وزن کم کنید؟

میانگین کاهش وزن با Lap-Band حدود 40 درصد وزن اضافی در طول دو سال است. یعنی اگر دارای 100 پوند اضافه وزن بودید 40 پوند از دست می دهید. بسته به میزان تغییر عادت های خود پس از جراحی، نتایج می تواند متفاوت باشد. کاهش وزن با باند معده معمولاً کمتر از سایر جراحی های چاقی است.

 

آیا باند معده می تواند به درمان بیماری های مرتبط با چاقی کمک کند؟

تنها راه نجات و رهایی از ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی کاهش وزن است ، با کاهش وزن میتوانید بیماری هایی که بر اثر چاقی به آنها مبتلا شده اید را حتی درمان کنید از جمله:

کلسترول بالا

فشار خون بالا

بیماری های قلبی

دیابت نوع 2

آپنه انسدادی خواب

بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل

باند معده مانند سایر جراحی های کاهش وزن روی متابولیسم و هورمون ها تأثیر ندارد. این یک روش کاملاً “محدود کننده” در نظر گرفته می شود، به این معنی که با محدود کردن مقدار غذایی که می توانید در یک زمان مصرف کنید کار می کند.

جراحی چاقی

شرایط لازم برای واجد شرایط بودن برای جراحی باند معده چیست؟

ممکن است جراحی چاقی را در موارد زیر به شما توصیه کنیم :

  • BMI برابر با 40 یا بالاتر : شاخص توده بدنی ( BMI )روشی برای تخمین میزان چربی بدن بر اساس نسبت قد به وزن است. نمره 40 یا بالاتر با خطر بیشتر ابتلا به بیماری های چاقی مرتبط است.
  • BMI حداقل 35 و حداقل یک بیماری مرتبط با چاقی : BMI 35 بدون 

شما همچنین باید تحت غربالگری پزشکی قرار بگیرید تا از سلامت کافی برای جراحی مطمئن شوید. ممکن است معاینه فیزیکی، آزمایش خون یا آندوسکوپی انجام دهید تا از سلامت معده خود اطمینان داشته باشید. اگر سیگار می‌کشید یا بیش از حد از الکل یا مواد افیونی استفاده می‌کنید، باید قبل از واجد شرایط شدن برای جراحی آن را ترک کنید.

عمل باند معده چگونه انجام می شود؟

شما تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید، بنابراین در طول عمل خواب و کاملا بی درد خواهید بود.

جراحی لاپاراسکوپی با یک برش تک سوراخ در شکم شما شروع می شود. جراح شما از اولین سوراخ برای نصب یک پمپ کوچک و باد کردن شکم شما با گاز دی اکسید کربن استفاده می کند. این روش به جراح شما اجازه می دهد که فضای داخل شکم را ببیند و فضایی برای انجام جراحی وجود داشته باشد.

جراح شما لاپاروسکوپ که یک دوربین فیلمبرداری کوچک با نور است  را نصب می کند. لاپاراسکوپ اندام های داخلی شما را روی مانیتور نمایش می دهد. جراح شما از ابزارهای بلند و باریک برای دسترسی به معده شما از طریق سوراخ های اضافی استفاده می کند.

جراح باند معده را در اطراف قسمت بالایی معده شما قرار می دهد و آن را محکم می کند تا کیسه ای تشکیل شود. در این حالت معده ی شما با یک کانال باریک بین قسمت بالا و پایین کمی شبیه ساعت شنی خواهد شد.

باند معده دارای یک کانال توخالی است که می تواند با مایع پر شود. این همان چیزی است که آن را قابل تنظیم می کند. جراح شما می تواند فشار نوار معده را با افزودن یا خارج کردن مایع از طریق این پورت تنظیم کند.

باند معده به یک لوله پلاستیکی کوچک وصل شده است که دقیقاً زیر پوست شما و در یک پورت قرار می گیرد. پس از جراحی، پزشک شما می‌تواند با یک سوزن ظریف مخصوص به پورت دسترسی پیدا کند تا در صورت نیاز مایع بیشتر را تزریق یا خارج کند.

وقتی همه چیز سر جای خود قرار گرفت، جراح گاز شکم شما را خارج می کند و برش های روی پوست شما را می بندد. این روش حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

 

رژیم غذایی بعد از جراحی باند معده چگونه خواهد بود؟

تیم پزشکی شما دستورالعمل های غذایی خاصی را به شما ارائه می دهد. شما در چند هفته اول در رژیم غذایی مایع خواهید بود، به تدریج وعده های شما از غذاهای پوره شده به غذاهای نرم و در نهایت به رژیم غذاهای جامد تبدیل خواهد شد. با این کار به معده فرصت ترمیم و سازگاری با شرایط جدید را می دهید. هنگامی که به رژیم غذایی جامد بازگشتید، باید وعده های غذایی خود را متناسب با کیسه معده جدید خود محدود کنید. اگر پرخوری کنید احتمالاً باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ می شوید.

مراقبت های بعد از انجام جراحی باند معده

شما در سال اول پس از جراحی به پزشک مراجعه خواهید کرد تا محدودیت باند معده خود را اصلاح کنید. همانطور که وزن کم می‌کنید، ممکن است لازم باشد باند معده را سفت کنید تا بتوانید کاهش وزن خود را حفظ کنید. همچنین برای اطمینان از دریافت مواد مغذی کافی در رژیم غذایی جدید، آزمایش های خونی منظمی را در برنامه مراقبتی خواهید داشت. ممکن است مشاوره تغذیه ای داشته باشید تا به شما رژیم غذایی ویژه ای بدهد. در صورت لزوم، پزشک شما ممکن است مکمل های دارویی را تجویز کند.

یک باند معده چند سال عمر می کند؟

باند معده طوری طراحی شده است که یک عمر دوام بیاورد، اما اینکه آیا واقعا این کار را می کند هنوز ثابت نشده است. مطالعات نشان می دهد که 35 تا 40 درصد افراد ممکن است پس از 10 سال باند معده خود را بردارند.

دلایل زیادی برای برداشتن باند معده وجود دارد، از جمله:

کاهش وزن ناکافی

عوارضی مانند گشاد شدن مری

سوزش سر دل یا ریفلاکس شدید

التهاب معده

تکان خوردن باند

فرسایش باند

انسداد سیستم گوارش

برخی از افراد در نهایت به سمت یک جراحی چاقی دائمی با میزان موفقیت بالاتر مانند اسلیو یا بای پس می روند.

مزایای جراحی باند معده نسبت به سایر انواع جراحی چاقی چیست؟

مزیت اصلی باند معده قابل تنظیم بودن این دستگاه است که خطر کمتری بلافاصله پس از جراحی دارد. در حالی که گاسترکتومی اسلیو و بای پس معده هر دو بسیار ایمن در نظر گرفته می شوند، تخمین زده می شود که باند معده حتی خطر کمتر و عوارض کمتری داشته باشد. در این روش هیچ تقسیم بندی معده یا روده ای  شما را درگیر نمی کند. علاوه بر این، در صورت لزوم می توان آن را برداشت و شرایط را به قبل برگرداند.

معایب جراحی باند معده چیست؟

جراحی باند معده چندین عیب دارد. اول اینکه نسبت به سایر جراحی های چاقی منجر به کاهش وزن کمتری می شود. همچنین ممکن است به تنظیمات مکرر نیاز داشته باشد، به خصوص در طول سال اول پس از قرار دادن.

با گذشت زمان، ممکن است مشکلات دیگری ایجاد شود. مثلا:

مطالعات نشان می دهد که خطر عوارض بعد از باند معده تا 50 درصد است.

نرخ تکرار روش ها برای رفع یا برداشتن باند معده ممکن است تا 35٪ باشد.

میزان شکست ناشی از کاهش وزن ناکافی یا به دست آوردن مجدد وزن با باند معده بیشتر از سایر روش های چاقی است.

جراحی اضافی به معنای هزینه و خطر اضافی نیز است.

عوارض جانبی احتمالی لپ باند یا همان باند معده چیست؟

تهوع و استفراغ : این یک عارضه جانبی رایج در روزهای اولیه پس از جراحی است که معمولاً به مرور زمان برطرف می‌شود، البته با اصلاح نوع روش غذا خوردن به این روش که : وعده‌های غذایی کوچک‌تر و غنی‌تر از مواد مغذی، لقمه‌های کوچک‌تر و جویدن کامل  غذا .

یبوست : برخی از افراد با باند معده دچار یبوست می شوند زیرا نوشیدن مایعات کافی برایشان مشکل است. معده شما نمی تواند مایعات زیادی را به یکباره دریافت کتد و پزشک به شما دستور می دهد که هنگام غذا خوردن مایعات ننوشید تا جایی برای غذای شما باقی بماند. هیدراتاسیون بعد از هر نوع جراحی چاقی بسیار مهم است.

مشکل در بلع : گاهی اوقات بدن شما ممکن است به کیسه کوچک شده ی معده و حرکت کندتر معده واکنش نشان دهد و بلع غذا را سخت کند. شل کردن باند، یا کاهش سرعت و خوردن لقمه های کوچکتر می تواند کمک کننده باشد.

رفلاکس معده به مری (GERD):‌ یک باند محکم می تواند باعث رفلاکس اسید معده به مری شود که سوزش سر دل نیز نامیده می شود. شل کردن آن برای تسکین علائم ممکن است در کاهش وزن اختلال ایجاد کند. اما، GERD مداوم ممکن است به دیواره‌های مری آسیب برساند و باعث فرسایش اسیدی شود. GERD اغلب با دارو قابل درمان است، اما در برخی موارد شدید ممکن است نیاز به برداشتن باند معده داشته باشد.

مشکلات در محل اتصال باند به پورت : جراح شما برای دسترسی و تنظیم Lap-Band شما از پورت زیر پوست استفاده می‌کند که این پورت می‌تواند به طرق مختلف دچار اختلال شود. ممکن است از محل اصلی خود جدا شود یا وارونه شود و از بیرون غیرقابل دسترسی باشد. پورت یا لوله ممکن است نشت کند و پر کردن باند معده را غیرممکن کند.

اگر به سرعت وزن زیادی کم کنید، پورت می تواند از پوست شما خارج شود و باعث حساسیت یا فرسایش و تخریب پوست در محل شود. این نقص ها ممکن است نیاز به جراحی جزئی برای تعمیر یا تعویض پورت داشته باشند. عفونت در محل پورت نیز ممکن است رخ دهد، که ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا یک روش اضافی برای اصلاح داشته باشد.

لغزش باند : باند در طول جراحی در موقعیت خود محکم می شود. با این حال، ممکن است از محل اصلی خود خارج شود. وقتی این اتفاق می افتد، کیسه معده (معده بالای نوار) بزرگتر می شود. اگر این موضوع به آرامی اتفاق بیفتد، ممکن است بر مزایای کاهش وزن شما تأثیر بگذارد یا علائمی مانند رفلاکس ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است خیلی سریع اتفاق بیفتد که می تواند باعث نکروز معده (مرگ بافت معده) شود. این اتفاق به جراحی اورژانسی و برداشتن باند نیاز دارد.

اتساع یا گشاد شدن مری : فشار ناشی از تجمع غذا در بالای نوار معده می تواند باعث گشاد یا بزرگ شدن کیسه معده  و گاهی اوقات مری شود. این موضوع باعث می‌شود که غذای بیشتری از بالای نوار جمع شود و باعث تهوع، رفلاکس و استفراغ شود. ممکن است برای اصلاح و یا برداشتن باند به جراحی نیاز باشد.

فرسایش نواری : اصطکاک ناشی از مالش نوار به معده یا مری در طول زمان ممکن است باعث فرسایش باند از طریق معده شود. این موضوع باعث می شود باند بی اثر شود و همچنین می تواند باعث عفونت شود.

عدم تحمل باند : برخی افراد نسبت به ایمپلنت خارجی در بدن خود واکنش های نامطلوبی دارند. آنها ممکن است بافت اسکار بیش از حد اطراف باند ایجاد کنند یا حالت تهوع و ناراحتی مداوم داشته باشند. در این موارد، ممکن است لازم باشد باند برداشته شود.

سخن پایانی

هر عمل جراحی چاقی یک تعهد بزرگ با مزایا و معایب مهم است. جراحی باند معده نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان یک گزینه برگشت پذیر که نیازی به جدا کردن فیزیکی اندام های شما ندارد، Lap-Band ممکن است تعهد آسان تری را به همراه داشته باشد. با این حال، این موضوع به معنای مراقبت های بعدی بیشتر است، از جمله تنظیمات مکرر میزان تنگی باند معده در یک یا دو سال اول و جراحی های مجدد احتمالی بعدی و همچنین نیاز به تغییرات مادام العمر در عادات غذایی شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *