دکتر پدرام طالبیان
جستجو

رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی چگونه است؟

تغذیه بعد از عمل جراحی چاقی

پس از انجام جراحی چاقی شما باید از برنامه غذایی خاصی در دوران نقاهت پیروی کنید. این رژیم غذایی می تواند شامل مصرف مایعات شفاف برای مدتی و در نهایت افزودن غذاهای دیگر به رژیم غذایی شما باشد.

اگر قصد انجام عمل اسلیو معده و یا بای پس معده را دارید، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید نحوه غذا خوردن را به روشی کاملاً جدید تغییر بدهید. آماده شدن برای زندگی پس از جراحی اسلیو معده هیجان انگیز، اما چالش برانگیز خواهد بود.

رژیم غذایی که باید هم قبل و هم بعد از جراحی رعایت کنید، بسیار خاص است و در جهت کمک به بهبود و جلوگیری از عوارض احتمالی توصیه می شود.

با گذشت زمان، رژیم غذایی شما به سمت کمک به شما در جهت دستیابی به عادات غذایی سالم تغییر می کند، بنابراین می توانید به کاهش وزن ادامه دهید و در نهایت وزن سالم و ایده آل را برای باقی عمرتان حفظ کنید.

رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده و بای پس معده

یک هدف اصلی رژیم غذایی قبل از عمل، کوچک کردن و جمع شدن کبد و بازگشت به ابعاد طبیعی آن است. اگر چاق هستید، کبد شما به احتمال زیاد دارای تجمع سلول های چربی در داخل و اطراف خود است. این موضوع باعث می شود کبد شما بزرگتر از آنچه که به صورت طبیعی باید باشد در بدن شما باشد .

کبد شما درست در کنار معده شما قرار دارد. کبد خیلی بزرگ انجام جراحی اسلیو معده را برای پزشک سخت‌تر و انجام آن را برای شما خطرناک‌تر می‌کند.

به جهت آماده شدن برای روز جراحی، رژیم غذایی خاصی به شما داده می شود که باید از دو هفته قبل از تاریخ برنامه ریزی شده برای جراحی شروع شود.

این مرحله شامل یک رژیم غذایی مخصوص است که کالری و همچنین مصرف کربوهیدرات ها مانند شیرینی، سیب زمینی و ماکارونی را کاهش می دهد. اولویت مصرف شما پروتئین بدون چربی، سبزیجات و مایعات کم کالری یا بدون کالری مصرف خواهید کرد

دو روز قبل از جراحی، شما به یک رژیم غذایی شفاف و مایع روی می آورید. این رژیم ممکن است شامل یک شیک پروتئین بدون قند در روز،  آب گوشت صاف شده ، آب، قهوه یا چای بدون کافئین، ژله و بستنی های بدون قند باشد. از نوشیدنی های کافئین دار و گازدار باید خودداری کرد.

مختصری از آمادگیهای قبل از عمل و اقدامات مربوط به آن

  1. مصرف سیگار قلیان و الکل از دو هفته قبل از عمل اکیدا ممنوع است.
  2. لازم است چند روز قبل از عمل مصرف آسپرین یا هرگونه داروی ضد لخته مانند زالربان، وارفارین و … با نظر و دستور مکتوب متخصص مربوطه قطع شود.
  3. توصیه میشود دو هفته قبل از عمل از غذاهای کم کالری استفاده شود.
  4. در صورتی که عمل جراحی شما مشمول بیمه می باشد تاییدیه آن را حتما قبل از عمل دریافت نمایید.
  5. جوراب ضد آمبولی را تهیه کنید و روز عمل و قبل از حضور در بیمارستان بپوشید.
  6. شب قبل از عمل حتما دوش بگیرید و نواحی مورد نظر در عمل (از قسمت میانی قفسه سینه تا پایین شکم و پهلوها) را اصلاح کنید.
  7. هشت ساعت قبل از عمل ناشتا باشید حتی آب ننوشید و بین ساعت ۶ تا ۶:۳۰ روز عمل به همراه پوشه مدارک به بیمارستان مراجعه نمایید ضروریست پوشه مدارک را در مراجعه بعدی به مطب همراه داشته باشید.
  8. روز عمل قرص تیروئید و هرگونه قرص کنترل فشار خون غیر از هیدروکلروتیازید را با مقدار اندک آب میل نمایید.
  9. سه ساعت بعد از عمل با اجازه و هماهنگی کادر پرستاری حتماً از تخت پایین بیایید و راه بروید.

تغذیه بعد از جراحی چاقی چگونه خواهد بود

پس از برداشتن معده به روش اسلیو یا بای پس معده، باید یک برنامه غذایی ,ویژه را دنبال کنید. شما با یک رژیم غذایی صرفا مایعات شروع می کنید و به آرامی به سمت غذای جامد پیش خواهید رفت .

تغییرات آهسته  یک رژیم غذایی منظم از وارد کردن فشار بر روی زخم ها در حین بهبودی آنها جلوگیری می کند. این موضوع به شما کمک می کند تا با معده جدید و کوچک شده ی خود سازگار شوید.

دستورالعمل های کلی رژیم غذایی مناسب بعد از عمل جراحی چاقی:

وعده های غذایی متعادل را به صورت وعده های کوچک بخورید.

از رژیم غذایی کم کالری، کم چربی و کم شیرین پیروی کنید.

یک یادداشت روزانه از وعده های غذایی و کالری و پروتئین دریافتی خود را به همراه داشته باشید.

آهسته غذا بخورید و تکه های کوچک غذا را کاملا بجوید.

از برنج، نان، سبزیجات خام و میوه های تازه و همچنین گوشت هایی که به راحتی جویده نمی شوند مانند گوشت خوک و استیک خودداری کنید. گوشت چرخ کرده معمولاً بهتر تحمل می شود.

از نی استفاده نکنید، نوشابه های گازدار ننوشید و یخ نجوید. این موارد می توانند هوا را به معده شما وارد کنند و باعث ناراحتی و دل درد شوند.

از شکر، غذاها و نوشیدنی های حاوی قند، شیرینی های غلیظ و آب میوه ها خودداری کنید.

برای دو ماه اول پس از جراحی، کالری دریافتی شما باید بین 300 تا 600 کالری در روز باشد، که تمرکز بر مایعات رقیق و کمی غلیظ تر خواهد بود.

کالری دریافتی روزانه نباید بیش از 1000 کالری باشد.

مایعات

بین وعده های غذایی آب اضافی و مایعات کم کالری یا بدون کالری بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. تمام مایعات باید بدون کافئین باشند.

شش تا هشت لیوان در روز مایعات بنوشید.

توصیه می کنیم حداقل 2 لیتر مایعات در روز بنوشید. البته که اینکار دشوار خواهد بود و شما به تدریج قادر خواهید بود به این هدف برسید.

ما به شدت توصیه می کنیم که مصرف الکل را بعد از عمل اسلیو معده متوقف کنید و یا پس از مشورت با پزشک فوق تخصص خود به حداقل میزان برسانید.

پروتئین

با مصرف غذاهای غنی از پروتئین بافت عضلانی را حفظ کنید. غذاهای پر پروتئین عبارتند از تخم مرغ، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی، ماهی تن، مرغ، شیر سویا، توفو، ماست و سایر محصولات شیر. هدف شما باید حداقل 65 تا 75 گرم پروتئین در روز باشد. اگر در چند ماه اول پس از جراحی نتوانستید به این هدف برسید نگران نباشید.

مکمل

برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی باید مکمل های زیر را به صورت روزانه مصرف کنید. لطفاً به یاد داشته باشید که همه قرص ها باید خرد یا به شش تا هشت قطعه کوچک تقسیم شوند. شما نمی توانید قرص های کامل را مانند قبل از جراحی جذب کنید و عبور قرص ها از آناتومی جدید معده شما دشوار خواهد بود .

مولتی ویتامین ها

روزانه یک مکمل مولتی ویتامین مصرف کنید که حاوی حداقل 18 میلی گرم آهن، 400 میکروگرم اسید فولیک، سلنیوم، مس و روی است. حداقل سه ماه پس از جراحی روزانه دو قرص و سپس در صورت نیاز یک قرص مصرف کنید.

مکمل کلسیم

روزانه 1200 تا 2000 میلی گرم کلسیم مصرف کنید تا از کمبود کلسیم و بیماری های استخوانی جلوگیری کنید. برای افزایش جذب، کلسیم را در دو تا سه دوز منقسم در طول روز مصرف کنید به عنوان مثال، یک مکمل 500 تا 600 میلی گرمی سه بار در روز مصرف کنید. سیترات کلسیم شکل ترجیحی و مناسب از کلسیم است.

مکمل ویتامین D

در مجموع روزانه 800 تا 1000 واحد بین المللی (UI) ویتامین D مصرف کنید. این مقدار باید در دوزهای منقسم 400 تا 500 واحد بین المللی دو بار در روز مصرف شود. ویتامین D باید همراه با مکمل کلسیم مصرف شود. اگر ترجیح می دهید، می توانید از مکمل های ترکیبی کلسیم و ویتامین D استفاده کنید تا از مصرف چند قرص خودداری کنید.

مکمل ویتامین B12

روزانه 500 میکروگرم ویتامین B مصرف کنید. می توان آن را به صورت قرص یا به شکل زیر زبانی که زیر زبان قرار می گیرد مصرف کرد.

سایر مکمل ها

برخی از بیماران به مکمل های اسید فولیک یا آهن اضافی نیاز دارند، به ویژه زنانی که هنوز در دوران قاعدگی هستند. متخصص تغذیه در این مورد پس از جراحی با شما صحبت خواهد کرد.

رژیم غذایی مناسب برای ده روز اول بعد از عمل جراحی چاقی

از فردای عمل تا روز ۱۰ ام بعد از عمل :

۱- نوشیدن آب را به تدریج به ١/۵ تا ٢ لیتر در روز افزایش دهید.

۲- شیر کم چرب (درصورت عدم تحمل از شیر بدون لاکتوز و یا شیر سویا استفاده شود).

۳- دوغ (خانگی و بدون گاز).

۴- ماست کم چرب.

۵-آب میوه تا 20 درصد رقیق شده (کرفس، هویج، سیب، پرتقال)، چای کمرنگ (حداکثر ۲ فنجان بنوشید).

در بیماران دیابتی مصرف آبمیوه ممنوع است.

۶-آب هندوانه نیاز به رقیق شدن ندارد.

۷- آب سوپ (ابتدا از صافی رد شده سپس مصرف شود).

۸-آب مرغ و آب گوشت ابتدا(از صافی رد شده و سپس داخل یخچال گذاشته شود، پس از سرد شدن چربی روی آن جدا شود سپس مجددا گرم شده و با کمی آب لیموی تازه مصرف شود).

۹- اضافه کردن ادویه به مایعات صاف شده منعی ندارد ولی مصرف فلفل ممنوع است.

١٠- در روزهای اول از مایعات شیرین استفاده نشود (باعث سرگیجه طپش قلب و تعریق می شود).

١١- طی ١٠ روز اول به هیچ عنوان مواد غذایی جامد را امتحان نکنید و دستورات فوق را اجرا نمائید.

این امر به جلوگیری از عوارض بعد از عمل از جمله انسداد روده، نشت معده، اسهال، یبوست و کم آبی کمک می کند. بدن شما برای بهبودی نیاز به زمان دارد و این رژیم به این هدف کمک خواهد کرد. نکاتی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

مطمئن شوید که مقدار کافی مایعات صاف شده مصرف می کنید. اگر در هیدراته نگه داشتن بدنتان مشکل دارید، با پزشک خود در مورد نوشیدنی های الکترولیتی کم کالری صحبت کنید.

نوشیدنی های حاوی شکر می تواند به سندرم دامپینگ کمک کند، عارضه ای که ناشی از ورود سریع قند زیاد به روده کوچک است. این عارضه منجر به تهوع شدید، خستگی، اسهال و حتی استفراغ می شود. شکر نیز پر از کالری غیرمفید است. که باید از آن اجتناب شود و در دراز مدت به حداقل برسد همچنین کافئین ممکن است به رفلاکس اسید و کم آبی بدن کمک کند، و همچنین باید از مصرف آن نیز اجتناب شود.

نوشیدنی های گازدار، از جمله نوشیدنی های حاوی شکر و همینطور گزینه های بدون گاز آن ، همگی می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ در معده و احساس ناراحتی و ناخوشایندی شوند. مصرف همه ی اینها باید بعد از عمل و احتمالاً به صورت طولانی مدت باید متوقف شود.

رژیم غذایی بعد از اسلیو

رژیم غذایی مناسب برای ده روز دوم بعد از عمل جراحی چاقی

روز ۱۰ ام تا ۲۰ ام بعد از عمل اسلیو :

سفیده تخم مرغ آب پز کاملا سفت و و رنده شده با کمی روغن زیتون

سوپ مرغ گوشت یا سویا که بطور کامل در مخلوط کن میکس شده است.

تن ماهی میکس شده

ماهی آب پز یا کبابی له شده

فرنی با آرد برنج یا نشاسته

میوه بدون پوست پخته و له شده به غیر از خرمالو

حلیم بدون روغن و شکر

اگر با هر کدام از مواد غذایی فوق دچار نفخ و درد شکم و استفراغ می شوید بطور موقت آن را از رژیمتان حذف کنید.

مواد غذایی را با حجم حدود یک فنجان و در ۴ تا ۶ وعده مصرف نمایید.

حداقل ۶ تا ۸ فنجان آب در طول روز مصرف نمایید.

در این دوره آبمیوه قطع میشود ولی رژیم ۱۰ روز اول را کماکان می توانید ادامه دهید.

رژیم غذایی بعد از اسلیو

رژیم غذایی مناسب برای روز ۲۱ ام به بعد پس از عمل اسلیو معده یا بای پس معده

برچسب مواد غذایی را بخوانید تا غذاهای کم کالری و کم چرب را انتخاب کنید

به جز مواد غذایی زیر هر آنچه را میل دارید به مقدار بسیار کم میتوانید مصرف کنید.

مواردیکه منع مصرف دارند:

نوشیدنی های گازدار انرژی زا و کافئین دار (حتی رژیمی)

سوسیس کالباس پیرونی و گوشتهای سرخ شده با چربی بالا

مواد پر چرب مانند سس سالاد معمولی،کره،پنیر خامه ای و مایونز(مصرف سس سالاد کم چرب و روغن زیتون منعی ندارد)

غذاهای آماده مانند فست فود

مصرف آبمیوههای صنعتی به علت داشتن قند مصنوعی ممنوع است.

نکات کلی در مورد رژیم غذایی

۱- یک ساعت قبل و بعد از هر وعده غذایی و همراه با غذا مایعات مصرف نکنید.

۲- غذاها را خوب بجوید و سرعت غذا خوردن را کاهش دهید (حداقل نیم ساعت).

۳-برای نوشیدن مایعات از نی یا بطریهای ورزشی به علت ایجاد حبابهای هوا استفاده نکنید.

۴- از خوردن تکه های یخ خودداری کنید.

۵- مصرف سیگار و قلیان باعث بازگشت مواد غذایی به دهان شده و احتمال خونریزی و نشت محل عمل را افزایش می دهد و توصیه میشود طی هفته های اول استفاده نشود.

۶- مصرف الکل تا ۳ ماه پس از عمل جراحی به علت احتمال خونریزی معده مطلقا ممنوع است. بعد از ۳ ماه هم بهتر است مصرف نشود.

نکته مهم : حدود یکماه پس از عمل جراحی که توصیه به مصرف غذاهای جامد می شود ممکن است برای تحمل مواد غذایی مانند برخی افراد نیاز به مدت زمان بیشتری داشته باشید در صورتی که در روزهای اول با خوردن غذاهای جامد تهوع یا استفراغ داشتید کماکان از غذاهای نرم و میکس شده (پوره جات) استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *