دکتر پدرام طالبیان
جستجو

بستن رگ اشتها:روشی عوام فریبانه در لاغری

در عصر جدید با توجه به این موضوع که هر روز بر تعداد افراد دارای اضافه وزن و چاق اضافه می شود سعی بر درمان این مشکل اجتماعی و فردی با روش های مختلفی خودنمایی می کند. در این میان آگاهی و انتخاب روش های علمی و ایمن بسیار سخت و پیچیده است که نیاز به یک راهنمای مورد اطمینان را می طلبد.

روش های نوین و در دست تحقیق مانند بستن رگ اشتها و یا بوتاکس معده دو مورد از چندین موردی است که این روزها انجام می شود که در این مقاله به تفصیل در مورد این موضوع که اصلا چیزی به نام رگ اشتها وجود ندارد و رگ اشتها همان رگ اصلی خونرسان به معده است و نقش آن در تغذیه ی بافت معده و اینکه بستن رگ اشتها یا همان شریان اصلی معده چه معایب و خطراتی می تواند داشته باشد صحبت خواهیم کرد.

علاوه بر این معرفی مختصری از روشهای کاهش وزن استاندارد و تجربه شده مانند اسلیو معده و بای پس معده خواهیم داشت. ضمن اینکه مقالات تکمیلی در رابطه با این روشهای لاغری و کاهش وزن در سایت موجود است.

بیشتر با معده آشنا شویم:

معده یک بخش از سیستم گوارشی بدن است که در فرآیند هضم غذا نقش دارد. معده یک عضو عضلانی و پوشیده شده از دیواره های مخاطی است که در بخش جلوی شکم قرار دارد. وظیفه اصلی معده، ترکیب و ذخیره غذا است و همچنین فرآیند هضم غذا را آغاز می‌کند.

وقتی غذا وارد معده می‌شود، عضلات دیواره معده شروع به ترکیب غذا با شیره های گوارشی می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین شیره های ترشح شده توسط معده، اسید هیدروکلریک است که برای کمک به هضم پروتئین ها و نابودی باکتری ها در غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیواره معده دارای غدد مخاطی نیز هستند که مخاط تولید کرده و به عنوان محافظ معده در برابر اثرات مضر و  آسیب‌زا مانند اسید معده عمل می‌کند. مخاط معده همچنین به عنوان الیاف محافظ در مقابل خراشیدگی دیواره معده ناشی از حرکات ترکیب کننده غذا عمل می‌کند.

 

شریان های اصلی معده یا همان رگ اشتها چیست؟

عروق خونرسانی به معده عبارتند از:

شریان معده اصلی (Gastric artery) : این شریان از شاخه‌ای به نام شریان سلیاک (Celiac artery) تأمین می‌شود و به معده خونرسانی و مواد مغذی می‌رساند. این شریان به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شود، شریان معده چپ و شریان معده راست.

عروق خونرسانی فرعی معده : این عروق از شریان اصلی معده جدا می‌شوند و به بخش‌های کوچکتر معده، مانند بخش بالایی و پایینی آن، خون و مواد غذایی مورد نیاز سلول های بافت معده را می‌رسانند.

این عروق با خونرسانی به معده برای حفظ فعالیت سالم معده و عملکرد صحیح آن بسیار حائز اهمیت هستند.

بستن رگ اشتها

بستن رگ اشتها از رویا تا واقعیت

 

در گذشته بیمارانی که دچار خونریزی های شدید معده می شدند یکی از درمان های خط آخر که به کمک آنژیوگرافی انجام می شد آمبولیزاسیون یا بستن رگ اصلی معده بود که در جهت درمان خونریزی و یا کاهش خونریزی محسوب می شد.بعدها دیده شد که در این بیماران کاهش وزن های مختصری آن هم به صورت موقت صورت گرفته است.

 مکانیسم کاهش وزن به صورت زیر است:

کاهش اشتها: آمبولیزاسیون شریان اصلی معده با کاهش جریان خون به معده، می تواند سیگنال‌هایی که باعث کاهش اشتها می شود را ایجاد کند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش احساس گرسنگی و مصرف کمتر غذا شود.

کاهش ترشح غده‌های معده: جریان خون کاهش یافته به معده می‌تواند ترشح غده‌های معده را کاهش دهد. 

کاهش جذب مواد مغذی: کاهش جریان خون به معده می‌تواند منجر به کاهش جذب مواد مغذی در معده شود.

تحریک سیستم عصبی مرکزی: انجام آمبولیزاسیون شریان اصلی معده ممکن است سیگنال‌هایی به سیستم عصبی مرکزی ارسال کند که تأثیراتی روی سیستم اشتها و متابولیسم بدن دارند. این تحریک ممکن است به تنظیم متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک کند.

در واقع با بستن یا سوزاندن شریان اصلی معده عوارض جبران ناپذیری را در معده ایجاد می کنیم که کاهش وزن در واقع حاصل این عوارض خطرناک می باشد.

بستن رگ اشتها

بستن رگ اشتها چه خطراتی دارد؟

آمبولیزاسیون شریان اصلی معده می‌تواند به عوارضی گاها جبرانناپذیر منجر شود. برخی از عوارض ممکن عبارتند از:

  • نکروز یا مرگ بافت معده: با توجه به اینکه در روش بستن رگ اشتها یا همان بستن رگ اصلی معده اختلال در خونرسانی به بافت معده رخ می دهد می توان کاهش خونرسانی و عدم کفایت تغذیه ای بافت معده را به عنوان یکی از عوارض اصلی این روش ذکر کرد که مرگ یا نکروز بافت معده نتیجه ی این عارضه ی جبران ناپذیر خواهد بود.
  • التهاب لوزالمعده (پانکراس)
  • از بین رفتن یا نکروز بافت طحال
  • ایجاد تخریب یا پارگی در عروق اصلی بدن

سخن پایانی

بیماران عزیز باید توجه داشته باشند که چیزی به نام رگ اشتها وجود خارجی ندارد و باید در نظر داشته باشید که پس از انتخاب و انجام روش بستن رگ اشتها یا همان آمبولیزاسیون رگ اصلی معده به جهت دریافت لاغری موقت دیگر هرگز نمی توانید روش هایی مانند اسلیو معده و بای پس معده را که می توانند کاهش وزن های طولانی مدت و دائمی را برای شما به ارمغان بیاورند انتخاب کنید.

لطفا قبل از انتخاب هرگونه روش تهاجمی یا کمتر تهاجمی لاغری با تیم فوق تخصصی جراحی چاقی دکتر پدرام طالبیان به صورت رایگان مشاوره شوید و از محاسن و معایب هر کدام بیشتر آشنا شوید.

۱۰ پاسخ

  1. سلام
    من ۵۰ سال سن و۱۷۴ قد وزنم ۴۹ چکاب کامل کردم مشکلی نداشتم آزمایش مدفوع میکروب روده ومعده تشخیص داده شو ۱۵ روز آنتی بیوتیک قوی استفاده کردم راهکار چیه ممنون میشم جواب منو بدید

  2. سلام ممنون از مطالب مفیدتون.
    بنده ۲ ساله نفریت لوپوس کلاس ۴ دارم و بعداز ۲ سال درمان فعلا روزانه داروهای پردنیزولون ۵ ۱عدد و سلسپت۵۰۰ ۴عدد و هیدروکلرولکین سولفات ۱عدد و لوزارتان ۲۵ ۴عدد و ویتامین ب و کلسیم مصرف میکنم چون از اول بیماری پردنیزولون روزی ۶۰ میل تا ۴۰ روز مصرف کردم تا به این چندماه اخیر دوره ای دوزش کمترشد، اما وزنم خیلی زیاده واذیت میکنه چون ابتدای بیماری ۶۵ کیلو بودم و یک ماهه ۱۰۰ کیلو شدم و الان با کلی رژیم ۹۲ کیلوهستم. راهکار لاغرشدنم چیه واقعا اذیتم راه رفتن سخته و تنگی نفس گرفتم و پوکی استخوانم گرفتم و کمردرد وپادرد بخاطر اضافه وزنم هست. الان من چه روشی برا کم کردن وزنم خوبه؟؟؟

  3. سلام بر شما
    مطالب این مقاله راه تصمیم گیری برای آمبولیزاسیون را می بندد. از راهنمایی شما سپاسگزارم

  4. سلام ، بنده معدم بعضی مواقع خیلی بو میده اینو موقع صحبت کردن بهم میگن در حالی که مسواک میزنم و میدونم بوی دهنم نیست چکار کنم ، با تشکر از شما دکتر محترم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *