دکتر پدرام طالبیان
جستجو

عوارض جراحی چاقی

داشتن تناسب اندام از آرزوهای هر فرد در سنین مختلف به حساب می آید.  با این وجود متاسفانه افرادی هستند که به چاقی مفرط دچار هستند. چاقی نه تنها تناسب اندام را از بین می برد، بلکه سلامت فردی را نیز با بیماری هایی مانند دیابت، کلسترول بالا، چربی خون و بیماری های قلبی و … جایگزین می کند. یکی از روش های درمان چاقی جراحی است که در این مقاله می خواهیم با عوارض جراحی های چاقی آشنا شویم.

مقالات پیشنهادی:
جراح چاقی

جراحی چاقی

روش های درمان چاقی در افراد

اغلب افراد به دلیل آنکه به دنبال روش های خودسرانه برای لاغر شدن می گیرند، به مرور زمان سلامتی خود را از دست می دهند و با کمبود زیادی ویتامین در بدن خود مواجه می شوند. از آنجایی که میزان چربی های هر فرد در انواع فرم آندروئیدی (فرم مردانه که چربی در شکم و پهلوها ایجاد می شود و ترکیبی مانند سیب را به وجود می آورد) و فرم گاینوئیدی (فرم زنانه که چربی در ران و باسن تجمع می یابد و ترکیبی مانند گلابی را به وجود می اورد) در چاقی متفاوت است، روش های درمانی متفاوتی در نظر گرفته شده اند که توسط پزشک متخصص توصیه می شود. روش های درمانی چاقی به شرح زیر است:

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

اگر قصد داشته باشید تا چاقی خود را درمانی کنید، مهم تر از همه باید در رژیم غذایی که روزانه مصرف می کردید تغییر اساسی ایجاد کنید. منظور از این تغییر این است که غذاهای پر چرب، پر کالری، سرخ کردنی، شیرینی جات و …. را از وعده های غذایی خود خارج کنید و به جای آن ها غذاهایی با کالری کم، غذاهای مفید و کم چرب و سبزیجات را جایگزین کنید.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

 

انتخاب مواد غذایی سالم

باید سعی کنید تمام غذاهای آماده و پر کالری را دور ریخته و به جای آن ها غذاهای سالم را جایگزین کنید. منظور این است که استفاده از فیبرها، پروتئین، سبزیجات، کربوهیدرات ها، روغن های طبیعی و … را در وعده های غذایی خود قرار دهید. در کل غذاهایی که میزان کالری کمتری را به همراه دارند و سالم تر هستند می توانند بهترین انتخاب برای شما محسوب شوند.

انتخاب مواد غذایی سالم

افزایش فعالیت بدنی

زمانی که فرد دائما مشغول خوردن و خوابیدن باشد، مطمئنا نمی توان وزن کم کند و تناسب اندام داشته باشد. به این ترتیب یکی از مهم ترین روش هایی که تاثیر باورنکردنی به روی درمان چاقی شما می گذارد، افزایش دادن فعالیت های بدنی است، به جای آنکه مجبور شویم عوارض عملهای جراحی چاقی را تحمل کنیم.

افزایش فعالیت بدنی

تغییر زندگی گذشته

اگر در گذشته عادت داشته اید که تا دیر وقت خوابیده، و فعالیتی نداشته اید. بهتر است این روش زندگی کردن را با خواب زود هنگام در شب و صبح زود بیدار شدن تغییر دهید. به این صورت وعده های غذایی خود را تنظیم کرده و خوردن غذای سالم را شروع کنید. آب زیادی در طول روز بنوشید و در وعده های غذایی خود میوه و سبزیجات را جای دهید. همچنین سعی کنید دائما تحرک داشته و روحیه خود را تقویت کنید.

تغییر زندگی گذشته

رژیم درمانی

یکی دیگر از روش های درمانی بسیار عالی وتاثیرگذار برای چاقی در افراد، داشتن یک برنامه رژیم غذایی منحصر به فرد است که توسط پزشک متخصص تغذیه تجویز شده باشد. به این ترتیب با انجام برنامه های مناسب رژیمی به طوری که به سلامتی شما آسیبی وارد نکند، می توانید یک درمان تاثیرگذار را پشت سر بگذارید و به وزن دلخواه خود برسید.

رژیم درمانی

داروهای گیاهی

یکی از بی خطرترین روش های درمانی، استفاده از انواع داروهای گیاهی می باشد که اگر ان ها را در وعده های غذایی خود قرار دهید، می توانید به نتیجه بسیار عالی در درمان چاقی خود دست پیدا کنید. برای نمونه می توان به خوردن چای سبز حداقل 3 فنجان در روز، خوردن آب کرفس، و یا برخی از دمنوش های گیاهی اشاره کرد که بسیار برای سلامتی شما نیز مفید هستند.

داروهای گیاهی

جراحی چاقی

از آنجایی که روش های سالم تری برای درمان چاقی وجود دارد، باز هم در بیشتر مواقع افرادی هستند که به سراغ عمل جراحی چاقی می روند. البته لازم به ذکر است که بعد از جراحی، با عوارض جراحی های چاقی مواجه خواهید شد، ولی اگر به یک پزشک متخصص و خبره در این حرفه مراجععه کنید می توانید تا حدودی از بروز این عوارض کم کنید.

جراحی

جراحی چاقی چه عوارضی به همراه دارد؟

با وجود آنکه برخی از بیماران جراحی چاقی را انتخاب می کنند، باز هم یکی از نگرانی های آن ها این است که عوارض جراحی چاقی به چه صورت و به چه میزان است؟! لازم است بدانید که نمی توان گفت که کلا عمل جراحی مفید نیست، بلکه این کاملا برعکس است. زیرا زمانی که پزشکی عمل جراحی چاقی برای افراد را توصیه می کند، پس قطعا مزایای این عمل می تواند بیشتر از عوارض آن باشد. البته اگر به صورت طبیعی بخواهید به آ« نگاه کنید، یک فرد قرار است تحت عملی قرار بگیرد که قرار است در آن تمام چربی های اضافه خارج شود و فرد از این رو به آن رو می شود. پس مواجه شدن با یک سری عوارض کاملا طبیعی است که نباید نگران آن باشید. برخی از این عوارض به شرح زیر است:

  • بعد از مدتی داشتن تهوع و استفراغ یک امر طبیعی است که بیشتر در دوره نقاهت با شما همراه است. و زمانی که ملاحظات وعده های غذایی خود را رعایت نکنید این بیشتر خواهد شد. به این ترتیب باید رژیم غذایی مناسب بعد از عمل داشته باشید.
  • برای آنکه بیمار بتواند برخی از دردهای بعد از عمل جراحی چاقی را تحمل کند، خوردن برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص به او توصیه می شود. به این ترتیب ممکن است به دلیل خوردن این داروها برای مدتی به یبوست دچار شود.
  • رفلاکس و سوزش سر معده یکی دیگر از عوارض جراحی های چاقی محسوب می شود که بعد از مدتی با ملاحظات غذایی و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک بهبود پیدا می کند. البته زمانی که این مشکل همچنان ادامه داشت باید به جراح لاغری تان اطلاع دهید.
  • دل درد یا درد های شکمی نیز ممکن است به دلیل پرخوری و سریع غذا خوردن رخ دهند که تقریبا 6 ماه بعد از عمل جراحی از بین می رود. ولی می توانید با دارو درمانی این مشکل را برطرف کنید.
  • دیسفاژی یا همان مشکل در بلع نوشیدنی و خوراکی ها عارضه ای است که بعد از عمل ممکن است رخ دهد.
  • عفونت زخم یکی دیگر از شایع ترین این عارضه ها می باشد که ممکن است بعد از عمل رخ دهد. به این ترتیب باید مصرف آنتی بیوتیک ها را فراموش نکنید و دائما محل زخم خود را تمیز و ضدعفونی شده نگه دارید.
  • معمولا افرادی که به رژیم غذایی خود بعد از عمل جراحی پایبند نیستند، به زخم های گوارشی دچار می شوند.

آیا جراحی چاقی خطرناک است؟

همیشه افراد چاقی که از به دست آوردن سلامتی و تناسب اندام خود نا امید شده اند و به دنبال عمل جراحی چاقی هستند، از شنیدن عوارض جراحی چاقی می ترسند. به همین دلیل سوالی که معمولا از طرف آن ها پرسیده می شود این است که آیا جراحی چاقی خطرناک است؟ اینکه بخواهید برای این جراحی بترسید کاملا طبیعی است زیرا قرار است شما بیهوش شده و زیر تیغ بروید. ولی اگر این سوال حدود 20 سال پیش پرسیده می شد، شاید می گفتم بله خطرناک است زیرا بیمار نمی دانست که بعد از عمل چه چیزی در انتظار وی است.

ولی امروزه به دلیل پزشکان متخصص و خبره ای که در این حرفه سالیان سال است فعالیت می کنند، دیگر گفتن چنین چیزی معنا ندارد. امروزه جدیدترین متد برای عمل جراحی لاغری فراهم آورده شده است که نه تنها سلامتی افراد به خطر نمی افتد، بلکه زندگی دوباره به آنها هدیه داده می شود.

همچنین دیگر با وجود رژیم ها و ملاحظات بعد از عمل جراحی، هیچ خطری نمی تواند شما را تهدید کند. پس به جای ترس از عوارض جراحی های چاقی اگر می خواهید عمل جراحی موفقیت امیزی داشته باشید، باید زیر نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرید و همچنین تمام محدودیت ها و رژیم های غذایی خود را بعد از عمل در حساسیت کامل انجام دهید. در این صورت می توانید به تناسب اندام بی نقص و سلامتی کاملی بعد از عمل دست پیدا کنید.

انواع روش های جراحی چاقی کدامند؟

انواع روش های جراحی چاقی کدامند؟

از آنجایی که چاقی به یک معضل فراگیر تبدیل شده است، در این بخش می خواهیم با انواع عمل هایی که برای درمان چاقی استفاده می شود آشنا شویم. این عمل ها به شرح زیر است:

  • عمل جراحی بای پس معده
  • عمل لاپاراسکوپی باندینگ شکمی قابل تنظیم
  • عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی
  • عمل پلیکاسیون معده
  • عمل لیپوماتیک یا پیکرتراشی
  • عمل لیپوساکشن یا لیپو پلاستی
  • عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم

بهتر است بدانید هر یک از انواع عمل های جراحی چاقی قطعا روش منحصر به فرد خودش را دارد. به این ترتیب برای کمتر کردن میزان عوارض جراحی چاقی بهتر است مراجعه به پزشک متخصص را فراموش نکنید.

سخن پایانی

اگر از چاقی مفرط رنج می برید، به جای نگرانی بابت عوارض جراحی های چاقی بهتر است به یک پزشک مراجعه کرده و با ارزیابی میزان چاقی، هر چه زودتر روش درمان خود را اغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *