دکتر پدرام طالبیان
جستجو

عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم

 جراحی لاپاراسکوپی یکی از انواع جراحی های پرکاربردی است که امروزه بسیار رایج شده است. از این جراحی معمولا پزشکان متخصص برای انواع جراحی های لگن و شکم استفاده می کنند. به این ترتیب لاپاراسکوپی توانسته به عنوان یک جراحی بدون درد و خون ریزی شدید شناخته شود که مورد طرفدارای علم پزشکی قرار گرفته است. به این ترتیب در این مقاله می خواهیم بدانیم که عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم چیست و به چه دردی می خورد.

عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی همانطور که ذکر شد، امروزه به دلایل مزایای زیادی که به همراه دارد، به عنوان یکی از مطرح ترین جراحی ها شناخته شده است. یکی از انواع این جراحی، عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم است که برای رحم انجام می شود. افرادی که این جراحی را انجام داده اند، می دانند که منظور از فیبروم رحمی چیست. به این ترتیب نقش اصلی که لاپاراسکوپی به عهده دارد، این است که برای خارج کردن فیبروم های رحمی برای جراحی بیمار اقدام می کند. این جراحی در اصل با تمام جراحی هایی که تا کنون دیده اید متفاوت است. در آن پزشک نیازی به ایجاد برش های بزرگ طولی و یا عرضی به روی شکم ندارد. شاید فکر کنید که پس چگونه این جراحی انجام می شود. جالب بودن لاپاراسکوپی دقیقا در مکانیزه جراحی آن است.

پزشک برای این کار، ابتدا تنها سه یا چهار برش کوچک را به روی شکم ایجاد می کند. البته این برش ها به اندازه چند میلی متر به روی پوست هستند که درد و خون ریزی زیاد ندارند. به این ترتیب به عنوان یک جراحی غیر تهاجمی شناخته شده است که در آن عفونتی صورت نمی گیرد و کامل امنیت بیمار را تضمین می کند. این جراحی به صورتی است که پزشک نیازی به این که دست خود را به داخل توده شکمی ببرد ندارد. در اصل لاپاراسکوپ یک دوربین است که از طریق برش های ایجاد شده وارد شکم شده و به وسیله چراغ هایی که دارد، اجزای داخلی را به صورت واضح به روی مانیتور به نمایش می گذارد. در نهایت به راحتی می توان به وسیله این دستگاه ها فیبروم های موجود درون رحم را خارج کرد.

جراحی لاپاراسکوپی فیبروم به چه دلیل توصیه می شود؟

در اصل فیبروم به معنای یک تومور خوش خیم است که در بانوان رخ می دهد. این بیماری در منشا عضلات رحمی ایجاد می شود که اکثرا بدون علامت هستند و تنها پزشک متخص می تواند در صورت انجام آزمایشات لازم به وجود آن پی ببرد. البته اینکه فیبروم ها در کدام لایه از رحم قرار دارند، بسیار اهمیت دارد. همچنین می توانند اختلالات قاعدگی ایجاد کنند که نتیجه آن ها خون ریزی شدید می باشد. در این صورت زمانی که این فیبروم ها نادیده گرفته شود و به درمان آن اهمیتی داده نشود، باعث بروز نازایی و اختلالات دیگر باروری می شود. در اصل عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم زمانی توسط پزشک متخصص زنان توصیه می شود که این فیبروم بزرگ شده باشد و نتوان به روش های درمانی دیگر از جمله دارو جلوی آن را گرفت. در این صورت تنها راهکار، جراحی می باشد.

به این وسیله در این عمل طی جراحی لاپاراسکوپی، فاصله ای بین رحم و شکم ایجاد می شود که طی آن پزشک می تواند اندام های داخلی را بهتر مشاهده کند. در نتیجه گاز دی اکسید کربن نیز به کار برده می شود که باعث می شود تا جلوی خون ریزی گرفته شود. در این جراحی همچنین در صورت بزرگ تر بودن فیبروم ها، به وسیله دستگاه دیگری به نام مورسلاتور برای قطعه قطعه شدن فیبروم ها استفاده می شود که باعث کوچک تر کردن سایز آن ها می شود. سپس با کمک دستگاه مخصوصی از برش های ایجاده شده به روی شکم فیبروم ها را خارج می کنند. برای آنکه بتوانید این جراحی را با موفقیت زیادی پشت سر بگذارید، باید به یک جراحی متخصص
مراجعه کنید که حفظ سلامتی شما تنها در دستان این پزشک است.

دوره نقاهت جراحی لاپاراسکوپی فیبروم چقدر است؟

از آنجایی که عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم به عنوان یک جراحی ایمن و مطمئن شناخته شده است، پس قرار نیست بعد از جراحی نیز دوران نقاهت سختی در انتظار شما باشد. به این ترتیب معمولا دوره نقاهت جراحی برای بیماران وابسته به نوع عمل و وخامت حال آن ها، بعد از عمل توسط پزشک یک هفته توصیه می شود. البته لازم به ذکر است که بیمار به راحتی در این یک هفته می تواند راه برود و فعالیت های سبک روزانه خود را انجام دهد. تنها باید از بلند کردن اجسام سنگین و انجام فعالیت های سنگین دور بماند تا هیچ فشاری به ناحیه شکمی او وارد نشود. همچنین لازم به ذکر است که راه رفتن بعد از جراحی بسیار اهمیت دارد و بهتر است که بیمار حداقل 6 ساعت بعد از جراحی راه رفتن را آغاز کند. این کار مانع از لخته شدن خون در پاهای بیمار می شود. احتمال عفونت در این جراحی بسیار پایین است، ولی معمولا پزشکان برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز می کنند که بهتر است مصرف شود.

 

افزایش فعالیت بدنی

مزایای عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم

زمانی که بانوان از خون ریزی زیاد به دلیل وجود فیبروم رنج می برند، تنها چیزی که می تواند آن ها را از این شرایط نجات دهد، درمانی است که پزشک با توجه به میزان و شدت این تومور به آن ها توصیه کرده است. به این ترتیب عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم زمانی که توصیه می شود، پس قطعا مزایای را نیز برای بیمار به همراه دارد. یکی از مهم ترین این مزایا می توان به بهبود کیفیت زندگی و رهایی از مشکلات دیگر اشاره کرد. به این ترتیب بهتر است قبل از آنکه برای انجام این عمل اقدام کنید، خودتان را آماده کنید و بدانید که قرار است با چه مزایایی رو به رو شوید. این مزایا به شرح زیر است:

  • این جراحی نیازی به برش های زیاد و بزرگ ندارد و به راحتی می توان با ایجاد چند برش کوچک این جراحی را انجام داد.
  • دوره بهبودی این جراحی بسیار با سرعت بیشتری انجام می شود.
  • به دلیل آنکه این جراحی دارای برش های کوچک می باشد، اثرات جراحی کمتر دیده می شود.
  • احتمال بروز عوارض و عفونت نیز در این جراحی بسیار پایین است.
  • این جراحی بسیار امین و کم خطر است.
  • دارای دوران نقاهت کوتاهی می باشد.

هزینه عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم

زمانی که برای فیبروم به پزشک مراجعه می کنید، و پزشک به شما جراحی لاپاراسکوپی را توصیه می کند، اولین چیزی که بعد از مراجعه نزد پزشک ذهن افراد را به خود درگیر می کند، این است که هزینه عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم به چه صورت محاسبه می شود. و اینکه آیا واقعا آن ها از پس هزینه های آن بر می آیند. به این تریب بیشتر این افراد از ترس هزینه ای که قرار است پرداخت کنند، درمان خود را نادیده می گیرند. در صورتی که بهتر است قبل از تصمیم گیری ابتدا راجع به هزینه های درمان این عمل اطلاعات لازم را به دست آورید. پس لازم است بدانید که هزینه ای که قرار است برای جراحی پرداخت کنید، به آیتم های مهمی از جمله نوع بیمارستان، نوع جراحی، شرایط بیمار، خدمات ارائه شده و حتی تخصص پزشک وابسته است.

البته لازم به ذکر است که این هزینه می تواند توسط بیمه نیز تامین شود. تنها کافی است که برای آن اقدام کنید تا بیمه بتواند با توجه به قراردادهایی که دارد، در این زمینه به شما کمک کند. در نهایت زمانی که به پزشک خود مراجعه کردید، با توجه به در نظر گرفتن تمام عوامل تاثیرگذار در هزینه جراحی، فاکتور نهایی برای شما مشخص می شود. پس لازم است بدانید که نیازی نیست نگران هزینه ای که قرار است برای جراحی پرداخت کنید، باشید. تنها کافی است که اطلاعات خود را در رابطه با شرایط تاثیرگذار در جراحی بالا ببرید و راجع به هزینه هر بیمارستان و بیمه اطلاع کسب کنید.

چگونه می توان مزایای جراحی لاپاراسکوپی فیبروم را بالا برد؟

برای آنکه بتوان مزایای این جراحی را بالا برد، باید قبل از عمل و بعد از عمل مراقبت های لازم را انجام دهید. به این ترتیب بهتر است که حدود 8 ساعت قبل از جراحی، چیزی میل نکنید تا جراحی به صورت ناشتا انجام شود. همچنین تمیز بودن و شستن ناحیه شکم قبل از جراحی بسیار مهم است که باعث می شود تا عوارضی در جراحی ایجاد نشود. این نظافت می تواند شامل شیو کردن موهای زائد و استفاده از مواد خوش بو کننده باشد. لازم است تا 14 روز قبل از جراحی، مصرف دخانیات و مواد الکلی را رها کنید و کنار بگذارید. زیرا این مورد باعث می شود تا دوره بهبودی شما کندتر پیش رود. مصرف داروهایی رقیق کننده خون مانند آسپرین، ویتامین E، ایبوپروفن و .. نیز یک هفته قبل از جراحی ممنوع می باشد. به این صورت اگر بتوانید مراقبت های قبل از جراحی و حتی بعد از جراحی را به صورت عالی انجام دهید، می توانید یک جراحی موفقیت آمیز داشته باشید.

سخن پایانی

وجود بیماری فیبروم چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. به این ترتیب برای حفظ سلامتی خود بهتر است هر چه زودتر عمل جراحی لاپاراسکوپی فیبروم را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *