دکتر پدرام طالبیان
جستجو

عمل جراحی لاغری یا لیپوساکشن

برای رسیدن به یک اندام ایده آل، روش های زیادی وجود دارد که یکی از جذاب ترین این روش ها که امروزه بسیار پر طرفدار شده است، عمل جراحی لاغری یا لیپوساکشن است. در گذشته شاید انواع جراحی های زیبایی با خون ریزی و بیهوشی همراه بود که ممکن بود عوارض زیادی را به جای بگذارد ولی امروزه به لطف پزشکان خبره و متخصص در این حیطه پزشکی، جراحی لیپوساکشن به یکی از پرطرفدارترین روش ها برای رسیدن به تناسیب اندام تبدیل شده است.

مقالات پیشنهادی:
جراح چاقی

جراحی چاقی

جراحی لیپوساکشن به چه معناست؟

وقتی می خواهیم راجع به یک جراحی خاص صحبت کنیم، ابتدا باید بدانیم که اصلا این جراحی به چه معناست و چه تغییری می تواند به روی اندام ما داشته باشد. لیپوساکشن همانطور که بارها نام آن را شنیده اید، یک جراحی زیبایی برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو به حساب می آید. در اصل لیپوساکشن به معنی خارج کردن چربی ها به شکلی می باشد که چربی ها با قدرت مکش زیادی از بدن خارج می شوند و این کار به صورت منطقه ای در بدن صورت می گیرد.

شاید با خود فکر کنید که این کار به چه صورت انجام می شود، و چطور جراح می تواند چربی های اضافه را از بدن خارج کند. در اصل این روش پس از انجام یک بی حسی کامل به روی بیمار، جراح یک یا دو سوراخ چهار میلی متری را باز کرده و به وسیله کانولای لیزر وارد بدن می شود.

به این ترتیب بعد از آنکه تمام چربی ها گرفته شد، کانولای از بدن خارج شده و تمامی چربی ها نیز به وسیله آن از بدن خارج خواهند شد. بهتر است بدانید این روش جراحی برای کسانی که دارای چاقی افراطی هستند پیشنهاد خوبی نیست و تنها برای کسانی است که می خواهند با کم کردن 2 الی 3 سایز به وزن ایده آل خود برسند. پس اگر شما نیز به دنبال این هستید که به رضایت کاملی از وزن خود برسید، بهتر است که جراحی لاغری یا لیپوساکشن را انجام دهید.

جراحی لاغری یا لیپوساکشن

ایا بیمار بعد از انجام جراحی لیپوساکشن نیاز به بستری شدن دارد؟

خوشخبتانه بهترین نکته مثبتی که در رابطه با انجام این جراحی بی خطر وجود دارد، این است که بعد از انجام جراحی بیمار به راحتی می تواند بدون نیاز به بستری شدن به منزل برود. البته موضوعی که باید به آن توجه کند در این عمل این است که تا 2 الی 3 روز باید استراحت کند ولی بعد از آن به راحتی می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد. پس دوران نقاهت این عمل حداقل می تواند 2 الی 3 روز باشد. البته لازم به ذکر است که در روزهای ابتدایی از انجام فعالیت های پر فشار بپرهیزد و زیر نظر پزشک متخصص خود باشد.

در این صورت نیازی به نگرانی نیست و بیمار می تواند یک عمل موفقیت آمیز را پشت سر بگذارد. همچنین بیمار باید بستن گن، بعد از عمل جراحی، تا مدتی را فراموش نکند. همچنین داشتن یک رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش های کم فشار می تواند باعث حفظ سایز بدن شما شود.

بیماری بعد از جراحی لاغری

هدف از انجام جراحی لاغری یا لیپوساکشن چیست؟

برخی از افراد تصور می کنند که تنها منظور از جراحی لیپوساکشن کم کردن وزن است. ولی بهتر است بدانید که هدف تنها کم کردن وزن نیست زیرا جراحی لاغری یا لیپوساکشن به عنوان یک عمل جراحی برای زیبایی به حساب می آید که باعث تغییر سایز، تغییر فرم و حجم بدن می شود. در کل با انجام این عمل زیبایی فرم بدن به صورت ایده آلی جذاب و دلرباتر می شود. همچنین از انجای که این عمل با بی حسی و بی هوشی انجام می شود، هیچ خطری را به دنبال ندارد و بیمار هیچ دردی را در طول عمل حس نخواهد کرد. پس نگران عوارض بعد از عمل جراحی نباشید زیرا هیچ عوارضی شما را تهدید نمی کند.

هدف از انجام جراحی لاغری یا لیپوساکشن

چه افرادی می توانند عمل لیپوساکشن انجام دهند؟

بهتر است بدانید که هر جراحی زیبایی برای شما مناسب نیست. به این ترتیب اگر دوست دارید که این جراحی ایده آل را انجام دهید، باید جزو کاندیدهای زیر قرار داشته باشید. به این ترتیب به نکات ذکر شده در زیر توجه کنید:

  • افرادی که ادارای خاصیت ارتجاعی مناسبی در پوست خود هستند.
  • افرادی که دارای تونوس ماهیچه ای خوبی هستند.
  • افرادی که در بدن آن ها ذخایر چربی زیادی دارند که با رژیم و ورزش کردن قابل درمان نیست.
  • افرادی که از نظر وضعیت جسمی دارای وضعیت مناسبی هستند و در سلامتی کامل به سر می برند.
  • افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی نیستند.
  • افرادی که به دخانیات اعتیاد ندارند.

شرایط انجام جراحی لاغری

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، اگر جزو هر یک از دسته های ذکر شده هستید، می توانید به راحتی بدون نگرانی عمل جراحی لاغری یا لیپوساکشن را انجام دهید. به این ترتیب اگر در شرایطی کاملا برعکس موارد ذکر شده به سر می برید، بهتر است از انجام این عمل جراحی دوری کنید.

قبل از انجام عمل لیپوساکشن چه اقداماتی باید انجام دهید؟

از انجایی که انجام عمل زیبایی در تناسب اندام سرخودانه و تنها از روی علاقه فردی نباید انجام شود، فرد قبل از آنکه بخواهد دست به چنین اقدامی بزند؛ باید یک سری مسائل را مورد اهمیت قرار دهد. حتی ممکن است در 10 درصد این افراد عوارضی رخ دهد که بیمار نتواند با آن ها مقابله کند.

به همین دلیل نیاز است که یک تصمیم گیری درست داشته باشید. به این ترتیب کسانی که می خواهند چربی های اضافه را از بدن خود خارج کنند و عمل جراحی لاغری یا لیپوساکشن را انجام دهند، باید به نکات و اقدامات ذکر شده در زیر توجه کنند:

  • فرد باید راجع به عمل جراحی و شرایطی که تحت ان قرار دارید با پزشک خود مشورت کنید.
  • باید با پزشک خود در رابطه با دردها و عوارض بعد از عمل جراحی صحبت کنید.
  • باید با پزشک خود راجع به اینکه چه داروهایی می توانید قبل و حتی بعد از عمل مصرف کنید مشورت کنید.
  • قبل از انجام عمل باید با مشورت پزشک خود یک سری آزمایشات لازم را انجام دهید.
  • قبل از عمل باید راجع به داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر دچار هر بیماری اعم از کم خونی، دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، حساسیت های دارویی یا موارد این چنینی هستید، باید با پزشک خود در میان بگذارید.
  • برای افراد زیر 40 سال که سابقه بیماری ندارند، انجام چنین ازمایش هایی الزامی نیست.
  • بهتر است از خوردن داروهایی مانند ویتامین ها، آسپرین و … قبل از عمل خودداری کنید و در صورت نیاز استامینوفن مصرف کنید.
  • در صورت تمایل با مشورت پزشک بهتر است شب قبل از عمل یک عدد قرص 10 میلی گرم اگزازپام میل کنید.
  • قبل از عمل باید شام کم میل کنید.
  • بعد از عمل جراحی با مشورت پزشک خود حتما از گن استفاده کنید.
  • بهتر است قبل از عمل رفتن به دستشویی را فراموش نکنید.

به این ترتیب برای انجام هر کاری باید با پزشک خود مشورت کنید و نباید دست به کارهای سرخودانه بزنید. از آنجایی که شما قرار است یک عمل جراحی با بگذرانید، باید بتوانید برنامه ریزی درستی در این رابطه داشته باشید.

مراقبت های قبل از عمل جراحی لاغری یا لیپوساکشن

چه مراقبت هایی باید بعد از عمل جراحی لیپوساکشن انجام شود؟

بهتر است بعد از انجام عمل جراحی لاغری یا لیپوساکشن یک سری مراقبت های لازم را فراموش نکنید. البته این مراقبت ها نیز بهتر است که به وسیله مشورت با پزشک صورت بگیرد. به این ترتیب این مراقبت ها شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • خوردن و آشامیدن بعد از عمل لیپوساکشن بسیار مهم است. به این ترتیب بهتر است که مایعات زیادی بنوشید و از خوردن غذاهای جامد و پر کالری خودداری کنید. همچنین سعی کنید مصذرف اب میوه را زیاد کرده و خوردن نمک را به حداقل برسانید. از خوردن غذاهایی که احتمال یبوست را در شما ایجاد می کنند خودداری کنید.
  • طرز خوابیدن نیز بعد از عمل از اهمیت زیادی برخوردار است. پس باید بتوانید نحوه خوابیدن شما به گونه ای باشد که به روی بخشی که عمل انجام شده است فشاری وارد نشود. به همین دلیل خوابیدن به روی پشت بهترین حالتی است که از فشار وارد شده به روی شکم شما خودداری می کند.
  • استفاده از گن های مخصوص را فراموش نکنید و سعی کنید که بعد از عمل برای مدتی از گن های مخصوص استفاده کنید. همچنین استفاده از این گن ها در کم شدن تورم و التهاب و درد شما بسیار موثر هستند.
  • در زمان ابتدای بعد از عمل، بهتر است بیشتر استراحت کرده و پیاده روی را آغاز کنید زیرا کم تحرکی ممکن است باعث لخته شدن خون شود. به این ترتیب بهتر است با گذشت زمان بیشتر ورزش کردن و فعالیت و تحرکخود را افزایش دهید.
  • سعی کنید از بلند کردن و جابه جا کردن اشیاء سنگین در ابتدای عمل، خودداری کنید.
  • از استعمال دخانیات و هر گونه مواد این چنینی خودداری کنید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی لاغری یا لیپوساکشن

سخن پایانی

اگر به دنبال یک تناسب اندام عالی هستید و می خواهید که عمل جراحی لاغری یا لیپوساکشن را انجام دهید، تحقیقات لازم و از همه مهم تر مشورت با پزشک را فراموش نکنید. به این ترتیب با خیال آسوده می توانید به اتاق عمل بروید و یک عمل موفقیت آمیز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *