دکتر پدرام طالبیان
جستجو

ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی

چاقی امروزه به یک معضل در بین همه سنین تبدیل شده است. از آنجایی که هورمون گرسنگی باعث می شود تا افراد چاق کنترلی به روی خوردن خود نداشته باشند، در نتیجه باعث به خطر افتادن سلامتی آن ها خواهد شد. علاوه بر این چاقی و نداشتن تناسب اندام باعث می شود تا افراد اعتماد به نفس خود را از دست داده و نتوانند خودشان را مانند سایرین ببینند. به این ترتیب در این مقاله می خواهیم راجع به ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی صحبت کنیم.

اضافه وزن چگونه می تواند به روی اعتماد به نقش تاثیرگذار باشد؟

یکی از سخت ترین مشکلاتی که افراد چاق علاوه بر سلامت جسمی به ان دچار می شوند، به خطر افتادن سلامت روحی آن ها می باشد. از آنجایی که تناسب اندام همیشه باعث می شود تا هر نوع پوشش و سبک و استایلی به شما بیاید، بر عکس آن افراد چاق همیشه در نوع پوشش خود مشکل دارند زیرا نمی توانند پوشاک مناسب متناسب با وزن خود را تهیه کنند. به این ترتیب این موضوع همیشه باعث می شود تا این افراد به افسردگی و کمبود اعتماد به نفس دچار شوند. شاید افرادی که چاقی را تجربه نکرده باشند، با خود بگویند که منظور از ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی چیست. ولی تنها افراد چاق هستند که این موضوع را درک می کنند زیرا آن ها متاسفانه در بیشتر مواقع با مشکل رو به رو هستند.

مقالات پیشنهادی:
بهترین جراح چاقی

جراحی چاقی

از جمله مشکلات افرادی که دارای اضافه وزن هستند می توان به این اشاره کرد که در مدرسه و محیط کار متاسفانه گاهی مورد تمسخر افراد دیگر قرار می گیرند، یا زمانی که در جمعی مشغول خوردن هستند دائما به آن ها ها تلنگر می زنند که چرا می خوری در صورتی که این افراد نیز نیاز به خوردن دارند تا بتوانند زنده بمانند. و مهم تر از همه همیشه در تهیه پوشاک مناسب با مشکل رو به رو هستند زیرا نمی توانند سایز مناسب خود را پیدا کند و یا حتی نمی توانند لباس های مورد علاقه خود را بپوشند. به این ترتیب همه این موضوعات با یکدیگر دست به دست هم می دهند و باعث می شوند تا این افراد نتوانند زندگی شادی داشته باشند و دائما با احساس خجالت بر اینکه چرا نمی توانند خوردن خود را کنترل کنند زندگی می کنند.

ارتباط بین چاقی و افسردگی چیست؟

در بیشتر مواقع درصد تاثیر چاقی به روی افسردگی در زنان دیده می شود. البته نمی توان گفت که مردان نیز از این موضوع رنج نمی برند ولی درصد بیشتر آن به روی زنان تاثیرگذار است. معمولا در بیشتر مواقع زنانی که در جمع ظاهر می شوند، یا به ورزش و شنا می روند یا حتی در تعطیلات در مکان های عمومی به سر می برند، دائما در ترس قضاوت شدن توسط دیگران زندگی می کنند یا احساس می کنند که آن ها در نزد هیچ کس محبوبیتی ندارند. به این ترتیب این موضوع باعث می شود تا افراد چاق به مرور زمان دچار بیماری های روانی و افسردگی شوند و در مکان های عمومی کمتر ظاهر شده و خودشان را در خانه حبس می کنند. به این ترتیب ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی به طور کامل در این افراد مشهود است.

دشواری ورزش و رژیم برای افراد چاق

این افراد دائما نسبت به خود حس انزجار دارند و تصور می کنند که در هیچ جایی مورد اهمیت واقع نمی شوند زیرا دائما افراد منتظر ورود آن ها هستند تا شخصیت آن ها را به سخره بگیرند. نمی توان گفت که چنین چیزی یک فکر بیهوده است زیرا متاسفانه در جهان با افرادی با این سطح از تفکر و فرهنگ مواجه هستیم که نمی توانند افراد را با هر شکل و ظاهری که دارند بپذیرند و این باعث به خطر انداختن سلامت روحی یک فرد دیگر خواهد شد که گاهی ممکن است راه درمان را برای این افراد سخت کند. حتی در بیشتر مواقع پژوهشگران شاهد این
بودند که عده زیادی از افراد چاق به دلیل افسردگی سعی بر خودکشی داشته اند و این موضوع واقعا ناراحت کننده است.

برای رهایی از افسردگی و به دست آوردن اعتماد به نفس در چاقی چه باید کرد؟

متاسفانه افسردگی در افراد چاق در بیشتر مواقع باعث اضافه تر شدن وزن افراد می شود. به این ترتیب دیگر وقت ان رسیده است که دست از افسردگی بردارید و بار دیگر برای به دست اوردن اعتماد به نفس خود تلاش کنید. از آنجایی که برای هر دردی درمانی وجود دارد، پس قطعا چاقی یک بیماری یا عارضه بدون درمان در جهان نیست. راه ها و روش های زیادی وجود دارد که بتوان با چاقی مبارزه کرد و از دل افسردگی بیرون امد. برای این کار و از بین بردن ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی باید بتوانید برای چاقی خود راه درمان مناسبی پیاده کنید. از آنجایی که بیشتر افراد چاق تصور می کنند تنها راه درمان آن ها عمل جراحی است به همین دلیل آن را پشت گوش می اندازند و ترجیحیمی دهند حس انزجار و اعتماد به نفس پایین و افسردگی را در خود تحمل کنند، باید به شما بگویم که این تصور غلط را از ذهن خود بیرون کنید زیرا تنها راه درمان چاقی جراحی نیست.

اگر دوست دارید از دست افسردگی و چاقی رها شوید، باید بدانید که همه چیز تنها به خود شما و اراده شما وابسته است. برای این کار باید اول از همه روحیه خود را با ایجاد یک تغییر اساسی در سبک زندگی تان تغییر دهید. شاید در ابتدا بگویید این کار سختی است و من از پس آن بر نخواهم آمد. ولی اینطور نیست، تنها کافی است از جای خود بلند شوید و با یک تصمیم ایده آل به تمام افسردگی ها و حس های ناراحت کننده پایان دهید. از نظر علم روان شناسی، تنها دو راه برای قطع کردن ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی وجود دارد که این دو راه به شرح زیر است:

  1. از جای خود بلند شوید و دست از فکرهای ناراحت کننده بردارید، در آینه به خود نگاه کنید و سعی کنید خودتان را همانطور که هستید دوست داشته باشید و در مقابل توهین های دیگران نیز بایستید. به این ترتیب به مرور زمان تمام حس های بد و ناراحت کننده کنار رفته و به جای آن ها احساسات شیرین جایگزین آن می شوند. بهتر است بدانید که باید خودتان را با وجود تمام نقص ها و مشکلات بپذیرید و دوست داشته باشید.
  2. برای رهایی از افسردگی، اراده خود را قوی کنید، از جای خود بلند شوید، زندگی تان را تغییر داده و برای رسیدن به تناسب اندام ایده آل تلاش کنید و به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا رژیم مناسب و سالمی داشته باشید. به این ترتیب به روی شادی تمرکز کنید، مثبت اندیش باشید، انگیزه خود را حفظ کرده و برای هدف خود تلاش کنید.

افسردگی و چاقی

درمان چاقی ناشی از عدم اعتماد به نفس و افسردگی

همانطور که ذکر شد، متاسفانه ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی می تواند به حدی زیاد شود که زندگی فرد را حتی به مرگ بکشاند. به همین دلیل هر چه سریع تر باید برای درمان آن دست به کار شد. مهم ترین گامی که در ابتدا برای درمان این عارضه برمی دارید ،باید مراجعه به یک پزشک متخصص باشد. به این ترتیب باید طبق روش های ذکر شده در زیر عمل کنید:

مصرف غذاهای پرکالری را فراموش کنید

خوردن غذاهایی ا کالری کمتر را جایگزین غذاهای چرب، شیرینی جات و هر چیزی کنید که کالری زیادی را همراه دارد.

مصرف غذای پرکالری

میزان کالری ها را تغییر دهید

به مرور سعی کنید میزان مصرف کالری در مواد غذایی را کنترل کرده و سپس آن ها را کم تر کنید تا بتوان به رژیم تاثیرگذاری رسید.

کم کردن میزان کالری غذاها به مرور زمان

تحرک و ورزش کردن را به برنامه خود اضافه کنید

فعالیت روزانه را بیشتر کنید و ورزش کردن را فراموش نکنید.

ورزش برنامه ریزی شده و منظم روزانه

خواب خود را تنظیم کنید

داشتن یک خواب مناسب و به اندازه کافی تا حد زیادی می تواند به روی سلامتی شما تاثیر مثبت داشته باشد.

 

بی خوابی چاقی و افسردگی

ویتامین ها را مصرف کنید

به دلیل کم کردن میزان کالری ها ممکن است که با مشکل کمبود ویتامین مواجه شوید. به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک و ویتامین ها را فراموش نکنید.

مصرف ویتامین برای جلوگیری از چاقی و افسردگی

نشانه های وجود افسردگی و کمبود اعتماد به نفس در افراد چاق

معمولا افرادی که دارای چاقی مفرط هستند، دائما به دلیل حس ناچیز بودنی که دارند، خودشان را از همه دور کرده و به یک فرد منزوی تبدیل می شوند. ولی متاسفانه این عامل باعث می شود تا ان ها دائما در نشستن یا کز کردن در یک گوشه به سر ببرند که این موضوع بر بیشتر شدن وزن آن ها می تواند تاثیرگذار باشد. و اینجاست که ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی به وضوح دیده می شود. به این ترتیب نشانه هایی در این ارفراد دیده می شود که نشان دهنده افسردگی و عدم اعتماد به نفس می باشد. این نشانه ها به شرح زیر است:

  • دائما در بدبینی به سر می برند.
  • به اشتباهات خود فکر کرده و احساس گناه می کنند.
  • فکر کردن به خودکشی
  • احساس بی ارزش بودن
  • گریه کردن و احساس ناراحتی همیشگی
  • لذت نبردن از چیزی
  • نداشتن انرژی و تنظیم نبود میزان خواب
  • حواس پرتی

چاقی و افسردگی

سخن پایانی

برای رهایی از افسردگی در زمان چاقی، باید هر چه زودتر دست به کار شد و از این وضعیت نجات پیدا کرد. به این ترتیب بهتر است برای رسیدن به یک هدف موفق تلاش کرد و ارتباط چاقی با اعتماد به نفس و افسردگی را از بین برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *