دکتر پدرام طالبیان
جستجو

ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی

کیسه صفرا یکی از اندام های مهم در بدن به حساب می آید که در بیشتر مواقع متاسفانه افراد به سنگ کیسه صفرا دچار می شوند. این مشکل باعث می شود تا به روی تمام اندام های بدن تاثیرگذار باشد و نواحی شکمی را درگیر کند. در این رابطه سوالی که بسیار رایج است اینجاست که آیا وجود سنگ کیسه صفرا باعث چاقی می شود؟ به این ترتیب برای رسیدن به پاسخ درست این سوال، در این مقاله به ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی می پردازیم.

کیسه صفرا چیست و ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی چیست؟

همانطور که ذکر شد، کیسه صفرا یکی از اندام های بدن می باشد که در قسمت فوقانی شکم و در زیر کبد و به صورت متصل شده به آن قرار گرفته است. شاید با خود بگویید که اصلا کیسه صفرا چه کاری انجام می دهد. این اندام مهم در بدن ماده صفرا را که توسط کبد ایجاد شده، در خود ذخیره می کند. همچنین لازم است بدانید که این ماده در کیسه صفرا باعث تجزیه و از بین بردن چربی ها خواهند شد. شاید تا کنون متوجه عملکرد و وظیفه مهم این عضو از بدن نشده باشید، ولی ارتباط مهمی بین کیسه صفرا و چاقی وجود دارد. به صورتی که نمی توان آن را انکار کرد. کیسه صفرا در اصل نقش پرکاربردی را بازی می کند. شاید این موضوع از زبان افراد چاق به گوشتان خورده باشد که گفته اند سنگ کیسه صفرا دارم. در واقع یکی از شایع ترین دلایل چاقی در بدن به حساب می آید.

از آنجایی که سنگ کیسه صفرا باعث می شود تا افراد دچار مشکل گوارشی شوند، این پررنگ بودن ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی را ثابت می کند. به این ترتیب این سنگ ها که معمولا از کلسترول ساخته شده اند، باعث می شوند تا گوارش افراد به درستی کار نکند و با مشکل چاقی مواجه شوند. از آنجایی که بسیاری از افراد چاق ممکن است به این مشکل دچار شده باشند، بهتر است هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام کنند. البته لازم به ذکر است که برخی افراد چاق خودشان نیز از وجود این مشکل در بدن خود آگاه نیستند. به این ترتیب تنها با مراجعه نزد پزشک متخصص و تشخیص وی می توانید از وجود این عارضه اطلاع کسب کنید و راه درمان را پیش
بگیرید.

 

کلسترول و چاقی

در بخش قبلی گفتم که کلسترول ماده ای است که در کیسه صفرا ایجاد می شود. حال این کلسترول چه ارتباطی می تواند با چاقی در بین افراد داشته باشد. بهتر است بدانید که از بین هر فرد بزرگسال، حداقل 10 نفر از آن ها به سنگ کیسه صفرا دچار هستند. در این راستا سنگ کیس صفرا در دو نوع سنگ های کلسترولی و سنگ های رنگدانه ای ساخته می شوند که در اندازه های متفاوتی می باشند. اندازه این سنگ ها می توانند از یک ذره شن تا اندازه یک توپ گلف متفاوت باشند. کلسترول نوعی از چربی می باشد که با مصرف مواد غذایی، چربی بیشتری را دریافت می کند. در نتیجه زمانی که کلسترول چربی بیشتری را دریافت کند، افراد به سنگ کیسه صفرا دچار می شوند، و باعث می شود تا مجرای صفرا گرفته شود و نتیجه آن هضم نشدن چربی ها می باشد.

به این ترتیب اگر راه درمان برای از بین بردن ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی پیش گرفته نشود، چربی ها بیشتر شده و در نتیجه چاقی افراد را به همراه دارد. متاسفانه نکته که وجود دارد، اینجاست که سنگ کیسه صفرا تنها باعث چاقی نمی شود. زیرا وقتی که چاقی ادامه دار شود، به دنبال ان بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون، کلسترول بالا، بیماری های قلبی، چربی خون و … را نیز به همراه دارد. به همین دلیل باید تا حد زیادی مصرف کلسترول را به حداقل رساند و به دنبال یک راه درمان اساسی برای دفع سنگ کیسه صفرا بود. با این وجود می توانید از دست چاقی و چربی های اضافه نیز خلاص شوید. حدود 25 درصد از افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند، در واقع از وجود سنگ کیسه صفرا رنج می برند ولی ممکن است همانطور که ذکر شد خودشان از وجود آن خبر نداشته باشند.

کلسترول و چاقی

از کجا بفهمیم که به سنگ کیسه صفرا دچار هستیم؟

سوال رایج در بین افراد چاق این است که از کجا بفهمیم که سنگ کیسه صفرا داریم. بهتر است بدانید که اگر این مشکل در شما وجود داشته باشد، قطعا با علائم و نشانه هایی همراه است که به شما خبر می دهد که کلسترول شما بالا است و سنگ کیسه صفرا دارید. به همین دلیل باید با این نشانه ها و علائم آشنا شوید. بعد از اینکه متوجه شدید این علائم در شما وجود دارد، باز هم نمی توان به نتیجه درستی از این مشکل رسید و باید هر چه سریع تر مورد تشخیص پزشک متخصص قرار بگیرید. این علائم به شرح زیر می باشد:

  • ایجاد درد در ناحیه شکم که که معمولا بعد از خوردن غذاهای چرب ایجاد می شود. این درد ممکن است به کمر و شانه راست نیز ادامه پیدا کند.
  • تجمع چربی در کیسه صفرا به دلیل وجود سنگ باعث ایجاد ماده ای به نام بیلی روبین شده و در نتیجه باعث کاهش جریان خون و در نتیجه زرد شدن پوست می شود.
  • معمولا فرد احساس می کند بیمار است و یا دائما استفراغ دارد.
  • تب کردن یکی دیگر از نشان های وجود سنگ کیسه صفرا و ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی است که از نظر پزشکی به نام کولسیستیت شناخته شده است.
  • ایتلا به پانکراتیت در لوزالمعده به دلیل آنکه در کنار کبد قرار دارد، نشانه وجود سنگ کیسه صفرا در افراد چاق می باشد.
  • درست است که از طرفی سنگ کیسه صفرا باعث چاقی می شود، ولی در بعضی مواقع نیز این می تواند حالت عکس داشته باشد. پس زمانی که افراد چاق به دنبال یک رژیم غذایی سخت هستند تا به سرعت وزن کم کنند، ممکن است دچار سنگ کیسه صفرا شوند.
  • ایجاد تغییر در رنگ ادرار یا مدفوع نشانه های داشتن سنگ کیسه صفرا می باشد.
  • اگر به هر دلیلی داروهای ضد درد مصرف می کنید، به دلیل داشتن سنگ کیسه صفرا این داروها به روی شما بی تاثیر هستند.
  • سنگ کیسه صفرا در بیشتر مواقع باعث می شود تا افراد دائما و بدون دلیل آروغ بزنند.
  • حساسیت به غذاهای چرب نشانه دیگری از وجود سنگ کیسه صفرا می باشد.

علائم سنگ کیسه صفرا

عوارض سنگ کیسه صفرا درمان نشده

همانطور که گفتم، ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی یک ارتباط بسیار قوی است که می تواند تا حد زیادی افراد را به چاقی مفرط دچار کند. البته کاش تنها چاق شدن فرد را به دنبال داشت، در کنار آن بیماری های زیادی در کمین فرد چاق می نشینند. به این ترتیب برای جلوگیری از همه این موارد باید هر چه زودتر برای درمان نزد یک پزشک متخصص مراجعه کرد. همچنین بهتر است بدانید پیگیری نکردن مشکل سنگ کیسه صفرا برای درمان شدن، می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد که این عوارض تا حد زیادی می توانند خطرناک باشند و بعدا روند بهبودی شما را سخت تر کنند. این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • بیماری یرقان
  • بیماری کوله سیستیت
  • کلانژیت
  • سپسیت یا عفونت خونی
  • التهاب لوزالمعده
  • سرطان کیسه صفرا
  • دچار شدن به چاقی مفرط

عوارض درمان نکردن سنگ کیسه صفرا

دلایل ایجاد شدن سنگ کیسه صفرا

اگر به دنبال این هستید که بدانید چگونه می توانید از ایجاد شدن سنگ کیسه صفرا جلوگیری کنید، بهر است ابتدا با دلایلی که باعث می شوند تا ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی ایجاد شود، آشنا شوید و سپس برای پیشگیری می توانید تمام آن دلایل را کنار گذاشته و انجام ندهید. این دلایل به شرح زیر می باشد:

  • خوردن و مصرف کردن غذاهای چرب و پرکالری
  • تشرح به یکباره ماده کیسه صفرا
  • مصرف الکل و دخانیات
  • بالا رفتن سن تا 60 سال
  • سابقه ارثی
  • چاقی و اضافه وزن
  • زنانی که تجربه بارداری داشته اند
  • کاهش وزن به یکباره
  • استفاده از قرص های ضد بارداری و یا قرص هایی با دوز بالای استروژن
  • دیابت کنترل نشده

بهتر است بدانید که اگر برای پیشگیری از دلایل ایجاد این مشکل پیشگیری نکنید، ممکن است که به سنگ کیسه صفرا و سپس چاقی دچار شوید. به این ترتیب مراجعه نزد بهترین پزشک متخصص را فراموش نکنید.

دلایل ایجاد شدن سنگ کیسه صفرا

 درمان سنگ کیسه صفرا و چاقی

همانطور که ذکر شد، ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی کاملا صحیح است. به همین دلیل برای رهایی از هر دوی آن ها باید بتوانید روش های درمانی موثری را پیاده کنید. به این ترتیب باید هر دو بیماری شما به صورت تخصصی تحت درمان قرار بگیرد. از آنجایی که روش های درمانی هر یک متفاوت است، باید برای هر یک به پزشک متخصص در ان حیطه علم پزشکی مراجعه کنید. به این ترتیب ابتدا اقدام به درمان سنگ کیسه صفرا از روش های دارودرمانی، تزریقات، روش های طب سنتی و در نهایت جراحی کنید و سپس برای کاهش وزن و چاقی، برای خود برنامه رژیم غذایی مناسبی را تدارک ببینیند.یکی از بهترین روش ها کاهش وزن انجام جراحی چاقی است.

سخن پایانی

برای رها شدن از ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی باید بتوانید راه های درمانی مفید و تاثیرگذار را برای بازگرداندن سلامتی خود طی کنید تا به یک سلامت جسمی و روحی کاملی دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *