دکتر پدرام طالبیان
جستجو

دلایل تب کردن بعد از عمل جراحی اسلیو چیست

 تنها چیزی که می تواند به طور همزمان سلامت جسمی و روحی شما را به خطر اندازد، چاقی و اضافه وزن زیاد می باشد. این موضوع باعث می شود تا فرد اعتماد به نفس خود را از دست داده و کیفیت زندگی او کاهش پیدا کند. در نتیجه روش های درمانی زیادی برای این افراد وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها درمان به وسیله جراحی اسیلو معده است. در این مقاله می خواهیم بدانیم که دلایل تب کردن بعد از عمل جراحی اسلیو معده چیست تا بتوانیم یک جراحی موفقیت آمیز داشته باشیم.

جراحی لاغری اسلیو معده

جراحی اسیلو برای چه کسانی توصیه می شود؟

جراحی های لاغری زیادی وجود دارند که هر یک زا آن ها با توجه به شرایط فردی توسط پزشک توصیه می شوند. به این ترتیب زمانی که پزشک به شما گفت می توانید جراحی اسلیو معده را انجام دهید، در حقیقت این به معنای این است که شما کاندیدهای این جراحی هستید. منظور از کاندید بودن به این معناست که بیمار باید شرایط لازم را برای این نوع درمان داشته باشد. در غیر این صورت نمی تواند جراحی موفقیت آمیزی داشته باشد و قطعا با عوارض زیادی رو به رو خواهد شد. پس بهتر است بدانید که قبل از هر چیزی آیا شما صلاحیت جراحی اسلیو معده را دارید یا خیر. جراحی اسلیو معده باعث می شود تا فرد حداقل 80 تا 90 درصد از وزن خود را از دست بدهد زیرا در این جراحی بخش اعظمی از معده برداشته می شود. بنابراین فرد در مدت زمان تعیین شده ای می تواند به وزن ایده آل خود برسد.

اضافه وزن و چاقی

این جراحی به وسیله روش لاپاراسکوپی انجام می شود که یک جراحی بدون خون ریزی زیاد و درد می باشد. اسلیو معده در حقیقت برای افرادی مناسب است که در دسته گروه های ذکر شده در زیر قرار داشته باشند:

  • افرادی که دارای حداقل بیشتر از 40 توده بدنی هستند که به وسیله سایر روش های درمانی اعم از رژیم درمانی و ورزش کردن قادر به کاهش وزن نشده اند.
  • افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و از بیماری هایی مانند دیابت، کلسترول بالا، فشار خون و بیماری های قلبی رنج می برند.
  • افرادی که در انجام فعالیت های روزانه خود ناتوان هستند و اعتماد به نفس خود را از دست داده اند.
  • افرادی که دارای سلامت روحی هستند و می توانند این جراحی را بپذیرند.
  • افرادی که پزشک شرایط آن ها را برای جراحی تایید کرده باشد.

دلایل تب کردن بعد از عمل اسلیو چیست؟

از آنجایی که جراحی لاغری قرار است به طور کلی سیستم بدنی این افراد را تغییر کند و آن ها را وارد یک دنیای جدید کند، قطعا ممکن است بدن با شوک رو به رو شود. چرا که پذیرفتن چنین تغییر ناگهانی برای بدن غیر قابل باور است. پس یکی از این عارضه هایی است که ممکن  است بعد از جراحی رخ دهد، تب کردن بیمار می باشد که اغلب افراد می خواهند دلایل تب کردن بعد از عمل جراحی اسلیو را بدانند. ابتدا لازم است نگرانی خود را از این بابت کنار بگذارید چرا که تب یک امر طبیعی بعد از جراحی اسیلو معده و هر جراحی لاغری دیگری می باشد. به این ترتیب قبل از هر چیزی بهتر است که از این بابت مطمئن شوید که آیا واقعا تب برای بیمار وجود دارد یا خیر. برای این کار می توان از یک دماسنج استفاده کرد که تنها کافی است 5 دقیقه درون دهان بماند.

البته لازم است بدانید قبل از چک کردن دمای بدن فرد، حداقل تا یک ربع فرد نباید غذایی خورده باشد یا سیگار کشیده باشد. ابتدا دماسنج را تکان داده و اگر دمای بدن فرد بیشتر از 38 درجه باشد به معنای داشتن تب می باشد. با این وجود باید به دنبال دلایل تب کردن بعد از عمل جراحی اسلیو بگردید که آن هم باید زیر نظر پزشک انجام گیرد. این دلایل می توانند به شرح زیر باشند:

  1. آتلکتازی، یکی از دلایل بروز تب بعد از جراحی اسیلو است، که دلیل به وجود آمدن آن می تواند احساس درد بعد از عمل و ایجاد ترس در بیمار باشد. در این صورت ترس باعث می شود تا فرد قادر به نفس کشیدن به درستی نباشد و این حالت باعث می شود تا ریه های فرد به روی یکدیگر بخوابد. در نتیجه یک عامل ترس باعث بروز تب در بیمار می شود. در اصل شایع ترین دلیل تب در بیمار این عارضه می باشد.
  2. بیماری های ریوی و ذات الریه می توانند یکی دیگر از دلایل بروز تب در بیمار باشند.
  3. عفونت ادراری باعث بروز تب در بیمار بعد از جراحی می شود.
  4. لخته شدن خون، از عوارض جراحی است که بسیار نادر است ولی می تواند باعث ایجاد شدت تب در بیمار باشد.
  5. یکی دیگر از دلایل تب کردن بعد از عمل جراحی اسلیو زخم های جراحی هستند.
  6. گروهی از داروها که بعد از جراحی توسط فرد توصیه می شوند، می توانند عامل اصلی بروز تب در بیمار باشند. مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای حاوی گوگرد

آیا تب داشتن بعد از جراحی اسلیو معده خطرناک است؟

زمانی که افراد به هر دلیلی به تب دچار می شوند، معمولا دیگر افراد می دانند که چطور باید بتوانند این تب را درمان کنند. به این ترتیب زمانی که فرد بنا به دلایل تب کردن بعد از عمل جراحی اسلیو دچار این حالت می شود، می تواند به وسیله روش های درمانی تب خود را پایین بیاورد. بنابراین این تب تا 48 ساعت اگر باقی بماند و بعد از بین برود، و حال بیمار بهبود پیدا کند، کاملا طبیعی می باشد. ولی زمانی که تب همچنان بعد از دو روز ادامه پیدا کرد، در این زمان باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک به وسیله روش های درمانی در بهبود بیمار کمک کند. البته لازم به ذکر است که این تب تا 48 ساعت زمانی طبیعی است که دائما به وسیله دماسنج این تب مورد بررسی قرار بگیرد. پس در پاسخ به سوال اینکه آیا تب کردن بعد از جراحی اسلیو خطرناک است، باید گفت که تب در صورتی خطرناک است که تا بعد از 48 ساعت ادامه پیدا کند. در غیر این صورت کاملا طبیعی
است. پس نیازی به نگرانی نیست.

روش های درمانی تب کردن بعد از جراحی اسلیو معده

زمانی که به دلایل تب کردن بعد از عمل جراحی اسلیو ذکر شده، بیمار دچار تب می شود، روش های درمانی برای آن به توصیه پزشک در نظر گرفته شده است که به بیمار در جهت بهبود هر چه سریع تر و پشت سر گذاشتن این عارضه کمک می کند. با توجه به دلایل ذکر شده روش های درمانی به شرح زیر می باشند:

  • اگر دلیل تب آتلکتازی باشد، به راحتی می توانید با نفس عمیق، سرفه کردن و دستگاه اسپیرومتری تب را فروکش کرد. این دستگاه تشویقی سه گلوله دارد که باعث کاهش تب شده و وضعیت بیمار را بهبود می بخشد. در این روش سه گلوله باید با نفس عمیق کشیدن بالا بیاید و سپس بعد از پنچ دقیقه این کار دوباره تکرار شود.
  • در دلایل دیگر، اگر تب شما با تهوع، افت فشار خون، افزایش ضربان قلب، درد شدید شکم و موارد این چنینی همراه است، نیاز است تا سریعا برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که ممکن است وضعیت شما به خطر افتد. این حالت ممکن است به دلیل تجمع پیدا کردن خون در پشت طهال و یا نشتی رخ داده باشد که نیازمند درمان جدی می باشد.
  • در نهایت اگر تب شما به وسیله خوردن یک داروهای خاص ایجاد شده باشد، باید مصرف آن دارو را سریعا با مشورت پزشک خود قطع کنید تا وضعیت بدتر نشود و سپس روش های درمانی را که پزشک توصیه می کند در پیش بگیرید.

در هر یک از موارد ذکر شده اگر سنجیده عمل کنید، می توانید تب خود را کاهش دهید. تنها کافی است استرس و نگرانی را کنار بگذارید و از همه مهم تر به دنبال اصلی ترین دلایل تب کردن بعد از عمل جراحی اسلیو باشید. دانستن دلیل اصلی این تب، باعث می شود تا بتوانید یک درمان قطعی داشته باشید و حتی از بدتر شدن آن پیشگیری کنید. لازم است بدانید که در صورت خارج شدن تب از حالت طبیعی از تجویر و خوردن داروهای خودسرانه دست بردارید و سریعا با مراجعه نزد پزشک به دلیل بروز آن پی برده و روش های درمانی را در پیش بگیرید. برای جلوگیری از بدتر شدن این وضعیت بهتر است سنجیده و با فکر عمل کنید و استرس و نگرانی را رها کنید. در این صورت می توانید به یک نتیجه قطعی در جراحی اسلیو دست پیدا کنید و تب را نیز به راحتی پشت سر بگذارید.

سخن پایانی

اگر نگران تب کردن بعد از جراحی اسلیو هستید، تنها راه رهایی از آن پیدا کردن دلایلی است که باعث بروز این اتفاق می شوند. به این ترتیب تحت شرایط ذکر شده می توانید کنترل این وضعیت را در دست بگیرید و هر چه سریع تر دوره درمان را طی کنید. تنها کافی است که دائما تب را اندازه گرفته و از وضعیت خود اطلاع کسب کنید. با این وجود می توانید دوره نقاهت اسلیو معده را پشت سر بگذارید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *