انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس

گاهی فرد در ناحیه شکم درد شدیدی احساس می‌کند، درد به قدری شدید است که فرد در خود می پیچد، فرد مطمئن نیست که علت درد ناراحتی معده یا نشانه ای از آپاندیس است، آپاندیس یک کیسه کوچک و نازک است و درد آن ناگهانی است که در اطراف ناف شروع می‌شود و به سمت راست و پایین حرکت می‌کند، که فرد باید با انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس آن را بردارد. در اینجا سعی داریم مطالبی از آپاندیس و جراحی آپاندیس در اختیار شما قرار دهیم.

جراحی لاپاراسکوپی آپاندکتومی

آپاندیس

آپاندیس یک کیسه بسیار کوچک و نازک می باشد که در ابتدای روده بزرگ قرار دارد و در کناره آن بافت لنفاوی بسیاری وجود دارد. باید گفت این بیماری یکی از اعضای بسیار کوچک در بدن است که اندازه  آن در افراد متفاوت می باشد، باید اضافه کرد زمانی که این اعضای کوچک  به عفونت دچار شود باید جراحی شود. آپاندیس کارایی مشخصی ندارد اما نمی‌توان گفت کاری هم انجام نمی دهد. آپاندیس یک تورم دردناک که است که درد آن ناگهانی است و طی دو ساعت شدت آن  بدتر میشود، طوری است که فرد نباید فعالیت داشته باشد چرا که درد آن هنگام نفس عمیق٬ سرفه  یا هر حرکتی ناگهانی دیگری٬ به سرعت بالا می رود، میزان و شدت درد به قدری است که فرد قبلا مشابه آن را تجربه نکرده است.

وقتی این اعضا کوچک دچارعفونت شود نیاز به جراحی خواهد داشت. قابل ذکر است که امروزه برای اینکه این اندام کوچک را از بدن خارج کنند از جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس استفاده می‌ کنند. که با انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس عفونت را از بدن خارج می‌کنند. امروزه با تحقیقات دانشمندان که روی این اعضا از بدن داشتند، نشان داده شد که این کیسه کوچک و نازک کارایی در بدن دارد. گفتنی است که آپاندیس در بزرگسالان آنتی ژن هایی تولید می‌کند که برای بدن مفید می باشندودر کودکان باعث تولید هورمون می شود، همچنین این اندام کوچک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، به هر حال زمانی که این اندام کوچک از بدن دچارعفونت  می شود. باید فورا از بدن خارج شود. که به این حالت آپاندیسیت می گویند.

روش انجام لاپاراسکوپی آپاندیس چگونه است؟

انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس یکی از روش هایی  است که امروزه  برای خارج کردن آپاندیس انجام می شود که برای انجام آن باید پزشک جراح چند برش را بر روی شکم ایجاد کند وازداخل یکی ازاین برش های ایجاد شده، گاز دی اکسید کربن را وارد شکم میکنند، که باید گفت گاز دی اکسید کربن در جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس بسیار مهم است.زیرا پزشک با استفاده از این گاز می تواند اندام های داخلی بدن را راحت تر ببیند. همچنین با لاپاراسکوپ که یک دستگاه باریک، که متصل به نور و دوربین که به مانیتور وصل است را وارد حفره شکمی می کند.

گفتنی است که این دستگاه به دلیل داشتن تلسکوپ در سر خود پزشک وصل است و اجازه می ‌دهد تا داخل حفره شکمی را  بررسی کند.باید اضافه کنم که  از طریق برش های دیگری که ایجاد شده است دستگاه های بعدی  وارد شکم می شوند و آپاندیس بیمار جدا شده و از بدن او خارج می شود. پس ازآن پوست بیمارضد عفونی می شود و گاز دی اکسید کربن به آرامی تخلیه می کنند و بعد از اتمام کار پزشک بخیه های لازم را برای بستن حفره ای که ایجاد شده استفاده می‌ کند.

چه زمانی باید برای انجام لاپاراسکوپی آپاندیس اقدام کرد؟

زمانی که فرد به بیماری  آپاندیسیت مبتلا می‌ شود علائمی را می‌بیند که می‌ تواند با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کرده و به انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس بپردازد. علائم آپاندیس شامل موارد ذکر شده در زیر است:

• فرد با یک درد بسیار شدید در ناحیه شکم روبرو می‌ شود که این درد به قدری وحشتناکه که تا حالا تجربه اش نکرده است. در چنین موقعیت باید فورا به پزشک مراجعه کند  تا در صورت وجود بیماری، به انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس بپردازد.
  • قابل ذکر است که بگوییم، هنگام بروز آپاندیسیت فرد در ناحیه شکم درد بسیار شدیدی را که قبل آن را تجربه نکرده، احساس می‌کند.
  • علایمی که در بیمارپدیدار می شود اسهال یا یبوست، حالت تهوع یا استفراغ، وجود تب خفیف در بیمار، محکم شدن ماهیچه‌ها در ناحیه شکم ، کاهش اشتها در فرد
  • گفتنی است که این علائم در زنان باردار به شکل دیگری است، آن ها درد شدیدی را در ناحیه بالای شکم احساس می کنند. چرا که آپاندیس  در جای خود قرار نگرفته است و بالاتر از حد معمول می باشد ودلیل آن را باید بارداری دانست.

جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس چه مزایایی دارد؟

باید گفت در جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس نتیجه هایی که به دست می آید در افراد مختلف می باشد. اما باید گفت این جراحی ها از مزایا بی بهره نیستند. قابل ذکر است که بگوییم  پس از پایان جراحی، فرد درد بسیار کمی دارد. پس از انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس نیاز به بستری شدن بیمار نیست ، باید گفت که یکی از مهم ترین مزایایی که این جراحی دارد این است که عملکرد روده ها به سرعت به روند اولیه باز می گردد. بیمار می تواند سریع تر دوره نقاهت را طی کرده و دوباره به فعالیت های روزانه رسیدگی کند. همان طور که ذکر شد لاپاراسکوپی آپاندیس از جراحی‌ های موثر می باشد که دارای مزایای بسیاری است. اما  نمی‌ توان گفت همه ی افراد می توانند از این جراحی استفاده کنند. باید گفت در افرادی که آپاندیس آن ها پاره شده است یا عفونت زیاد دارند امکان عمل لاپاراسکوپی  وجود ندارد. و باید از جراحی های باز استفاده کنند که برش های بزرگ دارد.

آیا این نوع عمل عوارض دارد؟

در واقع باید گفت همه ی جراحی ها چه به صورت باز و چه به صورت بسته عوارضی را در پی خواهد داشت. اما نکته اینجاست که عوارض جراحی لاپاراسکوپی خیلی کمتر از جراحی باز است.درکل بخواهیم بگوییم اگر این جراحی به دست پزشک مجرب و حاذق و البته متخصص انجام شود عوارض آن خیلی کمتر خواهد بود. عوارضی که امکان دارد در لاپاراسکوپی آپاندیس به وجود آید به شرح زیر است:

• به وجود آمدن عفونت بعد از جراحی لاپاروسکوپی آپاندیس
  • امکان آسیب رسیدن به روده کوچک
  • لرزدرد در ناحیه شکم

پس از عمل برای پیشگیری از هرنوع اتفاق باید دستورالعمل های پزشک رعایت شود. اگر فرد بیمار بعد از عمل به خوبی استراحت نکند و رعایت نکند، حتی اگر بهبودی حاصل به عمل آمده باشد بازهم رعایت دستورالعمل الزامی است و باید همچنان استراحت کند چرا که رعایت  این امر کمک می کند تا از خطر لخته شدن خون در پاها  و درد در ماهیچه های فرد بیمار جلوگیری کند. فرد بیمار می‌تواند بعد از دو یا سه هفته بعد از انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آپاندیس و استراحت کامل به فعالیت روزمره خود بپردازد. اگر فرد بیمار دچار درد شدید شد و داروهای ضد درد برای فرد بیمار تجویز نشده بود، باید به پزشک معالج مراجعه کند و اورا مطلع سازد.

همان طور که گفتیم آپاندیس یک کیسه کوچک و نازک است که تورم دردناک و درد شدید به همراه دارد که این زائده کوچک در ابتدای روده بزرگ است که امکان دارد عفونت یا با التهاب همراه باشد واگر این اتفاق افتاد باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و عمل لاپاراسکوپی آپاندیس انجام دهد. تا از عوارض آن جلوگیری کند و پیامدهای بدی به دنبال نداشته باشد. امیدواریم مطالب برایتان مفید و قابل فهم باشد.