دکتر پدرام طالبیان
جستجو

تفاوت چاقی با اضافه وزن

یکی از معضلاتی که به طور چشم گیری می تواند سلامت فردی و در عین حال روحی افراد را به خطر اندازد، چاقی و اضافه وزن است. وقتی که در رابطه با چاقی و اضافه وزن صحبت می شود، اغلب افراد تصور می کنند که اشاره ما تنها به کسانی است که به چاقی مفرط دچار هستند. در صورتی که اینطور نیست. در کمال ناباوری باید به شما بگویم که بین این دو تفاوت وجود دارد. در این مقاله می خواهیم راجع به تفاوت چاقی با اضافه وزن صحبت کنیم.

منظور از تفاوت چاقی و اضافه وزن چیست؟

شاید با پرسیدن این سوال اندکی جا بخورید و تعجب کنید. از آنجایی که بیشتر افراد آن هایی را که تنها مقداری از وزن متناسب خود پرتر هستند را چاق می بینند، برای آن ها جای تعجب داشته باشد. پس بهتر است بدانید که هرشخصی که دارای تناسب اندام نیست، صرفا چاق می باشد. این موضوع شاید برای برخی از افراد خوش حال کننده به نظر برسد. ولی این حقیقت دارد و بین تفاوت چاقی با اضافه وزن فاصله هاست. البته تنها شباهتی که می توان بین این دو پیدا کرد، این است که هر دو آن ها دارای مقدار اضافه ای چربی می باشند ولی هر دوی آن ها چاق نیستند. در این رابطه بهتر است بدانید معمولا افرادی هستند که تقریبا دارای چند کیلوگرم اضافه وزن نسبت به وزن تعادل خود هستند که به این افراد چاق گفته نمی شود زیرا آن ها اندکی پرتر دیده می شوند. و اصطلاح چاقی برای افرادی به کار برده می شود که به چاقی مفرط و بیش از اندازه دچار هستند.

مقالات پیشنهادی:
بهترین جراح چاقی

جراحی چاقی

پس بهتر است با به کار بردن واژه چاق به هر شخصی که تنها دارای چند کیلو اضافه وزن می باشد، روحیه آن ها را تضعیف نکنید. البته این موضوع راجع به افراد چاق نیز صدق می کند، زیرا باعث می شود تا آن ها روحیه و اعتماد به نفس خودشان را از دست بدهند. در واقع استفاده از جمله اینکه” تو چاق هستی” اصلا صحیح نیست و بهتر است به جای آن این شخص را برای ترس از به خطر افتادن سلامتی او تشویق به درمان کنید. پس اگر تمام افراد این موضوع را درک کنند که اندکی زیباتر با این افراد صحبت کنند، هیچ فرد چاقی در دنیا روحیه و اعتماد به نفس خود را از دست نمی داد.

تفاوت چاقی و اضافه وزن

چگونه بفهمیم که چاق هستیم یا اضافه وزن داریم؟

سوال رایج و پرتکراری که اغلب افراد می پرسند، این است که از کجا تفاوت چاقی با اضافه وزن  را بفهمیم یا از کجا متوجه شویم که چاق هستیم یا اضافه وزن داریم. بهتر است بدانید که فهمیدن این موضوع اصلا کاری ندارد. زیرا با توجه به پیشرفت علم پزشکی روش های ایده آلی برای فهمیدن این موضوع وجود دارد. یکی از متداول ترین این روش ها، استفاده از سنجش شاخص توده بدنی یا BMI است که به شما نشان می دهد در کدام دسته از افراد قرار دارید. این فرمول با توجه به فاکتورهایی اعم از سن، وزن، قد و جنسیت به راحتی می تواند شما را به خواسته تان برساند. در واقع یکی از سریع ترین روش ها برای تشخیص دادن این موضوع می باشد. شاخص توده بدنی در اصل یک فرمول بسیار ساده است که تنها برای استفاده از آن باید وزن خود را تقسیم بر قد× قد کنید. به این صورت می توانید بفهمید که در کدام دسته از افراد قرار دارید.

بی ام آی (BMI)معیار چاقی و اضافه وزن

در صورت چاقی یا اضافه وزن چه کاری باید انجام داد؟

متاسفانه افرادی هستند که دچار چاقی و یا اضافه وزن هستند ولی نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند. اینکه یک فرد بتواند متناسب با سن و قد خود، دارای وزن مناسبی باشد، و تناسب اندام داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. از لحاظ زیبایی تناسب اندام که بخواهیم گذر کنیم، چاقی و اضافه وزن باعث می شود تا سلامت افراد به خطر افتد و در نتیجه این موضوع در دسته تفاوت چاقی با اضافه وزن قرار نمی گیرد زیرا شما در دسته هر یک از این افراد باشید، ممکن است هر یک به میزان کمتر یا بیشتری، در انواع بیماری هایی که ناشی از نداشتن تناسب اندام می باشد دچار شوید. به همین دلیل برای چاقی و اضافه وزن باید سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کرد و به دنبال یک راه درمان اساسی بود.

راهکار های مبارزه با اضافه وزن و چاقی

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان چاقی

برخی از افراد با گفتن این که من از تناسب اندام خودم راضی هستم، به دنبال درمان نمی روند. ولی بهتر است بدانید بهترین زمان برای مراجعه به پزشک متخصص برای درمان چاقی، زمانی است که احساس می کنید اضافه وزن دارید. زیرا فردی که توانسته اضافه وزن به دست آورد، پس حتما جنبه چاق شدن را نیز دارد. و زمانی که با اضافه وزن مواجه می شود برای درمان اقدام کند، نه تنها می تواند جلوی چاقی مفرط را بگیرد، بلکه می تواند از بروز برخی از بیماری های ناشی از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کند. ولی زمانی که اجازه دهید تا اضافه وزن از حد خودش گذشته و به چاقی نزدیک شود، دیگر درمان سخت تر شده و ممکن است مجبور شوید علاوه بر تحت درمان لاغری بودن، تحت درمان بهبودی برخی از بیماری های بروز کرده نیز قرار بگیرید. به این ترتیب بهترین
زمان مراجعه به پزشک، همانطور که ذکر شد، زمانی است که احساس کردید اضافه وزن دارید.

فردی که به اضافه وزن و چاقی دچار است، ممکن است چه بیماری هایی در او بروز پیدا کند؟

بیماری های ضمینه ای چاقی و اضافه وزن

بیماری هایی که در اثر چاقی در افراد ایجاد می شود، نه تنها روند درمان و رژیم بیمار را سخت تر می کند، بلکه سلامت جسمی و روحی فرد را به صورت چشم گیری به خطر می اندازد. شاید برای شما قابل باور نباشد ولی افرادی بوده اند که به دلیل چاقی مفرط و بروز بیماری های مربوط به ان نتوانستند درمان موفقیت امیزی داشته باشند و در نتیجه جان خود را از دست داده اند. در اینجا فرقی میان تفاوت چاقی با اضافه وزن وجود ندارد. به این ترتیب اگر دوست دارید که سلامتی خود و از همه مهم تر تناسب اندامتان را برگردانید، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. این بیماری ها به شرح زیر می باشد:

چه عواملی باعث اضافه وزن و چاقی می شود؟

بهتر است بدانید اگر یک فرد زندگی سالم و پرتحرکی داشته باشد، هرگز دچار چاقی و اضافه وزن نمی شود. پس زمانی که یک فرد متوجه این موضوع می شود که در حال اضافه کردن وزن می باشد، حتما یک جای کار می لنگد. به این ترتیب سوال رایج این است که چه عواملی باعث ایجاد چاقی و یا اضافه وزن در افراد می شود. و یا اینکه با توجه به تفاوت چاقی با اضافه وزن ایا بین عوامل ایجاد کننده آن ها نیز تفاوتی وجود دارد؟ در این مورد خیر اینطور نیست. پس بهتر با علائم چاقی و اضافه وزن آشنا شوید.

داشتن یک زندگی بدون فعالیت و تحرک

از آنجایی که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار به روی کم کردن وزن و داشتن تناسب اندام تحرک و ورزش کردن به حساب می آید، اغلب افرادی هستند که اصلا هیچ تحرکی در طول زندگی خود ندارند. به این ترتیب این افراد متاسفانه باعث اضافه وزن می شوند. پس باید سعی کنید تا تحرک و فعالیت خود را اضافه کنید.

داشتن تحرک و انجام ورزش برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن

خوردن غذاهای ناسالم و با مواد ماندگاری بالا

یکی دیگر از علائم چاقی و اضافه وزن، خوردن غذاهای ناسالم و با مواد ماندگاری بالا می باشد که باعث می شود فرد کالری زیادی دریافت کند. پس باید سعی کنید که خوردن غذاهای سالم و مقوی با کالری کم را جایگزین آن هاه کنید. پس مصرف فیبرها، کربوهیدرات ها سبزیجات، غلات و مواد این چنینی را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

تغییر در سبک زندگی راهکاری برای کاهش وزن

خواب زیاد

تنظیم نبود ساعت خواب و نداشتن تحرک به اندازه کافی باعث می شود تا فرد دچار اضافه وزن و چاقی شود. پس باید ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

خواب زیاد عامل چاقی و اضافه وزن

شرایط روحی

از انجایی که داشتن شرایط روحی نامساعد باعث کم تحرکی افراد می شود، پس باید هر چه زودتر روحیه خود را تغییر دهید.

افسردگی عامل چاقی و اضافه وزن

محیط پیرامون

در بعضی مواقع زندگی در یک محیط پیرامون نامساعد و نامناسب، باعث می شود تا فرد نتواند برنامه درستی در زندگی خود داشته باشد. در نتیجه این باعث اضافه وزن و چاقی در افراد خواهد شد.

نقش عامل محیطی در اضافه وزن و چاقی

موقعیت کاری

از آنجایی که بعضی افراد دارای موقعیت شغلی می باشند که باید دائما ساعت های طولانی در جای خود بنشینند و فعالیتی ندارند، این باعث ایجاد این اضافه وزن در افراد می شود.

نقش شغل در چاقی و اضافه وزن

ژن ها و وراثت

یکی دیگر از نشانه های چاقی می تواند عوامل ارثی و مربوط به وراثت باشد که این ژن در فرد وجود دارد. ولی باز هم با درمان این مشکل حل می شود.

نقش وراثت در اضافه وزن و چاقی

سخن پایانی

با توجه به اینکه در این مقاله راجع به تفاوت چاقی با اضافه وزن صحبت کردیم، اکنون به راحتی می توانید روش درمان مناسبی برای خود پیدا کنید تا به تناسب اندام ایده آل و سلامت جسمی و روحی کاملی دست پیدا کنید. پس هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *