دکتر پدرام طالبیان
جستجو

تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری

زمانی که یک فرد متاسفانه به چاقی افراطی دچار می شود، بیماری های زیادی در کمین او هستند که آن فرد را درگیر خود می کنند. به همین دلیل ان فرد تنها به اضافه وزن دچار نمی شود و در زندگی خود از تمام لحاظ جسمی و روحی با مشکل مواجه می شود. روش های درمانی زیادی برای اضافه وزن و چاقی وجود دارند که در این مقاله می خواهیم راجع به تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری صحبت کنیم.

مقالات پیشنهادی:
بهترین جراح اسلیو معده

جراحی چاقی

تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری در چیست؟

زمانی که در این باره صحبت می شود، شاید برای شما اندکی عجیب به نظر برسد زیرا اغلب افراد تصور می کنند که هر نوع جراحی برای کاهش وزن، جراحی اضافه وزن نام دارد و آن ها نمی دانند که بین یکی از روش های جراحی اضافه وزن با جراحی لاغری تفاوت وجود دارد. ابتدا برای آنکه به درک درستی راجع به تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری دست پیدا کنید، باید بدانید که اصلا بین اضافه وزن و چاقی چه  تفاوتی وجود دارد. در واقع این دو یکسان نیست و بین اضافه وزن و چاقی تفاوت وجود دارد و صرفا به هر فردی چاق گفته نمی شود. شاید بپرسید که از کجا بفهمیم که در دسته کدام از این افراد قرار داریم. این اصلا نگرانی ندارد زیرا شما به راحتی از طریق فرمول شاخص توده بدنی می توانید بفهمید که در کدام دسته از افراد قرار دارید.

به این وسیله افرادی که دارای حداقل 10 کیلوگرم اضافه وزن باشند، در دسته افراد چاق قرار نخواهند گرفت و صرفا افرادی چاق هستند که وزن آن ها بیش از 30 کیلوگرم اضافه باشد. به این ترتیب تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری در اینجا مشهود است. همانطور که از اسم جراحی آبدومینوپلاستی مشخص است، برای افرادی به کاربرده می شود که تنها دارای اضافه وزن هستند و نوعی جراحی زیبایی محسوب می شود؛ ولی جراحی لاغری در روش های متفاوتی صورت می گیرد که علاوه بر درمان چاقی به درمان بیماری های ناشی از آن نیز می پردازد. و دلیل این تفاوت نیز در اینجاست که چربی های احشایی در بین ارگان های بدن به گونه ای انباشته می شوند، که جراحی زیبای ابدومینوپلاستی قادر به درمان کردن آن ها نیست و تنها کار آن بر خلاف جراحی های لاغری از بین بردن چربی های سطحی است.

تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری

برای انجام عمل آبدومینوپلاستی و جراحی لاغری به چه نوع پزشکی باید مراجعه کنیم؟

اشتباهی که اغلب افراد می کنند در اینجاست که تصور می کنند برای انجام این دو جراحی می توانند به یک دکتر متخصص جراح مراجعه کنند. در صورتی که اینطور نیست. شاید از نظر ظاهری این دو عمل به عنوان یک جراحی لاغری محسوب شوند، ولی از آنجایی که جراحی های لاغری به تغییر در سیستم گوارش فردی می پردازند و آن را به کل تغییر می دهند ولی جراحی های زیبایی تنها به روی چربی های سطحی بدن کار می کنند، وظیفه این دو کاملا متفاوت است. به این ترتیب برای انجام جراحی های لاغری باید به پزشک عمومی متخصص در این حیطه مراجعه کنید و برای جراحی ابدومینوپلاستی نزد یک دکتر جراح پلاستیک بروید.

تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری در مراجعه به پزشک در اینجاست که یک پزشک عمومی نمی تواند کار جراح پلاستیک را انجام دهد و این نیز بلعکس صدق می کند. پس یکی از شرط های رسیدن به یک عمل جراحی موفقیت امیز، مراجعه نزد پزشک متخصص همان حیطه است که به شما کمک می کند تا به تناسب اندام ایده آل خود برسید. و این همان آیتم تاثیرگذار در کیفیت عمل شما می باشد. پس قبل از مراجعه به پزشک متخصص تحقیقات خود را کامل کنید.

عمل ابدومینوپلاستی و جراحی لاغری چگونه انجام می شوند؟

همانطور که ذکر شد تفاوت هایی بین این دو عمل وجود دارد که بهتر است راجع به هر یک از آن ها به صورت جداگانه بحث کنیم.

جراحی ابدومینوپلاستی

جراحی ابدومینوپلاستی در اصل یک جراحی پلاستیک محسوب می شود که این جراحی به طور کلی به دو شکل کامل و یا محدود قابل انجام است. که هر یک از آن ها به صورت جداگانه دارای عمل های متفاوتی می باشند. همچنین لازم به ذکر است که این جراحی در درمان بیماری ها تاثیرگذار نیست و نقشی ندارد.

جراحی ابدومینوپلاستی

جراحی های لاغری

بر خلاف جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی که هیچ نقشی در درمان بیماری های رایج در یک فرد ندارد، انواع جراحی های لاغری اینطور نیستند. برویم که با این جراحی ها آشنا شویم.

جراحی بای پس معده

این جراحی به صورتی انجام می شود که حجم زیادی از معده از میان برداشته شده و غذا دریافتی به طور مستقیم وارد روده می شود. به این ترتیب فرد هر مقدار غذایی که بخواهد را نمی تواند دریافت کند. در این روش نوع دیگری به نام مینی بای پس معده صورت می گیرد که برای انجام ان ابتدا باید این روش را نیز پیاده کرد.

جراحی بای پس معده

جراحی بالون معده

در این روش جراحی همانطور که از نام آن پیداست، از یک بالون سیلیکونی به وسیله دستگاه مخصوص برای کاهش وزن استفاده می کنند. به این طریق که بالون را درون معده قرار می دهند و حجم زیادی از معده با بالون پر می شود و در نتیجه این آیتم باعث می شود تا فرد نتواند مواد غذایی زیادی دریافت کند و باهش کاهش وزن او خواهد شد.

بالون معده

جراحی حلقه معده

این روش از جراحی لاغری با توجه به  نامی که به روی آن گذاشته شده است، برای کم کردن حجم معده از یک حلقه استفاده می کنند و به وسیله ان معده را کوچک تر می کنند. به این طریق معده دیگر قادر به دریافت حجم زیاد غذای دریافتی نیست.

جراحی حلقه معده

جراحی اسلیو معده

در این جراحی لاغری پزشک جراح معده فرد را به دو قسمت تقسیم می کند و بخش بیشتر معده حدود 70 تا 80 درصد آن را برمی دارد. به این صورت است که حجم غذای دریافتی از معده بسیار کاهس پیدا می کند و همچنین فرد قادر به دریافت کالری به میزان بیشتر نیست. در  بای پس معده تنها یک بخش موز مانند از معده باقی می ماند که در کاهش وزن فرد در ماه اول از 8 کیلوگرم و ماه بعد 7 و به ترتیب 70 الی 80 درصد از اضافه وزن از بین می رود.

جراحی اسلیو معده

جراحی آبدومینوپلاستی یا جراحی لاغری کدام یک بهتر است؟

همانطور که بارها در این مقاله راجع به تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری صحبت کردیم، این نوع جراحی ها به دلیل آنکه هر یک متخص افراد خاصی می باشند و فردی که قرار است این جراحی ها را انجام دهد باید کاندیدای آن باشد و به صورت سرخودانه نمی تواند این کار را انجام دهد، پس نمی توان گفت که کدام یک از عمل های جراحی بهتر است. از انجایی که ابدومینوپلاستی یک جراحی پلاستیک است که تنها به معنای ایجاد زیبایی در تناسب اندام نقش دارد و در بهبود بخشیدن به بیماری های فرد هیچ نقشی ندارد، و جراحی های لاغری نیز برعکس عمل می کنند، هر یک به نوبه خود با توجه به شاخص توده بدنی هر فرد مناسب هستند.

جراحی آبدومینوپلاستی

با این وجود، اگر می خواهید بدانید که کدام عمل برای شما بهتر است، ابتدا باید نزد پزشک متخصص مراجعه کنید و سپس پزشک با توجه به شاخص توده بدنی شما تشخیص می دهد و به شما توصیه می کند که کدام عمل بهتر است و می تواند نقش مهم تری برای شما داشته باشد. پس برای رسیدن به یک عمل موفقیت آمیز و یک تصمیم درست، شما نیاز به مشاوره با یک پزشک متخصص در این حیطه دارید. جراحی ابدومینوپلاستی و جراحی های لاغری هر یک به نوبه خود نقش مفیدی را بازی می کنند که نمی توان آن ها را انکار کرد.

 

 

مراقبت های ویژه بعد از انجام عمل آبدومینوپلاستی و جراحی لاغری چیست؟

بهتر است بدانید که هر عمل جراحی دوران نقاهت خودش را دارید چرا که شما به زیر تیغ رفته اید. به همین دلیل این دو عمل نیز دارای مراقبت های ویژه بعد از عمل می باشند که این مراقبت ها در بین آن ها یکسان است و باید به آن ها توجه کنید.

  • استراحت کردن تا حدود 2 هفته و بعد می توانید با رعایت اصول مناسب به فعالیت های خود ادامه دهید.
  • استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و توصیه شده توسط پزشک متخصص که به شما کمک می کند در تناسب اندام و وزن ایده ال خود باقی بمانید.
  • انجام ازمایشات لازم بعد از عمل جراحی
  • مصرف ویتامین ها و مکمل ها بعد از جراحی
  • مصر داروهای ضد التهاب و درد در صورت توصیه پزشک
  • رسیدگی به محل زخم برای جلوگیری از عفونت و الودگی
  • تقویت سیسم ایمنی بدن
  • داشتن تحرک و فعالیت بدنی از جمله ورزش کردن

از آنجایی که فرد به میزان کم یا زیاد کاهش وزن داشته است، پس برای آنکه بتواند به وزن ایده آل خود در جراحی های لاغری برسد و یا تناسب اندام خود را در جراحی ابدومینوپلاستی حفظ کند، باید بتواند مراقبت های ذکر شده را حائز اهمیت قرار دارد که این مراقبت ها با توجه به تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری یکسان است.

 

مراقبت های ویژه بعد از انجام عمل آبدومینوپلاستی و جراحی لاغری

سخن پایانی

اکنون که متوجه شدید تفاوت آبدومینوپلاستی با جراحی لاغری در چیست، باید برای آنکه تشخیص دهید کدام جراحی برای شما مناسب است، نزد پزشک متخصص و مطرح مراجعه کنید تا بتوانید یک جراحی موفقیت آمیز را پشت سر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *