دکتر پدرام طالبیان
جستجو

تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن

یکی از مشکلات رایجی که متاسفانه افراد زیادی در سنین مختلف به آن دچار هستند، چاقی مفرط است و معمولا این افراد به دنبال راهی هستند که بتوانند وزن خود را کاهش دهند. براساس فرضیه و تفکر بعضی از افراد گرسنگی منجر به کاهش وزن می شود. در این مقاله می خواهیم راجع به این تفکر درست یا غلط صحبت کنیم و بدانیم که تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن به چه صورت است.

تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن!

در رابطه با اینکه گرسنگی می تواند منجر به کاهش وزن شود، نمی توان ادعایی کرد زیرا این واقعا درست و تاثیرگذار است. ولی به هیچ عنوان توسط پزشکان به افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند توصیه نمی شود. اگر برای کاهش وزن خود نزد پزشک مراجعه کرده باشید، می دانید که تنها عاملی که در درجه اول برای کاهش وزن توسط پزشک متخصص توصیه می شود، داشتن یک برنامه رژیم غذایی مناسب و سالم است. پس هیچ گاه به شما توصیه نمی شود که برای کاهش وزن گرسنگی بکشید زیرا  به صورت جدی سلامتی شما را به خطر می اندازد و این روش از نظر علمی اصلا کاربردی نیست و توسط مربیان نیز نباید توصیه شود.

همانطور که می دانید تنها عاملی که باعث کاهش وزن می شود، کم شدن کالری با مصرف مواد غذایی است که دارای کالری کمتری می باشند. براساس تحقیقات انجام شده پزشکان متوجه شده اند افرادی که گرسنگی زیادی در طول روز کشیده اند، و این روند را در طولانی مدت ادامه دادند، به هیچ عنوان نتوانستند تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن را پیدا کنند زیرا در واقع تاثیر آن چنانی بر جای نخواهد گذاشت. به این صورت محققین ثابت کرده اند که تنها چیزی که می تواند به روی کاهش وزن تاثیرگذار باشد، داشتن یک برنامه غذایی عالی و تاثیرگذار است که در یک زمان تعیین شده می تواند روند خوبی به همراه داشته باشد

گرسنگی و کاهش وزن

 

به چه دلیل گرسنگی از نظر علمی برای کاهش وزن توصیه نمی شود؟

از آنجایی که خوردن غذاهای کم کالری به مرور زمان باعث می شود تا بدن محرومیت طولانی مدت کالری را حس کند، به این ترتیب بدن شروع به استفاده کردن از ذخایر چربی بدن به عنوان منبع اصلی انرژی و بافت ماهیچه ای می کند که این به مرور زمان باعث سوزاندن و از بین رفتن چربی ها شده و در نتیجه کاهش وزن را به همراه دارد. اما کاهش سرعت متابولیسم باعث می شود تا فرد به زودی خسته شده و انرژی کافی نداشته باشد. به همین دلیل است که هیچ گاه گرسنگی به عنوان راه اصلی کاهش وزن توصیه نمی شود زیرا این روند باعث می شود تا فرد به کمبود انواع ویتامین ها دچار شود که نتیجه آن بیماری های سخت و طاقت فرسا است. به همین دلیل بهتر است به جای گرسنگی، از برنامه های رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن استفاده کنید و به دلیل تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن سلامت خود را به خطر نیندازید.

تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن

 

به جای گرسنگی دادن به خود، هورمون گرسنگی را در بدن کاهش دهید

زمانی که فرد احساس گرسنگی را در بدن خود احساس می کند، در اصل هورمونی به نام گرلین در بدن او ترشح شده است. و این کاملا واضح است که زمانی که معده خالی می باشد، این هورمون بیشتر از همیشه ترشح می شود. به این ترتیب تشرح این هورمون قبل از خوردن غذا افزایش پیدا کرده و بعد از ان کاهش پیدا می کند. شاید با خود فکر کنید که پس حتما افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند، این هورمون در آن ها بیشتر از حد معمول ترشح می شود ولی اصلا اینطور نیست. این افراد تنها حساسیت بیشتری نسبت به این هورمون دارند و در اصل هورمون در آن ها بیشتر از سایرین ترشح نمی شود. پس می توانید تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن را با کاهش ترشح هورمون گرلین مشاهده کنید. به این صورت می توانید با انجام روش های زیر میزان ترشح هورمون گرسنگی را کاهش داده و در نتیجه غذای کمتری میل کنید بدون اینکه نیاز باشد اصلا چیزی نخورید. این روش ها به شرح زیر است:

از تغییرات شدید وزنی دوری کنید

افرادی هستند که به یکباره خودشان را در چاقی و یا در گرسنگی می اندازند. به همین دلیل باید از این تغییرات وزنی شدید خودداری کنید. پس تنها راه آن داشتن یک رژیم غذایی مناسب است.

از تغییرات شدید وزنی دوری کنید

خواب را در اولویت قرار دهید

یکی از مهم ترین آیتم هایی که باعث می شود سیستم بدن شما تنظیم شده و در نتیجه متابولیسم بدن شما کاهش پیدا کند، خوابیدن در زمان مناسب است. خواب مهم ترین آیتم در سیستم بدن یک فرد محسوب می شود.

تاثیر خواب بر کاهش وزن

 

افزایش توده عضلانی

باید سعی کنید به جای آنکه میزان چربی را در بدن خود افزایش دهید، با یک رژیم غذایی و ورزش مناسب، میزان عضله را بیشتر کرده و در نتیجه چربی سوزی کنید.

افزایش توده عضلانی جهت کاهش وزن

پروتئین بیشتری مصرف کنید

مصرف کردن پروتئین همیشه توسط پزشکان توصیه می شود که در برنامه رژیم غذایی قرار داده شود زیرا پروتئین باعث می شود که فرد میزان کالری کمتری مصرف کند و در نتیجه باعث کم شدن ترشح هورمون گرسنگی خواهد شد. در واقع مصرف پروتئین از مهم ترین آیتم ها در تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن با کاهش هورمون گرسنگی به حساب می آید.

مصرف پروتئین و کاهش وزن

 

وزن پایدار خود را حفظ کنید

باید سعی کنید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و یکسان، روند کاهش وزن خود را کنترل کنید. داشتن عادات غذایی و رژیم نامناسب باعث می شود تا ترشح هورمون گرلین با اختلال مواجه شود.

کنترل روند کاهش وزن

 

دریافت کالری را به صورت دوره ای تغییر دهید

زمانی که میزان کالری دریافت شده در رژیم غذایی شما تغییر پیدا کند، باعث می شود تا ترشح هورمون گرلین یا همان گرسنگی به میزان قابل توجه تری کاهش پیدا کند. برای نمونه در زمان های تعیین شده توسط پزشک، میزان کالری مصرفی را به مرور زمان در وعده های غذایی خود پایین بیاورید. به این صورت اشتهای شما به غذا خوردن به تدریج کم تر خواهد شد.

تغییر دوره ای روند دریافت کالری

آیا کسی که به دنبال کاهش وزن است باید همیشه احساس گرسنگی داشته باشد؟

اغلب افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند، به دنبال این می باشند که بتوانند به تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن برسند. به همین دلیل دائما خود را گرسنه نگه می دارند. ولی چیزی که در این جا حائز اهمیت قرار دارد، این است که این اصلا درست نیست و رژیم گرفتن به معنای تحمل گرسنگی نمی باشد. البته این که بگوییم اصلا فرد در طول روز احساس گرسنگی نخواهد کرد نیز درست نیست. به طور کلی فردی که در حال تلاش برای کاهش وزن است، ممکن است در طول روز چندین بار احساس گرسنگی داشته باشد که آن هم به مرور زمان به دلیل داشتن رژیم غذایی مناسب رفع خواهد شد. ولی احساس گرسنگی به صورت مداوم به هیچ عنوان صورت نخواهد گرفت.

در اصل خبر خوش برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، این است که رژیم گرفتن به معنای گرسنگی کشیدن و محروم شدن از انواع غذاها نیست. در اصل این افراد می توانند با داشتن یک برنامه غذایی مناسب، همه مواد غذایی را در رژیم خود داشته باشند که این برنامه به مرور زمان با کاهش دادن میزان کالری در هر وعده همراه خواهد بود که در نتیجه باعث کاهش وزن می شود. پس کاهش وزن اصلا ربطی به گرسنگی کشیدن و یا تحمل گرسنگی ندارد. در بیشتر مواقع حتی گرسنگی باعث چاقی خواهد شد زیرا باعث می شود تا فرد طاقتش طاق شده و بعد از زمان طولانی به سمت سیر کردن خود برود و در این مواقع حد و مرز خوردن را فراموش می کند.

کاهش وزن و احساس گرسنگی

آیا گرسنه خوابیدن باعث کاهش وزن می شود؟

یکی از شایع ترین کارهایی که اغلب افراد چاق انجام می دهند، این است که تصور می کنند اگر شب موقع خوابیدن گرسنه بخوابند، این باعث کاهش وزن آن ها خواهد شد. این افراد فکر می کنند تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن در صورت خوابیدن بیشتر شده و در نتیجه باعث می شود تا کالری بیشتری سوزانده شود. این تصور غلط را از ذهن خود بیرون کنید زیرا در واقعیت هر چه فرد بیشتر احساس گرسنگی کند، باعث می شود تا همانطور که ذکر شد، روز بعد غذای بیشتری میل کند و در نتیجه هیچ تاثیری در کاهش وزن او نخواهد داشت. علاوه بر آن سلامت فرد به خطر خواهد افتاد. البته لازم است بدانید خوردن غذای سبک و کم حجم قبل از خواب باعث می شود تا فرد بدن سالم تری داشته باشد ولی نخوردن غذا و گرسنه خوابیدن اصلا توصیه نمی شود.

اثرات گرسنه خوابیدن و کاهش وزن

 

 

چند روش موثر برای کم شدن اشتها و گرسنگی

همانطور که تا کنون در این مقاله ذکر شد، تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن توسط محققین ثابت نشده است، و چیزی جز به خطر انداختن سلامت فردی به همراه ندارد. به این ترتیب تنها راه موثر داشتن یک برنامه ریزی عالی برای کاهش وزن به مرور زمان می باشد. این روش ها به شرح زیر است:

  • مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کنید.
  • قهوه بنوشید
  • آب بنوشید
  • شکلات تلخ مصرف کنید
  • غذاهای تند بخورید و زنجبیل مصرف کنید
  • از بشقاب های کوچک استفاده کنید
  • ورزش کردن را فراموش نکنید
  • اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید

روش های کاهش اشتها و گرسنگی

سخن پایانی

بهتر است بدانید که به هیچ عنوان به دنبال تاثیر گرسنگی بر کاهش وزن نباشید زیرا تنها سلامت بدن شما به خطر می افتد. پس به جای تحمل گرسنگی بهتر است به پزشک مشاور تخصصی مراجعه کنید و یک برنامه رژیم موثر و عالی را دریافت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *