دکتر پدرام طالبیان
جستجو

انواع روش های کاهش وزن

زمانی که همه روزه مقادیر زیادی چربی و غذاهای پر کالری مصرف می کنید، تنها به فکر این هستید که ممکن است کمی چاق شوید ولی هیچ گاه به این موضوع فکر نمی کنید که چاقی تهدیدی برای سلامتی است و این با خودکشی فرقی نمی کند. به همین دلیل انواع روش های کاهش وزن زیادی وجود دارند که بهتر است برای بازگردادن سلامتی خود به آن ها مراجعه کنید.

اضافه وزن تهدیدی برای سلامتی

آیا کسی را دیده اید که قصد خودکشی دارد؟ بدون فکر کردن به چیزی به تهدیداتی در جهت مرگ خود دامن می زند و وقتی به خطر می افتد، تازه متوجه حس پشیمانی می شود که بعضی وقت ها واقعا پشیمانی سودی ندارد. فردی که بدون فکر کردن به سلامتی روحی و جسمی خودش هر روز پرخوری می کند، و عادات غذایی بدی را دنبال می کند، بدون شک در حال امضا کردن حکم مرگ خود می باشد زیرا سالم نبود با مرگ هیچ فرقی ندارد و اضافه وزن تنها یک اضافه وزن ساده با مقداری چربی اضافه که در شکم و پهلوهای شما خانه کرده است نیست، بلکه اضافه وزن به معنای به خطر افتادن سلامت جسمانی اعم از دچار شدن به بیماری هایی همچون دیابت نوع 2، کلسترول بالا، چربی، قند، بیماری های قلبی و … و به خطر افتادن سلامتی روحی اعم از افسردگی و کاهش اعتماد به نفس است.

مقالات پیشنهادی:
جراح چاقی

جراحی چاقی

همانطور که ذکر شد، افرادی که دچار اضافه وزن می شوند، خودشان را در جهت ریسک بسیار بالایی قرار می دهند زیرا این مشکل تمام بخش های بدن فرد را از جمله مغز، رگ های خونی، کبد، قلب، استخوان ها و مفاصل و کیسه صفرا را تهدید می کند. نمی توان وجود این عارضه در برخی از افراد را تنها یک عامل ژنتیکی ندانست، ولی می توان به وسیله انواع روش های کاهش وزن جلوی این تهدید را گرفت و شیوه و سبک جدیدی را در زندگی ادامه داد که برای شما مفید تر و سودمندتر باشد. پس تا زمان از دست نرفته است و فرصت دارید، دست به کار شوید و با روش هایی که برای کاهش وزن تعیین شده است آشنا شوید و آن ها را به کار بگیرید.

انواع روش های کاهش وزن

چه روش هایی برای کاهش وزن وجود دارد؟

بهتر است بدانید برای آنکه شما بتواتید سلامتی خود را باز گردانید و یک روحیه سرشار از شادی و موفق داشته باشید، روش های زیادی طراحی شده است که بهتر است برای کاهش وزن به صورت طبیعی این روش ها را پیاده کنید. انواع روش های کاهش وزن به شرح زیر است:

روش های خانگی برای کاهش وزن

بهتر است بدانید برای کاهش وزن انواع روش های زیادی وجود دارد که با آن ها آشنا خواهیم شد:

مصرف پروتئین

یکی از مهم ترین روش های کاهش وزن، مصرف کردن پروتئین به مقدار کافی است که باعث می شود بدن شما میزان کالری کمتری دریافت کند و به این ترتیب بدن شما برای هضم و جذب پروتئین کالری می سوزاند. به همین دلیل است که مصرف ان توصیه می شود. همچنین مصرف این مواد باعث می شود تا زودتر سیر شده و دیرتر گرسنه شوید. این باعث می شود تا کاهش وزن چشم گیری داشته باشید.

مصرف پروتئین برای کاهش وزن

مصرف غذای کامل

استفاده از موادی که دارای کالری زیادی می باشند را در پختن غذاها کنار بگذارید و به جای آن از موادی استفاده کنید که میزان کالری کمتری دارد. به این صورت یک غذای کامل باعث شده تا شما سیر شده و هورمون گرسنگی دیرتر ترشح شود. همچنین مصرف یک غذای کامل باعث می شود تا وضعیت سلامتی جسمی شما بهبود پیدا کند.

مصرف غذای کامل در جهت کاهش وزن

با غذای آماده خداحافظی کنید

غذاهای آماده از جمله فست فودها، کنسروهای آماده و … کالری زیادی دارند، به همین دلیل باید سعی کنید وعده های غذایی دیگر را جایگزین غذاهای آماده کنید. برای نمونه به جای رب از گوجه، به جای بستنی از ماست یونانی و .. استفاده کنید. همچنین بهتر است از خوردن تنقلات به شدت خودداری کنید چرا که به جز ضرر چیز دیگری ندارد.

غذای اماده برای کاهش وزن مانعی بزرگ است

اسنک و میان وعده های سالم بخورید

به هیچ عنوان نباید خودتان را گرسنه نگه دارید و بهتر است که برای خودتان اسنک و میان وعده های سالم آماده کنید و میل نمائید. البته این میان وعده ها تنها برای این است که گرسنه نشوید و باید به اندازه کافی باشد. به این ترتیب از خوردن تنقلات به عنوان میان وعده خودداری کنید. همچنین به جای آن ها گردو، تخم مرغ آب پز، ماست و میوه میل کنید. بهتر است از خوردن نوشیدنی های قند دار مانند نوشابه نیز خودداری کنید.

میان وعده ساده راهی برای کاهش وزن

رژیم غذایی داشته باشید

داشتن یک رژیم و برنامه غذایی ایده آل از همه چیز مهم تر است که یکی از مهم ترین انواع روش های کاهش وزن به حساب می آید. به همین دلیل اگر به دنبال این هستید که بتوانید به طرز شگفت انگیزی وزن کم کنید، باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. پس بهتر است برای رسیدن به یک رژیم غذایی مناسب به یک پزشک متخصص و خبره مراجعه کنید.

رژیم غذایی مناسب راهکاری برای کاهش وزن

تغییر در سبک و شیوه زندگی

یکی از مهم ترین روش ها، این است که سبک و شیوه زندگی تان را تغییر دهید. ساعت خواب دیرهنگام خود را به زود هنگام تغییر داده و صبح ها با روحیه بهتری بیدار شوید. به روی فعالیت های خود تمرکز داشته باشید و آن ها را با برنامه ریزی انجام دهید.

تغییر در سبک زندگی راهکاری برای کاهش وزن

میزان کالری ها را تغییر دهید

باید در وعده های غذایی خود یک میزان کالری را مصرف نکنید. به این ترتیب باید با گذشت یک هفته، میزان کالری غذاهای مصرفی خود را کم تر کرده و سپس غذاهایی با وزن کمتر را میل کنید. این کار در کاهش وزن شما بسیار تاثیرگذار است.

ثابت نبودن میزان کالری راهکاری برای کاهش وزن

تحرک و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

یکی از نشانه های اضافه وزن کم شدن تحرک و فعالیت های روزانه است. به همین دلیل باید سعی کنید در صورت مواجه شدن با توده بدنی بیشتر از حالت تعادل، هر چه زودتر تحرک خود را با ورزش کردن و کارهای روزانه بیشتر کنید. البته لازم به ذکر است که این نکات مختص افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند نمی باشند و برای همه توصیه می شوند. با تحرک داشتن نه تنها روحیه و جسم سالم تری خواهید داشت، بلکه به طور چشم گیری وزن از دست می دهید.

تحرک و ورزش راهی برای کاهش وزن

انواع روش های پزشکی برای کاهش وزن

پزشکان متخصص معمولا برای کاهش وزن روش های زیادی از جمله دارو درمانی و جراحی را انتخاب می کنند. البته لازم است بدانید روش های پزشکی اعم از موارد ذکر شده زمانی به کار برده می شوند که فرد دارای وزن بیشتر از حدا تعادل باشد و نتواند با استفاده از انواع روش های کاهش وزن ذکر شده به نتیجه مثبتی دست پیدا کند. به همین دلیل پزشک عمل جراحی و یا دارو درمانی را توصیه می کند. البته لازم است بدانید که عمل جراحی نیز برای کاهش وزن در انواع مختلفی با توجه به میزان توده بدنی هر فرد انجام می شود که تشخیص آن باید زیر نظر پزشک انجام شود. به این ترتیب بهتر است بدانید که روش های پزشک برای کاهش وزن در بین بزرگسالان و کودکان متفاوت است. این شیوه ها به شرح زیر است:

روش کاهش وزن در بزرگسالان

وقتی فردی در سن بزرگسالی به اضافه وزن و چاقی دچار شده است، مهم ترین روش مراجعه به پزشک متخصص می باشد. به این ترتیب به توصیه پزشک باید برای کاهش وزن 5 تا 10 کیلوگرم حداقل 6 ماه تلاش کرد، آن هم از طریق روش های ذکر شده که در دسته بهترین انواع روش های کاهش وزن قرار دارند. به این ترتیب زمانی می رسد که فرد دارای اضافه وزن بیشتر از 20 تا حداقل 50 کیلوگرم باشد، در این صورت پیشنهاد پزشک متخصص برای کاهش وزن این افراد، انجام عمل جراحی می باشد. به این ترتیب انواع این عمل های جراحی به صورت عمل جراحی بای پس معده، مینی معده، بالون معده و … می باشد. لازم به ذکر است که افرادی که تنها دارای اضافه وزن تا 10 کیلوگرم هستند، می توانند عمل های جراحی زیبایی را انجام دهند.

روش کاهش وزن در بزرگسالان

روش کاهش وزن در کودکان و نوجوان

متاسفانه کودکان و نوجوانان به دلیل انکه در سن رشد قرار دارند، ممکن است در بیشتر مواقع به دلیل نداشتن برنامه غذایی درست به اضافه وزن دچار شوند. به این ترتیب انواع روش های کاهش وزن برای آن ها متفاوت تر است. در بزرگسالی هدف برای کاهش وزن باید به عهده خود فرد باشد ولی از آنجایی که چاقی باعث بیماری های زیادی می شود، والدین باید تمرکز خود را به روی کاهش وزن و برنامه رژیم غذایی کودکشان قرار دهند. به این صورت با تایید و تمرکز به روی فعالیت های جسمانی، مانند ورزش کردن و غذای سالم خوردن باید توجه نمود. همچنین به دلیل آنکه کودکان نمی توانند به تنهایی از پس چنین کاری برآیند، والدین باید عادات غذایی کل خانواده را تغییر دهند تا کودک نیز مجبور به کاهش وزن شود. کودکان بر خلاف بزرگسالان در صورت دچار شدن در چاقی مفرط نمی توانند عمل جراحی را انجام دهند. به همین دلیل این وظیفه مهم به عهده والدین است که باید بتوانند در کاهش وزن کودک خود تاثیرگذار باشند.

روش کاهش وزن در کودکان

سخن پایانی

همانطور که در ابتدا ذکر شد، اضافه وزن چه در بزرگسالان و چه در کودکان یک تهدید برای خودکشی به حساب می آید، به همین دلیل باید هر چه سریع تر با مشورت پزشک متخصص خود، به دنبال انواع روش های کاهش وزن رفته و در این راه موفق شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *