دکتر پدرام طالبیان
جستجو

جراحی لاپاراسکوپی اسلیو معده

در این مطلب به شرح عمل جراحی لاپاراسکوپی اسلیو معده بر روی بیمار مورد نظر در ویدئو بالا پرداختیم، در این عمل جراحی، اسلیو معده به ترتیب اقدامات زیر اجرا شده است:

مقالات پیشنهادی:

جراحی اسلیو معده

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

فهرست مطالب

اقدام اول، آماده سازی بیمار و بی‌هوشی

در ابتدا لازم است که بیمارِ کاندیدای عمل جراحی اسلیو معده برای انجام عمل آماده شود، برای این کار بیمار بعد از پوشیدن لباس گان بر روی تخت اتاق عمل دراز کشیده و توسط دکتر متخصص بیهوشی به صورت جنرال یا به عبارت دیگر بیهوشی عمومی، بیهوش می شود.

اقدام دوم، استریل کردن محل عمل

پس از بیهوش شدن بیمار، فرآیند پرپ و درپ کردن که برای ضدعفونی کردن محل عمل و پوشاندن آن با پارچه های استریل انجام می شود، اجرا خواهد شد.
اکنون بیمار آمادگی لازم را دارد و مراحل عمل اسلیو معده به روش لاپارسکوپی را شروع می کنیم:

مرحله اول، ایجاد شکاف بر روی بدن بیمار

برای شروع اسلیو تروکار ها درون شکم بیمار قرار می گیرند، تروکار ها ابزارهایی هستند که جراح (دکتر طالبیان) می تواند با استفاده از آن ها تنها با چند سوراخ کوچک بر روی بدن بیمار، به درون بدن او دسترسی پیدا کند، بعد از آن با استفاده از ابزاری دیگر به اسم سوزن ورس درون شکم باد شده تا دکتر طالبیان بتواند به راحتی ابزارهای لاپاراسکوپی را داخل شکم بیمار حرکت دهد، اکنون که همه چیز برای انجام عمل اسلیو آماده است.

مرحله دوم، ورود لاپاراسکوپ ها به داخل بدن بیمار

اکنون دکتر طالبیان ابزارهای عمل جراحی لاپاراسکوپی را که به دوربین های خیلی با کیفیتی مجهز هستند و تمام فرآیند عمل را ضبط می کنند، از طریق همان سوراخ های کوچک وارد بدن بیمار می کند، به ابزارهای عمل جراحی لاپاراسکوپی، لاپاراسکوپ نیز می گویند.

مرحله سوم، قطع اتصلات معده و تعیین خط بخیه

دکتر طالبیان اتصالات معده را در خم بزرگ آن با استفاده از لاپاراسکوپ هایی که وارد بدن بیمار شده اند قطع می کند و عروق اطراف معده کاملا جدا می شود که به این کار اصطلاحا گاسترولیز کردن نیز گفته می شود. معده از پایین به دوازدهه یا ابتدای روده باریک و از بالا یعنی محل اتصال معده به مری از اطراف جدا می شود و سپس لوله ای به اسم بوژی یا سایزر از طریق دهان وارد معده بیمار شده و به محل اتصال معده به ابتدای روده باریک هدایت خواهد شد تا خط بخیه با استفاده از آن مشخص گردد.

مرحله چهارم، تقسیم معده و خروج قسمت اضافی معده

اکنون همه چی آماده است که بخش زیادی از معده را جدا کنیم، برای این کار به وسیله استپلر یا منگنه، معده را به دو قسمت تقسیم می کنیم؛ استپلر وسیله ای است که داخل آن دو ردیف سه تایی از منگنه های مخصوص هستند، منگنه هایی که جنس آن ها از تیتانیوم است (در آینده مطلبی مفصل در مورد منگنه های عمل جراحی اسلیو در سایت قرار خواهند گرفت). اکنون که معده به دو قسمت تقسیم شده و در وسط آن دو ردیف موازی منگنه خورده است، وقت آن است که قسمت اضافه معده بریده شود، قسمتی که حدود 80 درصد حجم معده را شامل می شود و از طریق همان سوراخ های کوچک، از بدن خارج خواهد شد.

مرحله پنجم، تست نشت معده اسلیو شده

بیمار در حال حاضر از شر مقدمات پر خوری و چاقی راحت شده و حجم معده او با دقتی خیلی زیاد توسط دکتر طالبیان کم شده است، ولی جراح برای اطمینان خاطر از دقت عمل و درست بودن تمام مراحل آن، همه موارد را امتحان خواهد کرد و برای این کار تستی به اسم تست لیک یا نشت کردن انجام می شود و ماده ای به اسم متیلن بلو را که همانطور که از اسم آن بر می آید، آبی رنگ است به معده تزریق می کنند و محل بخیه هایی که توسط منگنه های اسلیو معده انجام شدند به دقت بررسی شده تا مطمئن شوند این ماده آبی نشت نکرده باشد؛ که اگر این اتفاق رخ دهد یعنی معده به خوبی بخیه نشده است که البته احتمال این موضوع با توجه به استفاده از ابزارهای پیشرفته لاپاراسکوپی توسط دکتر طالبیان خیلی خیلی پایین است.

مرحله ششم، بررسی فرآیند عمل اسلیو

بعد از همه این کارها، تقریبا اسلیو معده به اتمام رسیده و دکتر طالبیان مجددا معده، خط بخیه و همه موارد را با دقت بررسی می کنند تا همه موارد به خوبی انجام شده باشد و سپس جلوی تمام خونریزی ها را می گیرند.

مرحله هفتم، خروج لاپاراسکوپ ها و خاتمه عمل اسلیو

حال وقت آن است که لاپاراسکوپ ها یا همان ابزارهای عمل جراحی اسلیو معده از بدن بیمار خارج شوند و سوراخ های کوچک ایجاد شده نیز بخیه شده و پانسمان گردند.

مرحله هشتم، ریکاوری بیمار

عمل جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی توسط آقای دکتر طالبیان به اتمام رسیده است و بیمار به قسمت ریکاوری منتقل می گردد؛ قسمت ریکاوری بخشی است که تمامی بیمارها پس از انجام هر عمل جراحی به آن جا منتقل شده و تحت نظر قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که هیچ عارضه ای برای بیمار پیش نیامده است و در صورت لزوم داروهای مسکن و مخدر به ایشان تزریق می گردد و بیمار تا حصول مجدد هوشیاری کامل در این بخش تحت نظر قرار می گیرد.

به اشتراک گذاری این مطلب