جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی

معمولا وقتی سخن از جراحی می شود، برش های گسترده، خون ریزی های شدید و بخیه های متعددی در ذهن تداعی می شوند؛ اما لزوما همه ی جراحی ها این گونه نیستند. جراحی لاپاراسکوپی روشی می باشد که با توجه به پیشرفت های قابل توجه در زمینه ی جراحی نیاز به برش های عظیم و عمیقی نداشته، مدت زمان کوتاه یا نسبتا کوتاهی دارد به گونه ای که سرپایی قلمداد می شود، دردی در طول عمل احساس نشده و بهبودی سریع و مطلوبی نسبت به روش های مورد استفاده ی قبلی دارد. مقرون به صرفه بودن و تشخیص های مفید و موثری که با لاپاروسکوپی به دست می آید از دیگر مزیت هایی است که باعث شده است برای اقدامات متعدد توسط پزشکان و تیم جراحی مورد استفاده قرار بگیرد.

اکنون ممکن است سوالات زیادی در خصوص این روش در ذهن شما نقش بسته باشد.در ادامه ی این مقاله شما با این روش، چگونگی انجام آن، کاربرد، عوارض، آمادگی های لازم ، مراقبت ها، بهبودی و نتایج طبیعی و غیر طبیعی بیش تر آشنایی خواهید یافت.

مقالات پیشنهادی:

جراحی لاپاراسکوپی اسلیو معده

جراحی لاپاراسکوپی بای پس کلاسیک معده

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

فهرست مطالب

لاپاروسکوپی(درون بینی)، که به آن لاپاراسکوپی تشخیصی نیز می گویند ، یک روش تشخیصی جراحی است که برای بررسی اندام های داخل شکم استفاده می شود. این یک روش کم خطر و کم تهاجمی است که فقط به برش های کوچک نیاز دارد

در طی جراحی لاپاراسکوپی از ابزاری به نام لاپاراسکوپ برای بررسی اندام های شکمی استفاده می شود که از طریق یک برش در دیواره شکم وارد می شود. لاپاراسکوپ یک لوله باریک و بلند با نور زیاد و دوربینی با وضوح بالا در جلوی خود می باشد. در حین حرکت ، دوربین تصاویر را به صورت ویدئو به مانیتور اارسال می کند تا دید بهتری از فضای درون شکم برای جراح فراهم شود.

لاپاراسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا بدون جراحی باز ، داخل بدن شما را در آن واحد ببیند. در این روش پزشک می تواند نمونه های بیوپسی را نیز بدست آورد.

چگونگی انجام

لاپاراسکوپی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. این بدان معنی است که شما می توانید همان روز جراحی به خانه بروید. ممکن است در یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام شود

برای این نوع جراحی احتمالاً به شما بیهوشی عمومی داده می شود. این بدان معناست که شما در این روش به خواب فرو می‌روید و دردی احساس نمی کنید. برای دستیابی به بیهوشی عمومی، رگ گیری انجام می شود. (IV) و ازاین طریق، متخصص بیهوشی شما می تواند داروهای خاصی به شما بدهد و همچنین مایعات بدن را تأمین کند.(سرم تراپی)

در بعضی موارد به جای بیهوشی از بی‌حسی موضعی استفاده می شود .بی‌حس کننده موضعی ناحیه را بی‌حس می کند، بنابراین حتی اگر در حین جراحی بیدار باشید، دردی احساس نخواهید کرد.

در حین لاپاراسکوپی، جراح برشی در زیر شکم شما ایجاد می‌کند و سپس یک لوله کوچک به نام کانول فرو می‌کند. از کانول برای تورم شکم شما با گاز دی‌اکسید کربن استفاده می‌شود. این گاز به جراح شما اجازه می‌دهد تا اعضای شکم شما را با وضوح بیشتری ببیند.

به محض تورم شکم، جراح لاپاراسکوپ را از طریق برش وارد می‌کند. دوربین متصل به لاپاراسکوپ تصاویر را بر روی صفحه نمایش می‌دهد و به جراح اجازه می‌دهد اعضای بدن شما، در آن واحد مشاهده شوند.

تعداد و اندازه برش ها بستگی به هدف جراح برای تایید یا رد بیماری های خاص دارد. به طور کلی، 1 الی 4 برش به شما داده می‌شود که طول هر یک بین 1 تا 2 سانتی متر است. این برش ها امکان قرار دادن ابزار‌های دیگر را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است جراح شما نیاز به استفاده از ابزار جراحی دیگری برای انجام نمونه برداری داشته باشد (بیوپسی). در طی بیوپسی، نمونه کوچکی از بافت عضو گرفته می شود تا ارزیابی شود.

پس از انجام مراحل ، ابزارها برداشته می شوند. برش های شما سپس با بخیه یا نوار جراحی بسته می شود یا  ممکن است باند بر روی برش ها قرار گیرد.

کاربرد جراحی لاپاراسکوپی

پزشک ممکن است لاپاراسکوپی را برای بررسی اندام های زیر توصیه کند:

• آپاندیس
  • کیسه صفرا
  • کبد
  • لوزالمعده (پانکراس)
  • روده کوچک و روده بزرگ (کولون)
  • طحال
  • معده
  • اندام های لگن یا تولید مثل

با مشاهده این مناطق با لاپاراسکوپ ، پزشک می تواند موارد زیر را تشخیص دهد:

• توده شکمی یا تومور
  • مایع در حفره شکم
  • بیماریهای کبدی
  • اثر بخشی روش های درمانی خاص
  • درجه پیشرفت یک سرطان خاص

همچنین بلافاصله پس از تشخیص ممکن است پزشک بتواند مداخله ای برای درمان بیماری شما انجام دهد

عوارض لاپاراسکوپی

عوارض شایع

رایج ترین خطرات مرتبط با لاپاراسکوپی خونریزی ، عفونت و آسیب به اندام های شکم شما است. با این حال ، این موارد نادر هستند همچنین درد شانه بعد از عمل معمول است. این درد معمولاً ناشی از گاز دی اکسیدکربن است که برای تورم شکم شما ایجاد می شود تا فضای کاری برای ابزارهای جراحی ایجاد شود. این گاز می تواند باعث تحریک دیافراگم شما شود که اعصاب آن با اعصاب شانه شما مشترک است. همچنین ممکن است مقداری نفخ ایجاد کند.این ناراحتی باید طی دو روز برطرف شود.

عوارض کم تر معمول

• عوارض ناشی از بیهوشی عمومی
  • التهاب دیواره شکم
  • لخته خون ، که می تواند به لگن ، پاها یا ریه ها برسد(آمبولی)

احتمال آسیب اندکی به اندام های معاینه شده در حین لاپاراسکوپی وجود دارد. در صورت سوراخ شدن اندام ممکن است خون و مایعات دیگر از بدن شما نشت کند. در این حالت ، برای جبران آسیب به جراحی دیگری نیاز خواهید داشت.

جراحی لاپاراسکوپی برای چه کسانی پیشنهاد نمی شود؟

در برخی شرایط ، جراح شما ممکن است خطر لاپاراسکوپی تشخیصی را بیش از حد زیاد بداند تا مزایای استفاده از یک روش کم تهاجمی را تضمین کند. این وضعیت اغلب برای کسانی که جراحی های قبلی شکم انجام داده اند رخ می دهد ، که خطر ایجاد چسبندگی بین ساختارهای شکم را افزایش می دهد. اگر چسبندگی وجود داشته باشد انجام لاپاراسکوپی بسیار بیشتر طول می کشد و خطر صدمه به اندام ها را افزایش می دهد.علاوه بر این، از آن جایی که طی این روش گاز وارد فضای شکمی می شود می تواند قلب و ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد.لذا تایید مشاورقلب و ریه مورد نیاز می باشد.از طرف دیگر برای انجام بیهوشی تایید متخصص بیهوشی نیز ضرورت دارد.

آمادگی های قبل از عمل

شما باید در مورد هر داروی تجویز شده یا بدون نسخه پزشک به پزشک خود بگویید. پزشک به شما می گوید که چگونه باید قبل و بعد از عمل استفاده شود.

پزشک شما ممکن است دوز هر دارویی را که می تواند نتیجه لاپاراسکوپی را تحت تأثیر قرار دهد ، تغییر دهد. این داروها شامل موارد زیر است:

داروهای ضد انعقاد خون ویا داروهای رقیق کننده خون مثل هپارین، وارفارین، انوکساپارین و موارد مشابه صنعتی و گیاهی

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) ، از جمله آسپرین، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید ، پیروکسیکام و سایر دارو هایی که در این گروه جای می گیرند.

هم چنین سایر داروها که روی لخته شدن خون تأثیر می گذارند:

مکمل های گیاهی یا غذایی

ویتامینK

اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید نیز باید به پزشک خود بگویید. این کار خطر آسیب رساندن به جنین در حال رشد را کاهش می دهد.

قبل از لاپاراسکوپی، همان گونه که اشاره شد نیاز به تایید مشاور قلب، ریه و بیهوشی می باشد.

پزشک ممکن است آزمایش خون، تجزیه ادرار، الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG) و اشعه ایکس قفسه سینه  X-ray)chest) را تجویز کند. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری خاصی را انجام دهد، از جمله سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا اسکن ام‌آر‌آی

این آزمایشات می تواند به پزشک کمک کند تا ناهنجاری مورد بررسی در حین لاپاراسکوپی را بهتر درک کند. علاوه بر این نتایج حاصله راهنمای بصری بهتری از فضای شکمی فراهم می کنند که می تواند اثر لاپاراسکوپی را بهبود بخشد.

احتمالاً لازم است حداقل هشت ساعت قبل از لاپاراسکوپی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. شما همچنین باید ترتیب دهید که یک عضو خانواده یا دوست شما پس از طی مراحل، شما را به خانه برساند زیرا بیهوشی عمومی باعث خواب آلودگی و عدم توانایی در رانندگی تا چندین ساعت پس از جراحی می شود.

مراقبت های بعد از عمل

بعد از عمل ، مهم است که علائم عفونت را بررسی کنید. در صورت تجربه موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

• تب یا لرز
  • درد شکمی که با گذشت زمان شدیدتر می شود
  • قرمزی، تورم، خونریزی یا ترشح در محل های برش
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم
  • سرفه مداوم
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • احساس سبکی سر

در صورت دریافت بیهوشی عمومی، بهتر است یکی از اعضای خانواده یا دوست شما را به خانه منتقل کند. اثرات بیهوشی عمومی معمولاً چند ساعت طول می کشد، بنابراین رانندگی پس ازعمل ممکن است ایمن نباشد.

در روزهای پس از لاپاراسکوپی، ممکن است در مناطقی که برش داده شده، احساس درد و ضربان متوسط داشته باشید. هر درد یا ناراحتی باید ظرف چند روز بهبود یابد. پزشک شما ممکن است برای تسکین درد دارو تجویز کند.

بهبودی و ریکاوری

وقتی جراحی تمام شد ، قبل از مرخص شدن از بیمارستان چندین ساعت تحت نظر خواهید بود. علائم حیاتی شما ، مانند تنفس و ضربان قلب ، پیاپی کنترل می شود.

کارکنان بیمارستان همچنین عکس العمل های سوء نسبت  به بیهوشی یا روش، وهمچنین خونریزی طولانی مدت را کنترل می کنند

معمولاً می توانید طی یک هفته تمام فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. لازم است حدود دو هفته پس از لاپاراسکوپی در یک جلسه قرار ملاقات با پزشک خود شرکت کنید.

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای اطمینان از بهبودی ساده تر انجام دهید:

برای کاهش خطر لخته شدن خون ، به محض امکان فعالیت سبک را شروع کنید.

بیشتر از حد معمول بخوابید.

برای تسکین درد گلو درد از قرص های گلو استفاده کنید.

لباسهای گشاد بپوشید

ترخیص و مدت زمان بستری

زمان ترخیص شما متفاوت خواهد بود. بستگی دارد به:

• وضعیت جسمی کلی شما
  • نوع بیهوشی مورد استفاده
  • واکنش بدن شما نسبت به جراحی
  • در برخی موارد ، ممکن است مجبور شوید یک شب در بیمارستان بمانید.

نتایج جراحی لاپاراسکوپی

اگر نمونه برداری انجام شود، یک پاتولوژیست آن را بررسی می کند و سپس گزارشی با جزئیات نتایج برای پزشک ارسال می‌شود پاتولوژیست پزشکی است که در تجزیه و تحلیل بافت تخصص دارد.

نتایج طبیعی ناشی از لاپاراسکوپی، عدم وجود خونریزی شکمی، فتق و انسداد روده را نشان می دهد. آنها همچنین به این معنی هستند که تمام اعضای بدن شما سالم هستند

نتایج غیر طبیعی ناشی از لاپاراسکوپی شرایط خاصی را نشان می دهد، از جمله:

• چسبندگی یا اسکار (اثر زخم) های جراحی
  • فتق
  • آپاندیسیت ، التهاب روده ها
  • فیبروم ، یا رشد غیرطبیعی در رحم
  • کیست یا تومور
  • سرطان
  • کله سیستیت ، التهاب مثانه و صفرا
  • آندومتریوز ،( اختلالی است که در آن بافت تشکیل دهنده پوشش رحم در خارج از رحم رشد می کند)
  • آسیب یا ضربه به عضوی خاص
  • بیماری التهابی لگن ، عفونت اندام های تولید مثل

پزشک برای تعیین نتایج ، قرار ملاقات با شما می گذارد. اگر یک وضعیت پزشکی جدی پیدا شود ، پزشک گزینه های مناسب درمانی را با شما در میان می گذارد و با شما همکاری می کند تا طرحی برای رسیدگی به آن وضعیت ارائه داده شود.