دکتر پدرام طالبیان
جستجو

درمان دیابت نوع ۲ با جراحی چاقی

چگونه جراحی چاقی می تواند به معکوس کردن دیابت نوع 2 کمک کند؟

 

بسیاری از مردم نمی دانند که دیابت نوع 2 می تواند معکوس شود. تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش می تواند راه طولانی را برای مدیریت بیماری فراهم کند، اما همیشه برای جلوگیری از پیشرفت آن و ایجاد سایر عوارض جدی تاثیز گذار بر سلامت کافی نیست. در این صورت، جراحی چاقی ممکن است راه حلی برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

اضافه وزن اغلب نقش مهمی در ایجاد دیابت نوع 2 دارد، زیرا هر دو بیماری ناشی از مشکلات متابولیسم بدن است. این بدان معناست که کاهش وزن اغلب می تواند به بهبود دیابت نوع 2 کمک کند، به خصوص اگر کاهش وزن قابل توجه باشد.

طی تحقیقی که بر روی 22094 بیماری که از چاقی و دیابت رنج میبرده اند و تحت عمل اسلیو معده قرار گرفتند، این نتیجه به دست آمد که در 77% موارد دیابت نوع دوم این افراد به طور کامل بهبود یافته و دیگر نیازی به مصرف دارو یا تزریق ندارند.

درمان دیابت با جراحی چاقی

جراحی چاقی می تواند یک ابزار موثر برای تحقق رویای کنترل و درمان دیابت نوع ۲ باشد. به‌عنوان یک جراح کاهش وزن، از نزدیک دیدم که چگونه جراحی چاقی ( اسلیو یا بای پس )می‌توانند به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند تا مقدار زیادی از وزن اضافی خود را به سرعت کاهش دهند، که این امر خود می‌تواند وابستگی آنها به داروهای دیابت را کاهش دهد یا به آنها پایان دهد.

 

اگر دیابت نوع 2 دارید و به دنبال جراحی کاهش وزن هستید یا می خواهید در مورد اینکه چگونه جراحی چاقی می تواند به شما کمک کند بیشتر بدانید همین حالا با ما تماس بگیرید.

جراحی چاقی دقیقاً چگونه به دیابت نوع 2 کمک می کند؟

دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که بدن فرد در برابر انسولین یا همان هورمونی که سطح قند خون را کنترل می کند، مقاوم می شود. هنگامی که بدن در برابر انسولین مقاوم می شود، جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون دشوارتر می شود، که این موضوع می تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع ۲ و در نهایت منجر به افزایش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و حتی نابینایی شود.

 

جراحی کاهش وزن ( اسلیو یا بای پس) دیابت نوع 2 را به دو روش مهم درمان می کند:

 

  • به افراد کمک می کند تا با کاهش مصرف غذا و کاهش مقدار کالری هایی که بدن می توانند جذب کنند، به شاخص توده بدنی سالم (BMI) دست یابند. این موضوع به تنهایی می تواند مقاومت بدن فرد به انسولین را کاهش دهد و کنترل قند خون را آسان تر کند.
  • و همینطور باعث ایجاد تغییراتی در هورمون های روده می شود که متابولیسم سالم تر و سطح قند خون پایدارتر را به ارمغان می آورد.

 

تحقیقات زیادی نشان می دهد که جراحی چاقی باعث کاهش تولید گرلین (هورمونی که اشتها را تحریک می کند) در بدن می شود.در عین حال، جراحی چاقی باعث افزایش تولید هورمون هایی مانند GLP-1 می شود که تأثیر مثبتی بر تولید انسولین دارد. با وجود انسولین بیشتر، بدن بهتر می‌تواند قند خون را به سلول‌ها منتقل کند تا از آن برای انرژی استفاده شود و اجازه نمی دهد که در جریان خون انباشته شود.

 

این تغییرات می‌تواند بلافاصله پس از جراحی چاقی شروع شود، تا جایی که بسیاری از بیماران من توانسته‌اند فورا دوز داروهای درمان دیابت خود را کاهش دهند. در عرض 2 سال، اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بعد از جراحی چاقی و کاهش وزن دیگر نیازی به مصرف هیچ دارویی ندارند. همانطور که می توانید تصور کنید، آنها از این نتیجه چقدر خوشحال و هیجان زده می شوند.

 

هنگامی که علائم دیابت بیماران من کاهش می یابد، سلامت آنها از راه های دیگر نیز بهبود می یابد. خطر ابتلا به عوارضی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه کاهش می یابد. شرایطی مانند آپنه خواب و بیماری کبد چرب نیز اغلب بهتر می شوند.

درمان دیابت با جراحی چاقی

 

آیا جراحی چاقی یک درمان دائمی برای دیابت نوع 2 است؟

همانطور که قبلاً اشاره کردم، جراحی چاقی مانند اسلیو و بای پس پتانسیل قابل توجهی برای بهبود بیماری دیابت نوع 2 بیمار دارد. این بدان معنا نیست که دیابت آنها درمان شده است، بلکه به این معناست که تا حدی کنترل می شود که دیگر نیازی به مصرف دارو برای تثبیت سطح قند خون خود ندارند. با این حال، علائم آنها ممکن است عود کند و اگر بیمار دوباره وزن از دست داده را به دست آورد و چاق شود ممکن است نیاز به دارو باشد.

در برخی از موارد در بیمارانی که کمتر از ۵ سال از تشخیص ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ آنها گذشته است و داروی خاصی مصرف نمی کنند ولی با رژیم غذایی و ورزش سعی بر کنترل قند خون خود دارند دیده شده که بعد از انجام جراحی چاقی (اسلیو و بای پس) نشانه های ابتلا به دیابت نوع ۲ کامل بر طرف شده و می شود گفت بیماری کاملا درمان شده است.

 

چه روش هایی از جراحی چاقی هم اکنون در دسترس است؟

بیماران در کلینیک جراحی چاقی دکتر پدرام طالبیان فوق تخصص جراحی چاقی و متابولیک برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دو نوع روش جراحی کاهش وزن دریافت می کنند:

  • بای پس معده :‌ در این روش پزشک جراح اندازه معده شما را کاهش می دهد و مسیر دستگاه گوارش را تغییر می دهد به طوری که غذا بیشتر معده و بخشی از روده کوچک را دور می زند و تعداد کالری هایی را که بدن می تواند جذب کند کاهش می دهد.
  • اسلیو معده : در این نوع جراحی بخشی از معده را برداشته و معده را کوچکتر و باریکتر می کند. روش اسلیو معده می تواند تولید هورمون های افزایش دهنده اشتها را در بدن کاهش دهد.

هر دو جراحی بای پس معده و اسلیو معده بسیار موثر هستند و می توانند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شوند. مزایا و خطراتی برای هر دو جراحی وجود دارد، و یکی از آنها به طور کلی بهتر از دیگری نیست.

در کلینیک دکتر پدرام طالبیان، بیماران و پزشک معالج در مورد نیازها و ترجیحات آنها صحبت می شود تا توصیه های تخصصی در مورد اینکه کدام جراحی برای آنها بهترین گزینه است ارائه داده شود.

چه کسی واجد شرایط جراحی کاهش وزن است؟

یکی از عوامل اصلی که برای تعیین اینکه آیا بیمار کاندید مناسبی برای جراحی کاهش وزن است یا خیر، بررسی می شود BMI است. کسانی که  BMI=35 یا بیشتر دارند معمولاً مناسب هستند.

شواهد خوبی داریم که نشان می دهد جراحی چاقی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که BMI=30 یا بیشتر دارند نیز مفید است، به خصوص اگر دیابت بیمار به خوبی کنترل نشده باشد.

اگر کنجکاو هستید که شاخص توده بدنی شما در رابطه با این شرایط در چه جایگاهی قرار دارد، از ابزار ماشین حساب BMI ما استفاده کنید.

اولین قدم را برای سلامتی بهتر بردارید و همین حالا با شماره تلفن کلینیک فوق تخصصی دکتر پدرام طالبیان بهترین جراح چاقی و فوق تخصص جراحی چاقی و متابولیک تماس بگیرید و نوبت خودتان را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *