دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اسلیو معده و بای پس معده چقدر است

فهرست مطالب

چاقی و اضافه وزن یکی از معضلات رایجی است که در همه جای دنیا افراد زیادی با آن مواجه هستند. برای این مشکل که به طور همزمان سلامت روحی و جسمی افراد را به خطر می اندازد، روش های درمانی زیادی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها جراحی چاقی می باشد. اسیلو معده و بای پس معده یکی از انواع جراحی هایی هستند که می خواهیم بدانیم دوره نقاهت بعد از عمل جراحی این دو چقدر و به چه شکلی است.

جراحی اسلیو معده به چه صورت انجام می شود؟

برای آنکه بدانیم دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اسلیو چقدر است ابتدا باید راجع به این عمل صحبت کنیم. بدانیم که اصلا اسلیو معده قرار است چه تغییری و تحویلی در سیستم بدنی ما ایجاد کند. قرار است چگونه زندگی ما را متحول کند. به این ترتیب جراحی اسلیو معده در دسته جراحی هایی قرار دارد که غیر قابل بازگشت است و اثر دائمی دارد. این جراحی به این صورت انجام می شود که به طور کلی 70 تا 85 درصد از معده را از بدن خارج کرده و در کل بر می دارد. این کار در هر جراحی لاغری اعم از اسلیو تنها به هدف کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام صورت می گیرد. در واقع اسلیو معده از دسته جراحی های لاغری است که به وسیله عمل لاپاراسکوپی انجام می شود و طی آن بخش اعظمی از معده برداشته می شود. از آنجایی که در این عمل تنها قسمتی از معده باقی می ماند که شبیه به آستین است، در زبان لاتین به آن اسلیو معده گفته می شود.

جراحی چاقی اسلیو معده

این جراحی تنها برای افرادی صورت می گیرد که صلاحیت انجام آن را داشته باشند و یا کاندیدهای آن باشند. تنها در این صورت است که فرد می تواند یک عمل موفقیت آمیز را پشت سر بگذارد. در این صورت احساس گرسنگی در بیمار از بین می رود و اشتها کاهش پیدا می کند. پس فرد به راحتی طی زمان تعیین شده می تواند به وزن ایده آل خود برسد. البته لازم به ذکر است که برای آنکه بتوانید یک جراحی ایده آل را پشت سر بگذارید، باید بتوانید مراقبت های بعد از جراحی را جدی بگیرید و به آن ها اهمیت دهید. این مراقبت ها در هنگام دوره نقاهت شما و حتی بعد از آن باید صورت بگیرد که نتیجه آن افزایش مزایای جراحی اسلیو معده است. پس همه چیز به خود شما وابسته است. تنها با مراجعه به یک پزشک متخصص می توانید به وزن ایده آل خود برسید. آن
هم بدون عوارضی که در کمین هستند.

دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اسلیو معده و بای پس معده چقدر است؟

هر جراحی لاغری برای آنکه بتواند کمک کند تا فرد به وزن ایده آل خود برسد، به یک زمان مشخص شده ای نیازمند است که بیمار بعد از جراحی الزاما مجبور به گذراندن آن دوران می باشد. به این زمان مشخص شده، دوران نقاهت گفته می شود که این دوران در هر جراحی متفاوت است. به این ترتیب در پاسخ به سوال اینکه دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اسلیو چقدر است باید بدانید که این دوران بعد از جراحی اسلیو معده معمولا از دو تا سه روز است که طی آن فرد باید به طور کل استراحت کند و رژیم غذایی داشته باشد. سپس بعد  از این دوران می تواند به فعالیت های روزانه خود باز گردد. به این ترتیب دقیقا 6 ساعت بعد از جراحی فرد می تواند از تخت پایین آمده و راه برود. سپس بعد از مدت زمان ذکر شده، بیمار می تواند شغل خود، و سایر فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

البته لازم به ذکر است که یکی از مهم ترین نکاتی که باید در این دوران بدانید، این است که فرد به هیچ عنوان نباید وسایل سنگین را تا مدتی بلند کند و باید این موضوع را رعایت نماید. به این ترتیب بعد از گذراندن دو هفته، دیگر زمان آن رسیده است که طبق رژیم غذایی که پزشک برایتان توصیه کرده است، ورزش های توصیه شده برای رسیدن به وزن ایده آل را انجام دهید. لازم به ذکر است که این دوران نقاهت زودتر از آنچه که فکر کنید می گذرد و در این روزها باید تنها به مصرف مایعات بپردازید. اگر می خواهید بدانید که فرد چه زمانی می تواند به مصرف غذاهای جاند و رژیم غذایی خود برگردد، می توان گفت که تقریبا شش هفته بعد از جراحی می توان به مصرف غذاهای مختلف سالم و از جمله ورزش کردن پرداخت و دوران نقاهت در این صورت به راحتی پشت سر
گذاشته می شود.

درد در دوران نقاهت بعد از جراحی اسلیو معده و بای پس معده

اغلب افراد تصور می کنند که بعد از جراحی لاغری اسلیو معده قرار است دردهای زیاد و سرسام آوری را تحمل کنند. با وجود اینکه سیستم بدنی در این جراحی به صورت کامل تغییر می کند و گوارش فرد نیز با تغییر رو به رو است، پس این کاملا طبیعی است که این تصور از دوران نقاهت جراحی را داشته باشید. ولی با این وجود دردی که قرار است بعد از جراحی در دوران نقاهت تحمل کنید، آن صورت که تصور می کنید نیست. از آنجایی که جراحی اسلیو معده در دسته جراحی های کم تهاجمی و بدون درد قرار دارد، پس دیگر نگرانی از این بابت باقی نمی ماند. البته لازم به ذکر است که درد بعد از جراحی ممکن است در هر فردی متفاوت باشد ولی طبق تحقیقات انجام شده حدود 80 درصد از افرادی که در دوران نقاهت بعد از جراحی اسلیو معده هستند، هیچ دردی آن را تهدید نکرده است.

پس اگر هم به دردی دچار شوید، قطعا بسیار خفیف خواهد بود که سریعا بهبود پیدا می کند و نیازی نیست نگرانی از بابت آن داشته باشید. لازم به ذکر است که درد کمتر در دوران بعد از جراحی در واقع به پزشک متخصص جراح شما نیز وابسته است. هر مقدار که تجربه پزشک در جراحی لاغری بیشتر باشد، در نتیجه عوارض کمتری بیمار را تهدید خواهد کرد و فرد می توانید جراحی موفقیت آمیزی داشته باشد. دوران نقاهت بعد از جراحی اسلیو در صورت رعایت اصول و نکات لازم به راحتی  می گذرد، و بدون حس کردن هیچ مشکل و عارضه ای می توانید دوران بهبودی را به صورت کامل پشت سر بگذارید. پس با توجه به اینکه اغلب می پرسند دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اسلیو چقدر است تنها بعد از شش هفته می توانید به رژیم غذایی و زندگی قبلی خود به صورت کامل بازگردید.

اقدامات لازم در دوره نقاهت جراحی اسلیو معده و بای پس معده

بعد از آنکه جراحی اسلیو معده به پایان رسید، همانطور که ذکر شد دوران نقاهتی برای آن وجود دارد که این دوران باید بتواند به طرز ایده آلی سپری شود تا عوارض جراحی اسلیو معده رخ ندهد. در واقع اقداماتی که بعد از جراحی انجام می شود، در افزایش مزایای اسلیو معده بسیار تاثیرگذار است. به همین ترتیب این اقدامات باید در اولین دوره مرخص شدن رعایت شوند. در واقع کارهای که در این دوره انجام می شود، می تواند تاثیر زیادی در مطلوب شدن جراحی داشته باشد. البته لازم است بدانید در صورت بی توجهی به اقدامات لازم در این دوره می توانید نتیجه جراحی را با شکست رو به رو کنید که این اصلا خوشایند نخواهند بود و نمی توانید در حفاظت از سلامت جسم و روح خود به تناسب اندام ایده آل خود برسید. این اقدامات به شرح زیر می باشد که باید به آن ها توجه کنید:

• اینکه بیمار بعد از جراحی دردی ندارد درست است ولی در مواقع نادر اگر با دردی همراه بودید که قادر به تحمل کردن آن نبودید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید و از او درخواست مسکن کنید. همچنی باید دلیل درد شما مشخص شود.
  • از آنجایی که ممکن است عوارضی مانند لخته شدن خون در فرد رخ دهد، بعد از جراحی باید بتوانید راه رفتن را ادامه دهید. این کار تقریبا شش ساعت بعد از جراحی باید صورت بگیرد که می تواند با قدم های آهسته باشد.
  • دوران نقاهت بعد از جراحی، به معنای دراز کشیدن و یا نشستن در یک گوشه نیست. پس فرد باید بتوانید به راه رفتن و فعالیت های کوچک خانه خود را دخالت دهد. البته در حد ذکر شده و باید از بلند کردن اشیاء به خصوص اشیاء سنگین بپرهیزد.
  • بهتر است بعد از جراحی حداقل یک روز در بیمارستان بستری بمانید.
  • باید رژیم غذایی خود را بعد از جراحی از خوردن مایعات و غذاهای آبکی شروع کرده و سپس به خوردن غذاهای نرم و جامد تغییر دهید که این زیر نظر پزشک متخصص صوت خواهد گرفت.

با توجه به اینکه اکثر بیماران می خواهند بدانند دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اسلیو چقدر است اگر تمام شرایط ذکر شده را به خوبی پشت سر بگذارید، به راحتی می توانید این دوره را بگذرانید. بدون آنکه مشکلی ایجاد شود. پس تنها کافی است این دوران را جدی بگیرید.

با توجه به اینکه دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اسلیو چقدر است، دیگر اکنون سوالی در این رابطه باقی نمی ماند و با توجه به موارد ذکر شده می توانید این دوران را به نحو احسنت بگذارید. پس تنها کافی است که در تمام کارهای خود با پزشک مشورت کنید و آن ها را جدی بگیرید.