دکتر پدرام طالبیان
جستجو

انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی

مدتی است که با شیوه جدیدی در برخی از جراحی ها مواجه هستیم که به آن لاپاراسکوپی گفته می شود. این جراحی معمولا در زمانی به کار می رود که پزشک قصد داشته باشد تغییراتی را در ناحیه شکم و لگن پیاده کند. به این ترتیب طی این جراحی ابزارها و تجهیزات کوچک زیادی وجود دارند که از طریق برش های کوچک وارد بدن می شوند. در این مقاله می خواهیم با انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی آشنا شویم.

جراحی لاپاراسکوپی به چه معناست؟

مطمئنا قبل از آنکه بدانیم اصلا جراحی لاپاراسکوپی چیست، بخواهیم راجع به انواع آن صحبت کنیم، اصلا متوجه آن نخواهیم شد. به این ترتیب قبل از آن، ابتدا باید بدانیم که اصلا جراحی لاپاراسکوپی چیست و به چه دلیلی انجام می شود. همانطور که ذکر شد، جراحی لاپاراسکوپی برای جراحی هایی که قرار است تغییری در ناحیه شکم و لگن ایجاد شود، به کار برده می شود. به این ترتیب یکی از تجهیزاتی که وارد شکم می شود، لاپاراسکوپ یا همان دوربین جراحی لاپاراسکوپی است که به وسیله آن می توان به راحتی تصویر زنده ای از شکم و لگن را به روی مانیتور مشاهده کرد. به این صورت تیم جراحی می تواند اقدامات لازم را بدون اشتباه انجام دهد. البته این نیاز به تخصص و مهارت ویژه پزشک جراحی لاپاراسکوپی نیز دارد.

در طی این جراحی به راحتی می تواند روند انجام عمل را کنترل کرد و آن را مدیریت نمود. همچنین این جراحی به صورتی است که بعد از عمل به راحتی می توان مرخص شد زیرا هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و نیازی به بستری شدن ندارد. مگر آنکه بیمار دارای شرایط خاصی باشد که پزشک آن را توصیه به ماندن می کند. این جراحی معمولا به وسیله بیهوشی صورت می گیرد و دردی را احساس نخواهید کرد. سپس یک سرم وریدی به شما زده شده و از طریق آن ماده بیهوشی وارد بدن شما می شود. بعد از ایجاد برش، جراح لاپاراسکوپ را به منظور ذکر شده وارد شکم کرده و جراحی آغاز می شود. بهتر است بدانید که این روش دارای انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی می باشد که می توانید با آن ها آشنا شوید.

چه زمانی جراحی لاپاراسکوپی انجام نمی شود؟

بتر است بدانید که جراحی لاپاراسکوپی در عین بی خطر و ایمن بودن، باز هم در برخی مواقع با توجه به توصیه پزشک ممکن است که قادر به انجام دادن نباشد.  شاید با خود فکر کنید اگر جراحی لاپاراسکوپی واقعا بی خطر است و امنیت کاملی را در طی عمل برای بیمار فراهم می کند، به چه دلیل ممکن است پزشک از انجام دادن آن اجتناب کند. نکته ای که در اینجا اهمیت دارد، این است که در برخی موارد، پزشک برای جراحی های داخل شکم و لگن در یک فرد با التهاب و ورم و تورم زیاد در فرد مواجه می شود. به این طریق این مشکل باعث می شود تا جراح دید کافی نسبت به دوربین لاپاراسکوپ نداشته باشد و این جراحی را سخت کرده و حتی غیر ممکن می کند.

پس در این صورت تنها راهی که می ماند، جایگزین این جراحی با جراحی لاپاراتومی است که جراح با ایجاد برش های به روی شکم آن را انجام می دهد. پس بهتر است برای جلوگیری از بروز این اتفاق و تشخیص درست پزشک برای جراحی لاپاراسکوپی ابتدا به بهترین پزشک متخصص مراجعه کنید و با انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی آشنا شوید. این کار باعث می شود تا در صورتی که به این مشکل دچار هستید، زیر تیغ لاپاراسکوپی نروید و سلامتی شما به خطر نیفتد. به این ترتیب تنها راه نجات سلامتی خود و داشتن یک جراحی موفقیت آمیز و بدون مشکل و عوارض، مراجعه به یک پزشک متخصص جراح لاپاراسکوپی است. پس از رفتن نزد هر پزشکی به شدت خودداری
کنید. زیرا این بی توجهی ممکن است سلامتی شما را به خطر اندازد.

انواع جراحی لاپاراسکوپی

این جراحی پیشرفته که به تازگی به دلیل بی خطر بودن و حفظ امنیت بیمار توسط جراحان متخصص زیادی انجام می شود، دارای انواع مختلفی می باشد. پس انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی که به بهترین شکل قادر به انجام شدن هستند، شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  1. عمل لاپاراسکوپی به کمک دست، نوعی از جراحی است که پزشک در انجام آن تصمیم می گیرد که از ابزاری استفاده کند که بتواند به کمک دست خود جراحی را انجام دهد و از تجهیزات دیگر استفاده نکند. همچنین برش ایجاد شده در این روش باید طولانی تر باشد تا پزشک بتواند به اجزای بدن برای یک عمل موفقیت آمیز دسترسی داشته باشد. این روش جراحی لاپاراسکوپی باعث شده است تا جراحی برای سایر اندام ها و کبد نیز فراهم شود.
  2. عمل لاپاراسکوپی به کمک ربات؛ یکی از روش های جراحی است که در اثر پیشرفت تکنولوژی شاهد آن هستیم. این جراحی به این صورت انجام می شود که ابتدا پوست مثل همیشه سوراخ شده و دوربین وارد شکم می شود. اما در این جراحی به جای آنکه خود پزشک ابزار جراحی را در دست بگیرد، این کار توسط بازوهای مکانیکی یک ربات انجام می شود. به این ترتیب می توان از طریق کامپیوتر این ربات را هدایت کرد. بسیاری از متخصصان در اثر تجربه هایی که کسب کرده اند، گفته اند که این جراحی برای کسانی که وزن زیادی دارند، بسیار موثر خواهد بود و توصیه می شود. در جراحی لاپاراسکوپی به وسیله ربات، تصاویر داخل شکم به صورت سه بعدی بزرگ تر شده و به روی مانیتور نمایش داده می شود. پزشک تصاویر را دیده و از طریق کنترل دستی برای عمل جراحی توسط ربات اقدام می کند. این جراحی باعث می شود تا عمل با دقت بیشتری انجام شود و بسیار پر طرفدار است.

در نهایت اینکه کدام از انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی انجام شود، با توجه به وضعیت بیمار توسط پزشک جراح توصیه می شود که بستگی به این دارد که بیمار شرایط انجام این گونه عمل را دارد یا خیر.

جراحی لاپاراسکوپی در چه مواقعی به کار برده می شود؟

انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی در مواقع خاصی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و پزشک آن ها را تایید کند که افراد در دسته شرایط زیر قرار داشته باشند. به این ترتیب این جراحی تنها در موارد ذکر شده قادر به انجام می باشد:

  • جست و جوی منبع خون ریزی داخلی یا خون مردگی
  • مشاهده تومور در شکم
  • مشاهده کبد و پانکراس برای بررسی وجود تومورهای سرطانی
  • بررسی منبع درد شکمی یا حذف بافت اسکار یا زخم
  • مشاهده اندام های شکمی برای بررسی علائم بیماری هایی که تشخیص آن ها دشوار می باشد.
  • روش های کاهش وزن مانند اسلیو معده و بای پس معده
  • اصلاح فتق
  • برداشتن و حذف اندام های دچار بیماری مانند کیسه صفرا یا آپاندیس
  • حذف یا ترمیم قسمت های معینی از روده بزرگ یا معده
  • حذف یا ترمیم مثانه، میزنای یا حالب و کلیه ها در سیستم اداری
  • بستن لوله های رحمی
  • اهدای کلیه از یک فرد به فرد دیگر
  • حذف یا ترمیم اندام های تولیدمثل زنان، مانند رحم و لوله های فالوپی

به این ترتیب لازم است بدانید که انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی تنها شامل جراحی های ذکر شده در بالا می باشد که توسط پزشک متخصص جراح انجام خواهد شد.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

زمانی که گفته می شود این جراحی مورد طرفداری زیادی به دلیل بی خطر بودن و تضمین امنیت بیمار قرار گفته است، پس حتما مزایای زیادی نیز به همراه دارد. این مزایای انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی است که باعث خاص و منحصر به فرد شدن این جراحی می شود. به این ترتیب این جراحی از وجود عوارض کم کرده و به مزایای آن اضافه می کند که این مزایای به شرح زیر می باشد:

  • عدم وجود درد شدید در بیمار بعد از جراحی باز
  • عدم خون ریزی زیاد در حین عمل جراحی
  • نیاز به میزان استراحت کمتر بعد از جراحی
  • کاهش احتمال بروز مشکلات تنفسی و عفونت ریه در حالت جراحی های باز
  • کاهش احتمال عفونت زخم در محل عمل
  • جلوگیری از فتق و ایجاد هرنی جداره شکمی در محل عمل

بهتر است بدانید که در صورت انجام انواع عمل جراحی لاپاراسکوپی تمام این شرایط کاهش یافته و احتمال بروز آن ها بسیار نادر و پایین است. به همین دلیل است که به یکی از محبوب ترین روش های جراحی تبدیل شده است. یکی دیگر از جذاب ترین مزایای این جراحی دوربینی است که در آن مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که چشم انسان یک چشم غیر مسلح است، این دوربین حدود 20 برابر به بزرگنمایی تصویر می پردازد که جراحی را راحت تر و دقیق تر می کند. و این بسیار حائز اهمیت است. افرادی که در این روش جراحی تسلط کافی ندارند و حتی راجع به آن تخصصی کسب نکرده اند، تصور می کنند که این روش جراحی دید را کاهش می دهد. در صورتی که کاملا برعکس است و کیفیت جراحی را تا حد زیادی بالا می برد.

 

سخن پایانی

به نوعی جراحی لاپاراسکوپی را مدیون پیشرفت علم پزشکی می دانیم که باعث شده است تا افراد جراحی ایمن و بدون خطر را تجربه کنند. لاپاراسکوپی به این دلیل به عنوان یکی از محبوب ترین هایی تبدیل شده است که تا حد زیادی کیفیت جراحی را بالا برده و همچنین باعث کیفیت زندگی شما نیز می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *