دکتر پدرام طالبیان
جستجو

افتادگی پوست پس از جراحی چاقی

یکی از نگرانی های جراحی لاغری که اغلب در بین افراد وجود دارد، افتادگی پوست پس از جراحی است.  افراد چاق از این موضوع هراس دارند که پوست آن ها بعد از جراحی افتاده شود و صاف بودن خودش را از دست بدهد. به همین دلیل نمی توان گفت افرادی که بیش از 50 کیلوگرم وزن کم می کند دچار شل شدن پوست نمی شوند ولی روش های درمانی برای آن وجود دارد که در این مقاله راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد.

افتادگی پوست پس از جراحی

در این بخش منظورمان جراحی های لاغری است زیرا جراحی های زیبایی چنین نیست. کسانی که دارای چاقی مفرط هستند و سپس برای لاغر شدن به سراغ جراحی های لاغری می روند، در بیشتر مواقعی که جراحی بیش از 50 کیلوگرم داشته اند، دارای افتادگی پوست و شل شدن پوست می شوند ولی چیزی که می خواهیم بدانیم، اینجاست که این شل شدگی پوست در کدام بخش های بدن پس از جراحی بیشتر اتفاق می افتد. این اتفاق در بیشتر مواقع در ناحیه شکم که ذخیره چربی بیشتری جمع می کند رخ می دهد. البته افتادگی پوست در قسمت های دیگر بدن نیز ممکن است رخ دهد که این بستگی به میزان چاقی هر بخش از بدن دارد. گاهی مواقع این شل شدن پوست می تواند در بخش ران و باسن و حتی بازوها رخ دهد.

مقالات پیشنهادی:
بهترین جراح اسلیو

جراحی چاقی

نکته مهم دیگری که باید راجع به افتادگی پوست پس از جراحی بدانید، این است که همه افراد به یک میزان دچار این اتفاق نمی شوند و این شل شدگی پوست بعد از جراحی در افراد متفاوت است. میزان تقاوت آن در بین افراد چاق به نوع جراحی، میزان چاقی، سن، سابقه مصرف دخانیات و حتی ژنتیک فردی وابسته است. همچنین نوع جراحی در افتادگی پوست بسیار اهمیت دارد و تاثیرگذار است. به این ترتیب برای نمونه کسانی که جراحی لاغری اسلیو معده انجام می دهند، به دلیل انکه بیمار به سرعت کمتری وزن کم می کند، باعث می شود تا کمتر دچار شل شدن پوست شود. البته همانطور که ذکر شد، این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد زیرا راه های پیشگیری و درمان موثری برای آن وجود دارد.

افتادگی پوست پس از جراحی چاقی

شل شدن و افتادگی پوست پس از جراحی لاغری چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

افتادگی پوست به دلیل آنکه در بین همه افراد متفاوت است و یک اتفاق غیر قابل پیش بینی بعد از جراحی های لاغری می باشد، نمی توان گفت که در هر فرد به چه میزان است. به همین دلیل باید خودتان را برای چنین اتفاقی آماده کنید و بدانید که چه روش های برای جلوگیری از افتادگی پوست پس از جراحی وجود دارند. به این میزان هر چند وزن بیشتری از دست برود، در نتیجه افتادگی پوست نیز بیشتر خواهد شد که این در افراد چاق تر، بیشتر است. در نتیجه این عارضه بعد از عمل جراحی با مشکلاتی نیز مواجه است که این مشکلات به شرح زیر است:

ایجاد جوش و عرق سوزی

از آنجایی که پوست های شل شده آویزان شده و به صورت لایه لایه به روی یکدیگر می افتند، باعث می شود تا فرد دائما عرق سوز شده و آن بخش از بدن او جوس بزند. به همین دلیل باید هر چه سریع تر بعد از عمل جراحی برای جلوگیری از افتادگی پوست خود اقدام کنید. به طور کلی هر بخشی که پوست اضافه ایجاد شود، استحکاک بین آن ها رخ داده و این مشکل به وجود می آید.

افتادگی پوست ناحیه شکم بعد از عمل جراحی چاقی

ایجاد عفونت

از آنجایی که پوست های شل شده دائما ایجاد عرق سوزی و جوش می کنند، باعث می شود تا تمیز کردن آن ها سخت تر شده و در نتیجه بین آن ها عفونت ایجاد می شود. در اصل پوست های شکسته شده زمینه را برای عفونت ها باز و هموار می کنند.

افتادگی پوست ناحیه شکم و سینه بعد از عمل جراحی چاقی

از بین رفتن زیبایی اندام تناسبی

از آنجایی که افتادگی پوست باعث می شود تا زیبای اندام شما گرفته شود، این برای بسیاری از افراد بسیار مهم است. به همین دلیل اگر بعد از عمل به رژیم غذایی و برنامه خود پایبند باشید، مطمئن باشید چنین مشکلی رخ نخواهد داد.


روش های جلوگیری از افتادگی و شل پوست پس از جراحی

در اصل بهتر است بدانید که تمام عوارض و مشکل افتادگی پوست پس از جراحی زمانی رخ می دهد که تنها هدف شما لاغر شدن باشد. پس نباید تنها این موضوع را حائز اهمیت قرار دهید و باید داشتن تناسب اندام با پوستی صاف نیز برای شما مهم باشد. پس تنها روشی که می توان بعد از عمل جراحی لاغری از دست مشکل افتادگی پوست خلاص شد و اجازه بروز چنین اتفاقی را نداد، انجام راه ها و روش های پیشگیری از این عارضه است. این روش ها به شرح زیر می باشد:

ورزش کردن

یکی از روش های بسیار تاثیرگذار که به هیچ عنوان نباید آن را پشت گوش بیندازید، بعد از عمل جراحی لاغری، ورزش کردن است. به این ترتیب حرکات ورزشی مناسب برای جلوگیری از افتادگی پوست بسیار موثر هستند. تمرینات قدرتی و انعطافی را به حرکات خود اضافه کنید و تمرینات لازم برای فرم دهی به عضلات را انجام دهید. تمام این تمرینات به صورت ترکیبی می توانند راهکار مناسبی برای جلوگیری از این عارضه باشند. البته بهتر است برای رسیدن به یک نتیجه ایده آل تر، تحت توصیه های مربی خود ورزش کنید.

 

ورزش کردن برای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل جراحی چاقی

کاهش تدریجی وزن

افرادی که دارای وزن و چاقی مفرط بودند و سپس عمل جراحی را انجام داده اند، اگر بخواهند به صورت یکباره وزن کم کنند، قطعا پوست شل تری خواهند داشت. پس برای جلوگیری از این مشکل، باید به صورت تدریجی و با داشتن یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی مناسب وزن کم کنند. به این ترتیب باید به این شرایط زمان بدهید زیرا به سرعت وزن کم کردن رابطه مستقیمی با افتادگی پوست شما دارد. به این ترتیب باید سعی کنید که هر هفته بیش از 1 الی 2 کیلوگرم وزن بیشتر کم نکنید.

برنامه ریزی برای کاهش تدریجی وزن جهت جلوگیری از افتادگی پوست

مراقبت از پوست

همانطور که می دانید روش های زیادی برای مراقبت از پوست وجود دارند که به شما کمک می کند پوست صاف و یکدستی داشته باشید. به همین دلیل باید از مراقبت های کلاژن سازی پوست استفاده کنید که به جوان تر شدن پوست شما کمک کرده و همچنین مانع از افتادگی پوست پس از جراحی می شود. به این ترتیب رسیدگی و مراقبت از پوست تحمل پوست شما را در برابر افتادگی بالا برده و باعث می شود پوست شاداب تری داشته
باشید.

مراقبت از پوست جهت جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل جراحی

جراحی زیبایی پوست

جراحی زیبایی نوعی از روش های افتادگی پوست پس از جراحی است که برای همه این افراد صدق نمی کند. جراحی معمولا برای افرادی صدق می کند که دارای اضافه وزنی بیش از 50 کیلوگرم داشته اند و اکنون نمی توانند به راحتی به وسیله روش های ذکر شده مانع از افتادگی و شل شدن پوست خود شوند. به این ترتیب این افراد می توانند انواع روش های جراحی زیبای پوست اعم از ابدو مینوپلاستی و پانیکولکتومی را انجام دهند.

جراحی زیبایی پوست بعد از عمل جراحی چاقی

 به چه دلیل با جراحی لاغری پوست شل می شود؟

زمانی که فرد به اضافه وزن دچار باشد، تحمل اضافه وزن بالا باعث می شود تا الیاف الاستین و کلاژن موجود در پوست بعد از مدتی از بین برود و این باعث شل شدن و وارد کردن آسیب به پوست خواهد شد. به این ترتیب زمانی که فردی با چاقی مفرط به سراغ جراحی لاغری برای از دست دادن وزن خود می رود، تا به تناسب اندام برسد، جمع کردن پوست به سختی صورت می گیرد و در نتیجه باعث افتادگی پوست پس از جراحی می شود. پس زمانی که بخش اعظمی از وزن در کوتاه مدت از دست برود، باعث می شود تا پوست نتواند این تغییر را تحمل کند و درنتیجه افتاده و شل می شود. البته همانطور که ذکر شد، راه های جلوگیری و روش های درمانی زیادی وجود دارد که بهتر است بعد از عمل حتما به سراغ آن ها بروید.

از آنجایی که پوست بدن حالت ارتجاعی دارد، و همانند اعضای دیگر بدن از سلول تشکیل شده است، متاسفانه بافت های پوستی در بهش تحتانی اپیدرم پوست کمی پایدارتر هستند و به این ترتیب زمانی که عمل جراحی انجام می شود، از بین نمی روند و تنها شل و آویزان می شوند. لایه های پوست در واقع درم و زیر درم نام دارند که از فیبرها، بافت های همبند ارتجاعی و رگ های خونی تشکیل شده اند. به همین دلیل می توانند در اثر دلایل گوناگون کشیده و شل شوند. به این ترتیب باید بعد از جراحی از شیوه های جدیدی برای حفظ تناسب اندام و جلوگیری از شل شدن پوست خود انجام دهید.

هزینه جراحی پوست بعد از جراحی لاغری به چه صورت است؟

بهتر است بدانید که به دلیل نوسانات قیمت نمی توان هزینه معینی را نام برد. ولی این قیمت بر اساس سه آیتم جداگانه در انواع هزینه جراحی پوست در بیمارستان های خصوصی، بیمارستان های دولتی و تحت بیمه تکمیلی تعیین می شوند. به این ترتیب می توانید با توجه به بودجه و شرایطی که در اختیار دارید برای این جراحی اقدام کنید.

هزینه جراحی پوست بعد از جراحی لاغری

سخن پایانی

بهتر است بدانید که داشتن تناسب اندام زیبا بسیار اهمیت دارد. پس روش های جلوگیری در افتادگی پوست پس از جراحی را فراموش نکنید و از آن ها کمک بگیرید تا به تناسب اندام دلخواهتان برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *