دکتر پدرام طالبیان
جستجو

نقش ورزش در کنترل وزن بعد از جراحی چاقی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که متاسفانه افراد زیادی در سنین مختلف در کل دنیا به آن دچار هستند، چاقی بیش از اندازه یا همان چاقی مفرط است. هر چیزی که از تعادل خودش خارج شود قطعا مشکل ساز می شود. به این ترتیب افرادی که به چاقی دچار هستند معمولا با مشکلات زیادی اعم از دیابت، چربی، بیماری های عروقی و قلبی و … دچار هستند. روش های درمانی زیادی برای این افراد وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها عمل جراحی می باشد. در این مقاله می خواهیم راجع به نقش ورزش در کنترل وزن بعد از جراحی چاقی صحبت کنیم.

روش های درمانی چاقی

چاقی مفرط از عوامل بسیار تاثیرگذار در به خطر انداختن سلامت فردی می باشد که باعث می شود فرد نتواند به راحتی مانند سایرین به زندگی خود و از جمله فعالیت های روزانه خود ادامه دهد زیرا همیشه به دلیل سنگین وزن بودن با تعلیل انرژی و از پا افتادن همراه است. شاید از نظر برخی از افراد چاقی موضوع مهمی به نظر نرسد ولی این کاملا برعکس است زیرا چاقی تنها موردی است که باعث می شود سلامت فرد از هر نظر به خطر افتد. پس باید هر چه زودتر به یک پزشک متخصص برای درمان چاقی مراجعه کرد تا با توجه به میزان چاقی شما روش های درمانی را برای شما تعیین کند. این روش های درمانی به شرح زیر است:

به روی چیزی که می خورید تمرکز کنید

همیشه داشتن یک عادت غذایی نامناسب باعث می شود تا نتوانید به روی تغذیه خود تمرکز و تسلط داشته باشید. به این ترتیب باید توجه کنید که هر چیزی که می خورید به چه مقدار کالری مصرف می کنید و میزان آن را به حداقل برسانید تا جایی که خطر چاقی را برای شما کاهش دهد. همچنین میوه و سبزیجات را در مصرف غذایی خود قرار دهید و زمانی که احساس گرسنگی می کنید سعی کنید به جای مصرف غذاهای پرکالری از سبزیجات استفاده کنید. مهم ترین آیتم در دانستن میزان کالری هر محصول، خواندن برچسب های استانداردی است که به روی آن ها چسبیده شده است. همچنین مصرف غذاهای آماده را به حداقل برسانید.

عادت غذایی نامناسب بعد از جراحی چاقی

از مصرف نوشیدنی های ناسالم و دارای شکر پرهیز کنید

اینکه خوردن مصرف نوشیدنی های ناسالم مانند نوشیدن های گازدار و شیرین باعث می شود تا کالری زیادی را دریافت کنید، از زمان قدیم وجود داشته است و افراد زیادی آن را منع می کردند. پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا، آب میوه های آماده و حاوی مقدار زیادی قند خودداری کنید

مصرف نوشیدنی های ناسالم بعد از جراحی چاقی

فعالیت خود را افزایش دهید

یکی از دلایل بالا رفتن وزن، کم تحرک بودن است. پس زمانی که احساس می کنید وزن شما بالا رفته است، بهتر است که تحرک خود را شروع کنید یا به ورزش های پر تحرک بپردازید. البته پرتحرک بودن تنها برای افراد چاق صدق نمی کند و از نظر من هر فردی باید میزان فعالیت های روزانه خود را بیشتر کند تا سلامت جسمانی و حتی روحی داشته باشد. البته در این مورد نیز باید بگویم که باید تعادل را برقرار کرد. پرتحرک بودن منظور رسیدن به
خستگی مفرط و از حال رفتن نیست. این را فراموش نکنید.

عادات غذایی خود را رصد کنید

عادات غذایی خود را از زمانی که از خواب بیدار می شوید و تا زمانی که ساعت خواب شما فرا می رسد، مورد بررسی قرار داده و رصد کنید. این کار باعث می شود تا به مرور عادات بد غذایی خود را از لیست تغذیه خود خارج کنید و میزان غذاهای پرکالری را دور بریزید و غذاهای کم کالری و مفید را جایگزین آن ها کنید.

کنترل عادات غذایی بعد از جراحی چاقی

 

جراحی چاقی

در درجه آخر زمانی که هیچ یک از روش های درمانی به روی بیمار پاسخ گو نباشد، پزشک عمل جراحی چاقی را به بیمار توصیه می کند. عمل جراحی چاقی در انواع روش های زیادی انجام می شود که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

جراحی

نقش ورزش در کنترل وزن بعد از جراحی چاقی

اغلب افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند و به توصیه پزشک متخصص خود عمل جراحی را انجام می دهند، تصور می کنند که دیگر از شر چربی های اضافه خلاص شده اند.  در صورتی که اینطور نیست. انجام عمل چاقی برای ایده آل کردن وزن، یکی از سخت ترین عمل هایی است که ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. پس زمانی که فردی توسط پزشک متخصص خود عمل می شود، باید بعد از آن به یکی از روش های پرکاربرد یعنی ورزش کردن برای کنترل وزن بعد از عمل جراحی چاقی بپردازد. پس در این بخش می خواهیم با نقش ورزش در کنترل وزن بعد از جراحی چاقی آشنا شویم. به این ترتیب داشتن ورزش منظم به عنوان یک بخش مهم در کاهش وزن و کنترل وزن بعد از جراحی به حساب می آید.

  • بعد از انجام عمل جراحی چاقی اگر فرد ورزش نکند، باعث می شود تا به حالت اولیه خود باز گردد. به این ترتیب ورزش کردن سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث می شود تا فرد بتواند کالری بیشتری بسوزاند.
  • قلب و ریه با انجام ورزش ها تقویت شده و باعث می شود تا استخوان ها مقاومت بیشتری به دست آورند.
  • اعتماد به نفس بیشتر می شود.
  • فرد در انجام فعالیت های روزانه انرژی بیشتری به دست می آورد و بهبود پیدا می کند.
  • باعث می شود تا چربی های باقی مانده آب شده و فرد لاغرتر شود.
  • می توان نقش ورزش در کنترل وزن بعد از جراحی چاقی به این اشاره کرد که بروز انواع بیماری ها در فرد کاهش پیدا می کند، فرد به قند خون، چربی، دیابت، تری گلیسرید، کلسترول، سرطان و هر بیماری و مشکل دیگری دچار نشده و سطح بروز آن ها را کاهش می دهد.
  • علاوه بر اثرات جسمی، از مهم ترین نقش های ورزش بعد از عمل جراحی چاقی می توان به تقویت قوای روحی، روانی و ذهنی در فرد اشاره کرد که باعث می شود فرد از اندام خود احساس رضایت داشته باشد و در زندگی انگیزه به دست آورد. همچنین باعث می شود تا فرد به هوشیاری و قدرت ذهنی بالایی دست پیدا کند.
  • ورزش کردن باعث می شود تا فرد هر چه زودتر و در مدت زمان کمتری به وزن دلخواه و ایده آل خود برسد.
  • ورزش کردن به مرور زمان باعث می شود تا معده شما کوچک تر شده و در نتیجه میل به خوردن غذای کمتر داشته باشید.
  • از مهم ترین انواع نقش ورزش در کنترل وزن بعد از جراحی چاقی می توان به داشتن یک زندگی سالم از نظر روحی و جسمی اشاره کرد.

اهمیت ورزش بعد از جراحی چاقی

ورزش کردن بعد از عمل جراحی چاقی را چه زمانی شروع کنیم؟

اگر به دنبال این هستید که نقش ورزش در کنترل وزن بعد از جراحی چاقی را به خوبی درک کنید و بدانید که تا چه میزان تاثیرگذار است، باید بتوانید در زمان درست و به موقع این کار را انجام دهید. به این ترتیب اغلب این افراد که دوران نقاهت عمل و بعد از آن را گذرانده اند، می خواهند بدانند که از چه زمانی می توانند ورزش کردن را آغاز کنند و یا اصلا از چه زمانی آغاز کردن ورزش مناسب است و توصیه می شود. بهتر است بدانید که انجام این کار بلافاصله بعد از عمل جراحی توصیه می شود. پس بهتر است در طول روز حداقل 20 تا 30 دقیقه از وقت خود را صرف این کار کنید. البته در ابتدای جراحی انجام ورزش ها و تمرینات خیلی سنگین توصیه نمی شود ولی بهتر است که برای شروع حداقل در طول این زمان در منزل شروع به راه رفتن کنید یا به پیاده روی بروید.

سپس بعد از آنکه دوران نقاهت شما به پایان رسید و زخم شما کاملا خوب شد، دیگر وقت آن رسیده است که زمان ورزش و تمرین کردن خود را به 40 دقیقه در روز برسانید و به استخر بروید تا به نقش ورزش در کنترل وزن بعد از جراحی چاقی پی ببرید. سپس می توانید یک ماه بعد از گذراندن مراحل عمل جراحی، برنامه ورزشی مناسبی را دریافت کنید و زیر نظر مربی اختصاصی خود کار کنید. البته برای مدتی انجام ورزش های سنگین و پرفشار را فراموش کنید زیرا اصلا برای شما مناسب نیست و حتی توسط پزشک نیز توصیه نمی شود. به این ترتیب با توجه به موارد ذکر شده بهتر است که ورزش کردن را فراموش نکنید و هرچه سریع تر بعد از عمل جراجی اقدام به انجام تمرینات مناسب کنید.

زمان مناسب برای شروع ورزش بعد از جراحی چاقی

در هنگام ورزش کردن بعد از عمل جراحی چه نکاتی باید رعایت شود؟

ابتدا باید این را بدانید که ورزش کردن فردی که دوران نقاهت عمل جراحی را می گذراند، با سایر افراد متفاوت است. پس باید به نکات مهمی توجه کنید که به این نکات به شرح زیر است:

  • ورزش را آهسته شروع کنید و هیجان زده نشوید.
  • لباس ورزشی مناسب بپوشید و سعی کنید که آب زیادی در طی تمرین مصرف کنید.
  • از پوشیدن کفش های مناسب ورزشی استفاده کنید.
  • از یک مربی باتجربه استفاده کنید.
  • ضربان قلب خود را کنترل کنید.
  • توجه داشته باشید که هدف ما ورزش کردن مانند افراد حرفه ای نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *