دکتر پدرام طالبیان
جستجو

عوارض احتمالی عمل بای پس معده

 یکی از انواع روش های درمانی که برای لاغری و کاهش اضافه وزن افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند، به کار برده می شود، عمل های جراحی می باشد. عمل جراحی بای پس معده نمونه ای از جراحی های لاغری است که تنها افرادی می توانند ان را انجام دهند که کاندیدهای این عمل باشند. به این ترتیب در این مقاله می خواهیم راجع به عوارض احتمالی عمل بای پس معده صحبت کنیم.

جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده چیست؟

قبل از انکه بخواهیم راجع به جزئیات یک ایتم صحبت کنیم، ابتدا باید بتوانیم اطلاعاتمان راجع به آن عنوان افزایش دهیم. تنها در این صورت است که می توانیم به درک درستی در رابطه با باقی مسائل برسیم. پس قبل از انکه بخواهیم راجع به عوارض احتمالی عمل بای پس معده بدانیم، باید تحقیق کنیم که اصلا جراحی لاغری بای پس معده چیست و چگونه انجام می شود. همانطور که می دانید یکی از روش های جراحی پرطرفدار برای کاهش وزن عمل بای پس معده می باشد. این عمل جراحی در واقع در علم پزشکی به نام عمل گاستریک بای پس معده نیز نامیده می شود. در این روش بخش عظیمی از معده برداشته شده و تنها 20 الی 30 درصد از ان باقی می ماند.

به این صورت، دریافت غذا مستقیما وارد روده کوچک می باشد. این روش کمک می کند تا معده قادر به دریافت کالری بیشتر و غذای زیادی نباشد. در نتیجه به مرور زمان شما را به وزن دلخواهتان می رساند. عمل بای پس معده مناسب هر شخصی نیست و تنها کسانی می توانند این عمل را انجام دهند که توسط پزشک متخصص تاییدیه ان را گرفته باشند. البته لازم است بدانید که بعد از این عمل ممکن است با عوارض احتمالی عمل بای پس معده نیز دچار شوید که این عوارض بسیار نادر هستند و شامل حال همه افرادی که زیر تیغ این جراحی رفته اند نمی شود. پس در ادامه راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

عمل بای پس معده مناسب چه کسانی است؟

جراحی های لاغری از مهم ترین روش های کاهش وزن هستند که هر فردی به خودی خود نمی تواند تصمیم برای انجام دادن ان بگیرد. از انجایی که روش های جراحی در انواع مختلفی هستند، فردی که قرار است تحت جراحی قرار بگیرد، باید کاندیدهای مناسب ان عمل باشد. به این ترتیب همانطور که ذکر شد، یکی از روش های جراحی لاغری، عمل بای پس معده می باشد. این عمل جراحی مناسب افرادی است که دارای شرایط ذکر شده در زیر باشند:

  • افرادی که به وسیله روش های درمانی دیگر قادر به کاهش وزن نشده اند.
  • افرادی که دارای شاخص توده بدنی 40 و یالا بالاتر هستند.
  • افرادی که دچار بیماری های روحی و روانی نیستند.
  • افرادی که دارای شاخص توده بدنی 35 می باشند ولی از بیماری های قلبی، دیابت و … رنج می برند.
  • افرادی که به مشکلات تنفسی و فشار خون بالا در حین خواب دچار هستند.

انتخاب بهترین روش جراحی لاغری

با توجه به این مواردی که ذکر شده است، باز هم برای اینکه بدانید صلاحیت انجام این عمل را دارید یا خیر، باید تحت مشاوره و بررسی پزشک متخصص قرار بگیرید.

بای پس معده و عوارض احتمالی ان

یکی از دغدغه ها و نگرانی های افرادی که قصد دارند تا این عمل جراحی لاغری را انجام دهند، این است که ایا عمل بای پس معده خطرناک است و یا دارای عوارض می باشد؟ اینکه بخواهیم بگوییم که هر عمل جراحی عارضه ای ندارد، دروغ محض است. ولی عارضه هایی هستند که کاملا طبیعی می باشند و بعد از مدتی به خودی خود بهبود پیدا می کنند. ولی منظور از عوارض احتمالی عمل بای پس معده چیز دیگری است. عوارضی است که می توانند خطر مرگ شما را فراهم کنند. به همین دلیل باید با ان ها اشنا شوید و بدانید که چگونه می توان جلوی بروز این عوارض را گرفت. این عوارض ناشی از بای پس معده به شرح زیر است:

تهوع و استفراغ

یکی از رایج ترین این عوارض، تهوع و استفراغ است که در ابتدای عمل ممکن است رخ دهد، ولی در حالت طبیعی باید از بین برود. به این ترتیب برای جلوگیری از بروز ان، باید بتوانید عادات بد غذایی خود را کنار بگذارید زیرا این عارضه بعد از عمل زمانی رخ می دهد که ملاحظات غذایی نداشته باشید. پس بهتر است برنامه رژیم غذایی مناسبی را تدارک ببینید.

یبوست

یکی دیگر از عوارض احتمالی عمل بای پس معده که در اثر تغییر سیستم بدنی رخ می دهد، یبوست است. یبوست بعد از عمل می تواند به دلیل خوردن داروهای ضد درد رخ دهد. همچنین از انجایی که کارکرد روده ها بعد از عمل کمی کند می شود، باعث ایجاد این عارضه خواهد شد. اما نگرانی ندارد، زیرا به مرور زمان بهبود پیدا می کند.

 

 

رفلاکس معده

یکی از عارضه هایی که بعد از جراحی بسیار شایع است، رفلاکس معده می باشد. این عارضه می تواند نشان دهنده پیچ خوردن بخش باقی مانده معده در جراحی اسلیو معده یا حتی فتق باشد. به این ترتیب در هر صورت وقتی که این عارضه را مشاهده کردید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دل درد یا درد شکمی

یکی از عوارض احتمالی عمل بای پس معده دل درد یا درد شکمی است که می تواند ناشی از پرخوری بعد از عمل باشد. از انجایی که معده مانند قبل توانایی دریافت غذایی زیادی را ندارد، پس با پرخوری درد گرفته و دچار این عارضه می شود. حتی سریع غذا خوردن، زخم گوارشی و یا فتق و سندرم روده تحریک پذیر نیز می توانند دلایل بروز این عوارض شوند.

عفونت زخم

در بیشتر مواقع به دلیل رعایت نکردن مراقبت های بعد از عمل جراحی بای پس معده، ممکن است بیمار منجر ب عفونت زخم شود. البته گرما و حساسیت در ان بخش نیز می تواند این عفونت را ایجاد کند. در هر صورت برای درمان ان باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. حتی می توانید برای درمان این عفونت و از بین بردن این عارضه از انتی بیوتیک ها با تجویز پزشک استفاده کنید.

زخم گوارشی

از رایج ترین عوارض احتمالی عمل بای پس معده زخم گوارشی است که در بعضی افراد رخ می دهد. این عارضه معمولا در مسیر هضم غذا رخ می دهد و ممکن است به دلیل افزایش ترشح اسید معده باشد. البته این عارضه در بین همه ایجاد نخواهد شد. بیشتر افراد سیگاری و افرادی که مواد الکلی مصرف می کنند، افرادی که رژیم غذایی خود را بعد از عمل رعایت نمی کنند، به این عارضه دچار خواهند شد.البته کسانی که در قسمت منگنه بخیه با نشتی مواجه شده اند نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند.

 

 

نشتی منگنه

منگنه در اصل دستگاهی است که به بخیه زدن زخم می پردازد. به این ترتیب این کار باید با حساسیت زیاد انجام شود. ولی متاسفانه در بعضی مواقع به دلیل عدم مهارت پزشک جراح در استفاده از منگنه جراحی، باعث می شود تا زخم خوب نشده و منگنه دچار نشتی شود. در این صورت نیز باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد. البته این عارضه بسیار نادر است و در بعضی مواقع با شل شدن منگنه همراه می شود.

سندرم دامپینگ

سندرم دامپینگ نوعی از عوارض احتمالی عمل بای پس معده است که در اثر رعایت نکردن رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده رخ می دهد. از انجایی که معده دیگر گنجایش قبل از عمل را ندارد، پس در زمان پرخوری این اتفاق رخ می دهد. همچنین این عارضه معمولا با تهوع و استفراغ همراه است.

هیپوگلیسمی

یکی از عارضه های خطرناک، این نوع بیماری می باشد که به دلیل افزایش قند خون در فرد بعد از جراحی بای پس معده رخ می دهد. این بیماری معمولا با نشانه هایی اعم از تب، تشنج، تعریق، سرگیجه، لرزش و افزایش ضربان قلب همراه است. این عارضه حتی سال ها بعد از عمل می تواند در فرد باقی بماند.

 

برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی در جراحی بای پس معده چه باید کرد؟

همانطور که ذکر شد، نمی توان گفت که یک عمل لاغری هیچ عارضه ای به دنبال ندارد. از انجایی که در این عمل، سیستم بدنی یک فرد به طور کل تغییر می کند، و سبک زندگی او رنگ و بوی دیگری می گیرد، پس قطعا برخی از عارضه های طبیعی نیز با او همراه خواهد بود. بعد از اشنا شدن با عوارض احتمالی عمل بای پس معده تنها سوالی که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، این است که برای جلوگیری از بروز این عوارض چه کاری باید انجام داد. برای انکه بتوانید یک عمل موفقیت امیز و بدون نگرانی و خطر را تجربه کنید، باید بتوانید موارد ذکر شده در زیر را به طور صحیح زیر نظر پزشک خود دنبال کنید:

  • مراجعه به یک پزشک جراح متخصص در زمینه جراحی لاغری
  • انجام مراقبت های قبل از عمل و بعد از عمل به صورت صحیح
  • استفاده از یک رژیم غذایی کامل و بی نقص بعد از جراحی
  • ورزش کردن و تحرک داشتن زیر نظر پزشک و مربی

سخن پایانی

برای کاهش عوارض احتمالی عمل بای پس معده تنها کافی است که روش های ذکر شده را در پیش بگیرید. به این صورت می توانید به یک سلامت جسمی و روحی کاملی دست پیدا کنید و به یک تناسب اندام عالی برسید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *