دکتر پدرام طالبیان
جستجو

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

 یکی از مهم ترین اندام های بدن که در جمع کردن صفرای کبد نقش مهمی را بازی می کند، کیسه صفرا می باشد. در بعضی مواقع این کیشه با بیماری هایی رو به رو می شود که پزشک بیمار را به جراحی مجبور می کند. زیرا جراحی تنها روش بهبودی محسوب می شود. در این مواقع می توان به سمت عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا  رفت که به توصیه پزشک انجام می شود و مزایای زیادی به همراه دارد.

دلیل عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

مدتی است که یک روش عالی برای انجام جراحی های شکم و لگن توسط پزشکان انجام می شود که به آن لاپاراسکوپی گفته می شود. از دلایل محبوبیت این روش جراحی می توان به این اشاره کرد که در آن خون ریزی شدتی ندارد و همچنین درد بسیار پایین است. جراحی لاپاراسکوپی به صورتی در برخی از مواقع به کسانی که مجبور به برداشتن کیسه صفرا می باشند نیز توصیه می شود. در اصل کیسه صفرا عضوی در بدن است که نقش ذخیره سازی مایع صفراوی را به عهده دارد. در این حین کیسه صفرا این مایع را به درون روده کوچک ریخته و نتیجه آن تجزیه سلول های چربی در فرآیند هضم است. در بعضی مواقع این ناحیه از بدن دچار عفونت و بیماری می شود که تنها راه درمان آن برداشتن این بخش از بدن می باشد که در نزدیک کبد قرار دارد. پس زمانی که پزشک برداشتن کیسه صفرا را توصیه می کند، حتما دلایل قانع کننده ای برای آن وجود دارد.

این دلایل مهم که باعث می شود تا عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا انجام شود، شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • دیسکینزی زمانی است که کیسه صفرا دچار نقص شده است و قادر به تخلیه کردن صفرا نیست.
  • کولسیستیت زمانی ایجاد می شود که کیسه صفرا دچار التهاب شده است.
  • سنگ کیسه صفرا که باعث جلوگیری از تخلیه صحیح صفرا می شود.
  • وجود تومور در کیسه صفرا
  • وجود نابهنجاری های مادرزادی

پس با توجه به زمانی که بیمار در شرایط ذکر شده قرار می گیرد، پزشک متخصص تنها راه درمانی برای بیمار را انجام جراحی برای خارج کردن کیسه صفرا می داند. پس جراحی که به شدت توصیه می شود، عمل لاپاراسکوپی است که از زمان ابداع این عمل به دلیل حفظ امنیت و سلامتی بیمار، مورد توجه عده زیادی از پزشکان قرار گفته است و امروزه دیگر تقریبا در همه جراحی های شکمی و لگنی از روش لاپاراسکوپی استفاده می شود. در اصل در این روش با ایجاد چند برش کوچک به روی شکم، دوربین لاپاراسکوپ را وارد بدن می کنند که نتیجه آن افتادن تصویر کاملی از داخل شکم به روی مانیتور است. بنابراین می توان یک جراحی دقیق و عالی را پشت سر گذاشت.

نحوه انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

زمانی که پزشک نام جراحی را برای بیمار به زبان می آورد، معمولا بیمار اندکی نگران شده و ترس دارد. در صورتی که بهتر است بدانید عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا از ایمن ترین جراحی هایی است که به شما کمک می کند بدون متوجه شدن هیچ موضوعی جراحی صورت بگیرد و درمان شوید. در واقع نحوه انجام این جراحی به این صورت است که بیمار به پشت دراز کشیده و سر بیمار باید کمی به سمت راست و متمایل به چپ باشد. در این صورت برشی در بالای ناف ایجاد شده و سر سوزن مخصوص گاز وارد می شود. در این مرحله پریتوئن از گاز پر می شود و سپس سوزن خارج می شود. سپس دوربین لاپاراسکوپ و کانولای وارد حفره ایجاد شده به روی شکم خواهند شد. در نتیجه کیسه صفرا از بستر کبد در طی مراحل ایمنی با دقت بالا جدا شده و خارج می شود. در
این جراحی زخم و خون ریزی و همچنین عفونت کمتر رخ می دهد و بدون عارضه است.

مزایای عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

همانطور که ذکر شد، جراحی های ناحیه شکم و لگن امروزه به وسیله لاپاراسکوپی انجام می شود. پس زمانی که این جراحی از طرفداری زیادی برخوردار است، حتما دارای مزایای مهمی می باشد که باعث درمان قطعی بیمار می شود. این مزایا به شرح زیر است:

  • کوچک بودن برش های جراحی به روی شکم
  • بهبودی سریع تر وضعیت بیمار
  • جای اسکار زخم کمتر
  • پایین بودن ریسک عفونت بعد از جراحی
  • امکان ترخیص بیمار چند ساعت بعد از عمل
  • بهره مندی از دوران نقاهت کمتر
  • بیمار قادر است بعد از یک هفته به فعالیت های روزانه خود بازگردد

لازم است بدانید که این مزایا به خودی خود صورت نمی گیرند. درست است که جراحی لاپاراسکوپی باعث آن می شود. ولی بخش مهمی که باعث می شود تا این مزایا افزایش پیدا کند، در واقع خود شما هستید. برای آنکه بتوانید یک جراحی موفقیت آمیز و بدون عوارض داشته باشید، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و مراقبت ها و آمادگی های قبل از عمل را انجام دهید. این مراقبت ها شامل اهمیت و جدی گرفتن معاینات فیزیکی پزشک، ارائه تاریخچه پزشکی بیمار به پزشک، آزمایش خون و تصویر برداری از ناحیه کیسه صفرا می باشد که باعث افزایش این مزایا خواهد شد.

همچنین نکاتی که حائز اهمیت است، اینجاست که قبل از جراحی، از مصرف مواد الکلی و دخانیات پرهیز کنید، همچنین حداقل 4 ساعت قبل دارویی مصرف نکنید و چیزی نخورید. در واقع مصرف داروهای خود را به طور موقت زیر نظر پزشک خود قطع کنید، مخصوصا داروهایی که احتمال خون ریزی شما را افزایش می دهند. پس با رعایت چند نکته کوچک به راحتی می توانید مزایای عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا  را بالا ببرید و به سلامتی کامل دست پیدا کنید. تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سالم از دیگر مراقبت هایی است که بعد از جراحی به شما توصیه می شود.

 

 

تغذیه بعد از جراحی کیسه صفرا به چه صورت باید باشد؟

یکی از مهم ترین نکاتی که بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا باید رعایت شود، تغذیه است. به این ترتیب حداقل شش تا هشت ساعت بعد از جراحی برای بهبودی بهتر بیمار و همچنین افزایش مزایای جراحی کیسه صفرا، باید به بیمار مایعات صاف شده مانند آب، چای، آب میوه و کمپوت بدهید. در این صورت به مرور زمان بیمار می تواند خوردن غذاهای نرم مانند سوپ را آغاز کند. اگر بیمار بتواند رژیم غذایی سالمی را بعد از جراحی در پیش بگیرد، به راحتی می تواند در کمترین زمان بهبود پیدا کند و به فعالیت های روزانه خود ادامه دهد.

از آنجایی که معمولا این جراحی برای افراد بالای 60 سال، و افرادی که به بیماری های خونی دچار هستند، توصیه می شود، پس نیاز است که تغذیه برای بهبود بیمار و حفظ سلامتی او مورد اهمیت قرار داده شود.از آنجایی که خوردن غذاهای چرب و سنگین و وارد شدن چربی به روده، باعث می شود که کیسه صفرا منقبض شود، ممکن است که بعد از جراحی بیمار چندین ماه قادر به خوردن غذاهای چرب نباشد. در نتیجه بهتر است که بیمار بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا حدود 6 تا 7 ماه از خوردن غذاهای چرب پرهیز کند و حتی در لبنیات به سراغ کم چرب ها بروند.

 

 

سخن پایانی

کیسه صفرا با وجود اینکه یک عضو مهم در بدن است، گاهی به دلیل آنکه ممکن است برای بدن مشکلات جبران ناپذیری به وجود آورد، باید به وسیله جراحی برداشته شود. پس تنها کافی است با مراجعه به یک پزشک متخصص یک درمان ایده آل را تجربه کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *