دکتر پدرام طالبیان
جستجو

ارتباط چاقی و سرطان

تنها شرایطی که باعث می شود تا وضعیت روحی و جسمی شما به خطر افتد، چاقی و اضافه وزن می باشد. یکی از بیماری هایی که در شرایط اضافه وزن داشتن ممکن است به آن دچار شوید، بیماری سرطان است که بسیار در بین این افراد شایع شده است. پس در این مقاله می خواهیم در رابطه با ارتباط چاقی و سرطان صحبت کنیم و راه درمانی برای آن پیدا کنیم.

چه ارتباطی بین چاقی و سرطان وجود دارد؟

از آنجایی که اهمیت ندادن به چاقی و اضافه وزن یک تهدید به خودکشی محسوب می شود، مبتلا شدن به Cancer یا همان سرطان نیز می تواند از عوارض چاقی به حساب بیاید که در واقع همان خودکشی محضی است که در اثر بی اهمیتی به درمان چاقی در دام آن افتاده اید. فردی که به کلسترول بالا یا چربی بالا دچار می شود، به مرور زمان به دلیل عادات بد غذایی به اضافه وزن دچار می شود. در واقع این عادات بد غذایی و کم تحرکی است که زمینه چاقی را فراهم می کند و در نتیجه بیماری ها به دنبال آن خواهند آمد. شاید با خود بگویید که چاقی چه ربطی به سرطان دارد. بهتر است بدانید تحقیقات نشان داده است افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند، در اصل زمینه را برای ایجاد سرطان های متعددی مانند مری، کبد، معده، کلیه و … فراهم کرده اند.

مقالات پیشنهادی:
جراح چاقی

جراحی چاقی

در واقع دلیل اصلی که باعث می شود تا چاقی منجر به بروز بیماری کنسر و سرطان شوند، و ارتباط چاقی و سرطان را تایید می کند، احاطه شدن اعضای حیاتی بدن به وسیله چربی ها می باشد. به این ترتیب زمانی که فردی به چاقی مفرط دچار می شود، اعضای حیاتی بدن او به وسیله چربی ها پوشانده شده و باعث ایجاد بیماری های این چنینی می شود. چربی احشایی اضافه در بدن باعث می شود تا در پروسه های خاص بدن مانند مدیریت هورمون های انسولین و استروژن  اختلال ایجاد شود و در نتیجه باعث بروز سرطان خواهد شد. پس اینجاست که باعث می شود تا بفهمیم منشاء بیشتر سرطان ها از کجا می آید. البته نمی توان گفت که همه افرادی که به سرطان دچار می شوند حتما چاق بوده اند زیرا سرطان دلایل متعدد دیگری نیز دارد. ولی باید بدانید که چاقی از عواملی است که زمینه ایجاد این بیماری را فراهم می کند.

ارتباط چاقی و سرطان

تاثیر چاقی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان

برای آنکه متوجه این موضوع شوید که چاقی چگونه می تواند منجر به بروز سرطان در افراد شود، بهتر است که اندکی راجع به تاثیر چاقی بر افزایش خطر سرطان صحبت کنیم. از آنجایی که درک این مسئله بسیار حائز اهمیت و همه افراد باید آن را بدانند، بهتر است بدانید که چاقی زمینه سایز بیماری های بسیاری است که یکی از آن ها می تواند سرطان باشد. همانطور که می دانید متاسفانه سرطان ها زمانی که دیر درمان شوند، می توانند زمینه مرگ و میر را افزایش دهد. به همین دلیل گروهی از محققان ارتباط چاقی و سرطان را مورد بررسی قرار دارند. در این شرایط چیزی که باعث بروز سرطان می شود، این است که سلول های کشنده NK که در دسته سلول های سفید خون قرار دارند، با چربی اشباع می شوند.

سپس این سلول ها با سلول های تومور مقابله می کنند. مسئله اینجاست که این سلول ها می توانند به تومور بچسبند ولی نمی توانند آن ها را از بین ببرند. و دلیل آن هم وجود چربی های اضافه است که به سلول ها اجازه نمی دهد تا سیستم بدنی بتواند رشد تومور را سرکوب کند. پس این تاثیر مستقیمی است که چاقی به روی این بیماری می گذارد و زمینه ایجاد و افزایش آن را فراهم می کند. پس بهتر است که برای درمان آن هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید و به دنبال راهی باشید که از دست اضافه وزن خود خلاص شوید. در این راه نیز پزشکان متخصص روش های زیاد تاثیرگذاری را برای شما توصیه می کنند که قطعا به نفعتان خواهد بود.


چه سرطان هایی در کمین افراد چاق هستند؟

بیماری های سرطانی زیادی در کمین افراد چاق هستند که به آن ها فرصت زندگی کردن را نمی دهند. این سرطان ها اغلب اگر بدون درمان باقی بمانند حتما برگه مرگ این افراد را امضا خواهند کرد. به این ترتیب باید هر چه زودتر برای درمان چاقی اقدام کرد:

سرطان آندومتر یا سرطان رحم

یکی از رایج ترین سرطان هایی که در افراد چاق رخ می دهد، سرطان رحم است. در اصل اندومتر سلول های رحم می باشد که گاهی اوقات رشد غیر نرمالی پیدا می کنند و در نهایت باعث بروز سرطان رحم می شوند. زنان چاق 4 برابر بیشتر از زنان معمولی در معرض بروز این خطر هستند.

ارتباط چاقی با سرطان آندومتر

سرطان آدنوکارسینومای مری

این نوع سرطان معمولا در گلو رخ می دهد که باعث رفلاکس معده و حرکت اسید معده به سمت مری نیز می شود. این سرطان نیز از شایع ترین سرطان هایی است که در افراد چاق رخ می دهد. سرطان مری معمولا در سلول های گلو همانطور که ذکر شد شروع شده و در نتیجه باعث بروز مایع دیگری می شود.

ارتباط چاقی با سرطان آدنوکارسینومای مری

سرطان معده

در این نوع بیماری معمولا قسمت بالای معده که به مری نزدیک تر است را درگیر می کند. افراد چاق بیشتر در معرض بروز این سرطان بیشتر از افراد معمولی هستند. معده به دلیل انکه توسط چربی ها احاطه شده است، زودتر به این بیماری دچار خواهد شد.

ارتباط سرطان معده با چاقی

سرطان سینه

معمولا زنانی که دچار چاقی هستند و در یائسگی به سر می برند، خطر بروز سرطان سینه در آن ها بیشتر است. این افراد هر چه دارای توده بدنی بیشتری باشند در نتیجه سرطان برای آن ها بیشتر کمین کرده است.  اگر توجه کرده باشید نیز همیشه شاهد این بوده ایم که متاسفانه زنان چاق بیشتر در معرض خطر قرار دارند و دلیل اصلی آن نیز چاقی و یائسگی در آن ها می باشد. از آنجایی که بافت های چربی باعث ترشح استروژن در زنان می شوند، بعد از آنکه زنان به یائسگی دچار شدند، در نتیجه این بافت ها باعث تبدیل شدن به منبع هورمون ها در زنان می شوند. به این ترتیب استروژن باعث تشدید سرطان سینه خواهد شد و هر چه مقدار این چربی بیشتر باشد، درصد آن نیز بالاتر خواهد رفت. از آنجایی که این بافت ها غیر ثابت و شناور هستند، رشد سلول سرطانی تحریک می شود.

ارتباط چاقی و سرطان سینه

سرطان کلیه

ایجاد سرطان در سلول های کلیوی از شایع ترین ها در بین افراد چاق به حساب می آید که در افراد چاق دو برابر رشد می کنند.این یکی از عوامل ارتباط چاقی و سرطان به این ترتیب فشار خون نیز یکی از عوارض ایجاد شدن سرطان کلیه است که در افراد چاق رخ می دهد.  کسی که بیماری های کلیوی دچار است، در نتیجه بدن در مقابل تزریق انسولین مقاومت نشان داده و باعث می شود تا فرد در بیماری دچار تشدید فشار خون شود.

ارتباط چاقی و سرطان کلیه

راه های پیشگیری از سرطان در چاقی

همانطور که بارها در این مقاله ذکر شد، سرطان در کمین افراد چاق نشسته است و برای آن ها نقشه می کشد. به همین دلیل روش های زیادی برای پیشگیری از سرطان در افراد چاق وجود دارد که این افراد باید آن ها را حائز اهمین قرار دهند. به این ترتیب در این بخش می خواهیم با راه های پیشگیری از سرطان در افراد دارای اضافه وزن آشنا شویم.

بهره مندی از یک رژیم غذایی سالم

بهترین راه برای رهایی از دست اضافه وزن و ارتباط چاقی و سرطان، رسیدن به وزن ایده آل به وسیله مراجعه به یک پزشک متخصص برای بهره مند شدن از یک رژیم غذایی سالم و ایده آل است. به این صورت می تواند از شر بیماری های چاقی خلاص شد و همچنین به توده بدنی متناسبی رسید. در این راستا هر چه مقدار میزان وزن کاهش پیدا کند در نتیجه خطر بروز سرطان نیز کاهش پیدا می کند.

رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از ابتلا به چاقی و سرطان

اضافه کردن تحرک و فعالیت های روزانه

یکی از مواردی که باعث می شود تا فرد دچار اضافه وزن شود، نداشتن تحرک و فعالیت های بدنی و از همه مهم تر خواب کافی و به اندازه است. به همین دلیل در اولین روش باید تحرک خود را از متوسط به شدید افزایش دهید و بهتر است این کار را با انجام ورزش های توصیه شده توسط مربی خود آغاز کنید. این تنها عاملی است که به شما کمک می کند تا بتوانید به وزن ایده آل خود برسید.

کم تحرکی چاقی و سرطان

مصرف غذاهایی با کالری کمتر

بهتر است غذاهایی را مصرف کنید که کالری کمتری دارند و هر هفته میزان این کالری را کاهش دهید. به این صورت می توانید به طرز چشم گیری وزن کم کنید و به تناسب اندام دلخواه خود برسید. همچنین می توانید ارتباط چاقی و سرطان را از بین ببرید.

مصرف غذای کم کالری

خداحافظی با مواد قندی و نوشیدنی های انرژی زا و غذاهای اماده

خوردن غذاهای اماده و مواد قندی مانند نوشابه و … در هر فردی عامل بروز سرطان می باشد. چه رسد به آنکه فرد اضافه وزن داشته باشد. به این ترتیب خوردن آن ها را با غذاهای سالم و مقوی جایگزین کنید.

خداحافظی با غذاهای اماده و فست فود

سخن پایانی

اگر از اضافه وزن رنج می برید و می ترسید که دچار بیماری های سرطانی شوید، برای از بین بردن ارتباط چاقی و سرطان بهتر است که هر چه زودتر برای کاهش وزن خود اقدام کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *